Με το φουτουριστικό πρωτότυπο EOLAB η Renault καταθέτει μια προηγμένη αλλά προσιτή τεχνολογική πλατφόρμα, δηλώνοντας εμφατικά πως η παραγωγή ενός οικονομικού αυτοκινήτου με πολύ χαμηλή κατανάλωση μπορεί να γίνει πραγματικότητα στο άμεσο μέλλον.
ΣΕ αντίθεση με την πλειονότητα των πρωτότυπων και συνήθως στατικών μοντέλων που βλέπουν το φως της δημοσιότητας απλώς ως φορείς των δυνατοτήτων που αναμένεται να προκύψουν μελλοντικά σε σχεδιαστικό και τεχνολογικό επίπεδο, το Renault EOLAB συγκαταλέγεται στις λίγες εξαιρέσεις που αγγίζουν το αύριο μέσα από το πρίσμα μιας πιο ορθολογικής και προσγειωμένης προσέγγισης. Λίγες ημέρες, λοιπόν, μετά τη Διεθνή Έκθεση στο Παρίσι, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά και να έχουμε μια πρώτη σύντομη οδηγική επαφή με το καθ' όλα λειτουργικό πειραματικό μοντέλο που δημιουργήθηκε ως πλατφόρμα έρευνας και εξέλιξης νέων τεχνολογιών.
Από την αρχή του προγράμματος, μάλιστα, ορίστηκε πως αυτές οι τεχνολογίες θα πρέπει, αφενός, να είναι υλοποιήσιμες σε ένα εύλογα σύντομο διάστημα και, αφετέρου, να είναι συμβατές με τις υπάρχουσες διαδικασίες μαζικής παραγωγής, ώστε να εξασφαλιστούν η οικονομική τους ορθότητα και η πρόσβαση σε αυτές από το ευρύ κοινό. Το στοίχημα της Renault πίσω από αυτήν την προσπάθεια είναι να δημιουργηθεί το κατάλληλο υπόβαθρο ώστε μέχρι το 2020 να είναι δυνατή η κατασκευή ενός αυτοκινήτου της κατηγορίας Β με το επίπεδο χρηστικότητας και δυναμικών χαρακτηριστικών που σήμερα προσφέρονται, για παράδειγμα, από το Clio, με προσιτή τιμή και με κατανάλωση κάτω από τα 2 λίτρα/100 χλμ. Για την επίτευξη όλων των παραπάνω, οι Γάλλοι τεχνικοί εστίασαν στη βελτίωση της αεροδυναμικής, στη μείωση του βάρους και στη βελτιστοποίηση της απόδοσης των μηχανικών μερών μέσα από ένα σύνολο συνολικά εκατό νέων τεχνολογιών, που σταδιακά θα περάσουν στα μοντέλα παραγωγής. Σημειώνεται πως ένα ποσοστό της τάξης του 20%-30% από αυτές τις τεχνολογίες θα είναι έτοιμο για εφαρμογή από το 2016, για να φθάσει το 90% μέχρι το 2022.
Καινοτομίες
Η σχεδιαστική προσέγγιση του EOLAB με τις άκρως ελκυστικές και ανάγλυφες γραμμές δεν ανταποκρίνεται απλώς στις αισθητικές προδιαγραφές, αλλά ταυτόχρονα εξυπηρετεί πρακτικές απαιτήσεις της αεροδυναμικής. Η σιλουέτα υιοθετεί ένα σφηνοειδές και χαμηλό προφίλ με αρκετά έντονη κλίση σε καπό και παρμπρίζ, όπως και στο τελείωμα της οροφής, που μάλιστα στενεύει σε σχέση με το εμπρός τμήμα, ώστε να προσεγγίζει το σχήμα σταγόνας. Για να αποφευχθούν οι όποιες αρνητικές επιπτώσεις στους εσωτερικούς χώρους, οι θέσεις των επιβατών έχουν τοποθετηθεί 50 χλστ. πιο χαμηλά και 150 χλστ. πιο μπροστά σε σχέση το Clio.
