Πρώτο δείγμα γραφής του τριαντάχρονου Μπερτόνι αποτέλεσε το Traction Avant, ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε αρκετές καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για την εποχή, όπως η μπροστινή κίνηση, η ανεξάρτητη ανάρτηση και ο εκκεντροφόρος επικεφαλής στον κινητήρα. Το 1935 ξεκινά η εξέλιξη του TPV, το αυτοκίνητο όμως λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου παρουσιάζεται μόλις το 1948 και παρά το πρώτο σοκ του κοινού γίνεται μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες όλων των εποχών. Πρόκειται για το θρυλικό 2CV, ένα αυτοκίνητο που αγαπήθηκε από εκατομμύρια ανθρώπων τόσο για την ιδιαίτερη αισθητική του, όσο και για τις έξυπνες λύσεις που υιοθετούσε. Ένα χρόνο αργότερα ο Μερτόνι ολοκληρώνει τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική, ενώ έχει αρχίσει ήδη να δουλεύει πάνω στον αντικαταστάτη της Traction Avant.
Η νέα DS 19 που παρουσιάζεται στο Παρίσι το 1955 προκαλεί τον ενθουσιασμό του κοινού, με την εταιρεία να δέχεται 12.000 παραγγελίες μόλις την πρώτη μέρα της παρουσίασης. Ο Ιταλός σχεδιαστής συνεχίζει να δουλεύει στη Citroen μέχρι και τον θάνατό του το 1964, ενώ παράλληλα επιδεικνύει πλούσιο έργο τόσο στον τομέα της αρχιτεκτονικής, όσο και σε εκείνον της γλυπτικής. Παρά το ότι «έφυγε» σχετικά νωρίς η σχεδιαστική φιλοσοφία του Μπερτόνι συνεχίζει να επηρεάζει και τους σύγχρονους σχεδιαστές και μηχανικούς. Η απλότητα, η κομψότητα και η προσπάθεια για την υιοθέτηση έξυπνων λύσεων αποτελούν αναμφισβήτητα σημαντικά στοιχεία που συνθέτουν ένα επιτυχημένο και διαχρονικό σχέδιο.
Ιάκωβος Κρομμύδας