Από εκεί και πέρα, η αεροδυναμική απόδοση ενισχύεται περαιτέρω από μια σειρά επιπλέον βοηθημάτων, όπως είναι η επίπεδη διαμόρφωση του κάτω μέρους του δαπέδου, η χρήση ρυθμιζόμενης ανάρτησης για τη μεταβολή του ύψους ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης, η αντικατάσταση των κλασικών καθρεφτών με κάμερες και, τέλος, η υιοθέτηση ενεργών αναδιπλούμενων αεροδυναμικών βοηθημάτων, όπως είναι το εμπρός σπόιλερ, τα πλαϊνά κάθετα πτερύγια στον πίσω προφυλακτήρα και τα ανοιγόμενα καπάκια στις ζάντες. Όλα τα παραπάνω μεταφράζονται σε μια μείωση των αεροδυναμικών αντιστάσεων κατά 30% σε σχέση με το Clio, κάτι που από μόνο του μπορεί να επιφέρει μια μείωση της τάξης των 1,2 λίτρων/100 χλμ. με μια ταχύτητα κίνησης 130 χλμ./ώρα.
Αντίστοιχα εντυπωσιακά είναι, όμως, και τα αποτελέσματα που καταγράφονται στο κομμάτι που αφορά τη μείωση της μάζας, με αποτέλεσμα το συνολικό βάρος του EOLAB, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών του υβριδικού του συστήματος, να σταματά στα 955 κιλά. Οι Γάλλοι μιλούν για μια συνολική εξοικονόμηση 400 κιλών, από τα οποία τα 130 προέρχονται από το πλαίσιο και το αμάξωμα, τα 160 από τις αναρτήσεις και τα μηχανικά μέρη και τα 110 από τον εσωτερικό εξοπλισμό και τις επενδύσεις. Για την κατασκευή του πλαισίου αλλά και των εξωτερικών τμημάτων έχει γίνει χρήση προηγμένων κραμάτων χάλυβα, αλουμινίου και μαγνησίου. Τα στοιχεία από χάλυβα συναντώνται κυρίως στο εμπρός μέρος, με στόχο τη διατήρηση υψηλής παθητικής ασφάλειας, με την υψηλότερη αντοχή των νέων κραμάτων που χρησιμοποιούνται να επιτρέπει τη διαμόρφωση πιο λεπτών και, επομένως, ελαφρύτερων τμημάτων, χωρίς όμως μείωση της δομικής τους αντοχής.
Από εκεί και πέρα, στα κεντρικά τμήματα του πλαισίου έχει γίνει εκτεταμένη χρήση αλουμινίου, ενώ για τα εξωτερικά τμήματα έχουν χρησιμοποιηθεί κράμα μαγνησίου αλλά και πολυμερή θερμοπλαστικά υλικά. Η δίαιτα συνεχίζεται με την τοποθέτηση συνθετικών τζαμιών μικρότερου πάχους, με τα νέας σχεδίασης λεπτότερα και ελαφρύτερα καθίσματα, ενώ όφελος έχει προκύψει από κάθε δυνατή λεπτομέρεια, όπως από τη μείωση των καλωδιώσεων και τη χρήση ελαφρύτερων συνθετικών πλαστικών, από τις ορατές επενδύσεις του εσωτερικού μέχρι τις σωληνώσεις του κυκλώματος εξαερισμού.
Τέλος, μείωση του βάρους αλλά και των μηχανικών απωλειών έχει προκύψει από την εξέλιξη αρκετών μηχανικών μερών. Μεταξύ άλλων, η εμπρός ανάρτηση είναι εξ ολοκλήρου αλουμινένια, ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας συνδυάζει το αλουμίνιο με πολυμερή υλικά, ενώ έχει σχεδιαστεί ένα νέο, πιο κόμπακτ κύκλωμα φρένων με ηλεκτρική υποβοήθηση.
Plug 'n' play
Όντας ήδη ένας από τους πιο δυνατούς Ευρωπαίους παίκτες στο χώρο της ηλεκτροκίνησης, η Renault με το EOLAB κάνει σαφή την πρόθεσή της για δυναμική είσοδο και στο παιχνίδι των υβριδικών οχημάτων. Για την κίνηση του πειραματικού μοντέλου έχει εξελιχθεί ένα νέο υβριδικό σύστημα, που χρησιμοποιεί τον 3κύλινδρο 1.000άρη βενζινοκινητήρα 75 ίππων και 9,7 χλγμ. ροπής από το Twingo σε συνδυασμό με έναν ηλεκτροκινητήρα 68 ίππων και 20,4 χλγμ. ροπής. Το σημαντικό στοιχείο είναι πως το χαμηλό βάρος και, επομένως, οι μειωμένες ενεργειακές απαιτήσεις του EOLAB δίνουν τη δυνατότητα για την τοποθέτηση μιας μικρής και πιο ελαφριάς μπαταρίας ιόντων-λιθίου 6,7 kWh, η οποία βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός νέου τύπου αυτόματου κιβωτίου 3 σχέσεων χωρίς συμβατικό συμπλέκτη, ενώ υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο προγραμμάτων λειτουργίας για αμιγώς ηλεκτρική ή συνδυαστική κίνηση. Με την επιλογή για χρήση μόνο του ηλεκτροκινητήρα, η οποία προορίζεται ουσιαστικά για τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις, η αυτονομία υπολογίζεται στα 60 χιλιόμετρα, με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα να οριοθετείται στα 120 χλμ./ώρα. Αντίστοιχα, με την εμπλοκή και των δύο κινητήρων, το EOLAB αποκτά την ικανότητα ακόμα και για μεγάλα ταξίδια, με τη μέση κατανάλωση σε αυτήν την περίπτωση να αγγίζει το 1 λίτρο/100 χλμ., και την εκπομπή CO2 μόλις τα 22 γρ./χλμ.
Το γεγονός πως το EOLAB είναι ένα απόλυτα λειτουργικό πειραματικό μοντέλο μάς έδωσε την ευκαιρία να πάρουμε και μια γεύση των όσων συνεπάγονται όλα τα παραπάνω στην πραγματικότητα. Από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία που διαπιστώνεις είναι η αμεσότητα που προσφέρει το χαμηλό βάρος στις αντιδράσεις και στην απόκριση των δυναμικών χαρακτηριστικών καθώς και η ζωντάνια των επιδόσεων, οι οποίες σε αίσθηση θυμίζουν ισχυρότερα σημερινά αυτοκίνητα. Την ίδια στιγμή, η ανάρτηση εκπλήσσει ευχάριστα με την ποιοτική της κύλιση και την άνεση της απόσβεσης, ενώ σε πρακτικό επίπεδο η έξυπνη διαμόρφωση του εσωτερικού έχει εξασφαλίσει την απαραίτητη ευρυχωρία για τα πόδια και τα κεφάλια των επιβατών, παρά το χαμηλό ύψος της οροφής.
Η μεγαλύτερη ιδιαιτερότητα που ίσως απαιτεί και το περισσότερο διάστημα εξοικείωσης έρχονται από την απουσία των κλασικών καθρεφτών, οπότε ο οδηγός θα πρέπει να συνηθίσει την παρατήρηση των τριών οθονών που προβάλλουν τις αντίστοιχες εικόνες από τις πλαϊνές και την πίσω κάμερα. Ωστόσο, πέρα από την όποια αίσθηση προκύπτει από το σημερινό πρωτότυπο, η πραγματική ουσία κρύβεται στη λειτουργικότητα των νέων τεχνολογιών που εισάγει, χωρίς βέβαια να παραλείπουμε τη βαρύτητα που δίνει το γεγονός πως όλη η προσπάθεια έχει ως κοινό παρονομαστή την οικονομικά προσιτή προσέγγιση, που εγγυάται και την εφαρμογή σε ευρεία παραγωγή._ Γ. Χ.
ΚΥΒΙΣΜΟΣ |
999 κ.εκ. |
ΙΣΧΥΣ/ΡΟΠΗ |
75 ίπποι/9,7 χλγμ. |
ΗΛ. ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
|
ΙΣΧΥΣ/ΡΟΠΗ |
68 ίπποι/20,4 χλγμ. |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ |
|
ΚΙΒΩΤΙΟ |
Αυτόματο, 3 σχέσεων, χωρίς συμπλέκτη |
ΒΑΡΟΣ |
955 κιλά |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ |
|
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ |
9,0 δλ |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ |
1 λίτρο/100 χλμ. |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 |
22 γρ./χλμ. |