Η Audi αναλύει τη φιλοσοφία και τον τρόπο εξέλιξης του συστήματος διεύθυνσης, καθώς και της νέας γενιάς τιμονιών στα αυτοκίνητά της.
Τα συστήματα διεύθυνσης έχουν κεντρικό ρόλο στην εξέλιξη των αυτοκινήτων και η Audi, έδινε ανέκαθεν έμφαση στον συγκεκριμένο τομέα. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει αναπτύξει τεχνογνωσία η οποία χρησιμοποιείται σε όλα της τα μοντέλα, με διττό μάλιστα στόχο. Την επίτευξη της μέγιστης ασφάλειας και άνεσης σε συνδυασμό με προηγμένες δυνατότητες διαχείρισης, χωρίς να αφαιρείται ο σπορ χαρακτήρας των μοντέλων της μάρκας.
Διαβάστε ακόμη – Audi: Η ηχητική της φιλοσοφία και η νέα συνεργασία με την Sonos
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, πως η λειτουργία του συστήματος διεύθυνσης είναι από τα βασικά σημεία “κρίσης” σε ένα νέο αυτοκίνητο. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας και η διαρκής ψηφιοποίηση σε κάθε τομέα, έχει φέρει σε πρώτο πλάνο την εργασία των προγραμματιστών της Audi, στην προσπάθεια εύρεσης του ιδανικού σημείου μεταξύ δυναμικού χειρισμού και άνεσης.
Όπως αναφέρει η Audi, η ιστορία του τιμονιού εκτείνεται περίπου στο ίδιο χρονολογικό βάθος με εκείνη του αυτοκινήτου. Κατά συνέπεια, τα δύο αυτά τεχνουργήματα εξελίσσονται παράλληλα, αλλά και ταυτόχρονα. Τα τελευταία χρόνια, οι λειτουργίες υποβοήθησης διεύθυνσης (αλλαγή λωρίδας, κατεύθυνσης ή στάθμευσης) έχουν έρθει σε πρώτο πλάνο.
Ο κομβικός ρόλος του συστήματος διεύθυνσης στα μοντέλα της Audi
Η αίσθηση του τιμονιού παίζει σημαντικό ρόλο στη συνολική λειτουργία του συστήματος διεύθυνσης. Για αυτό, οι μηχανικοί της Audi φροντίζουν ώστε το έργο του οδηγού να είναι όσο το δυνατόν πιο εύκολο. Όσο καλύτερη είναι η αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης, τόσο πιο άμεση είναι και η ανταπόκριση του αυτοκινήτου στις εντολές του οδηγού. Άλλωστε, η χρονική διαφορά ανάμεσα σε μια κίνηση του τιμονιού και στην εφαρμογή αυτής της ενέργειας από τους κινητήριους άξονες, είναι χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Για τη βέλτιστη απόδοση του συστήματος διεύθυνσης ενός Audi, οι Γερμανοί εστιάζουν στο ιδανικό “διάβασμα” συνθηκών οδήγησης, επιπέδου πρόσφυσης ή ανωμαλιών του οδοστρώματος, από τις δυνάμεις του εμπρός άξονα. Φυσικά, κάθε μοντέλο έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, ανάλογα με την προσωπικότητά. Οι ρυθμίσεις του συστήματος διεύθυνσης και της αλληλεπίδρασης με το τιμόνι, διαφέρουν σε πιο “νορμάλ” οχήματα όπως τα Audi A1 ή A3, συγκριτικά με πιο σπορτίφ Audi με κωδικούς “S” και “RS”.
Για την οριστικοποίηση του συντονισμού σε ένα σύστημα διεύθυνσης, σημαντικό ρόλο παίζουν ο κινητήρας που χρησιμοποιείται, καθώς και το πλαίσιο του οχήματος. Επιπλέον, το Audi drive select, επιτρέπει την επιλογή του ιδανικού προφίλ οδήγησης ανάλογα με την περίσταση. Ανάλογα με το προφίλ που επιλέγεται, το αυτοκίνητο επιδέχεται ρυθμίσεις σε διάφορους τομείς, μεταξύ των οποίων και το σύστημα διεύθυνσης.
Η διαρκής εξέλιξη των τιμονιών της Audi
Για περισσότερα από 120 χρόνια, το τιμόνι υπήρξε ο τρόπος “επικοινωνίας” του οδηγού με το όχημά του και το δρόμο. Η εξέλιξη της αυτοκίνησης έχει επιφέρει την ανάλογη εξέλιξη και στα τιμόνια, που πλέον επιτελούν πολλές, αλλά και περίπλοκες, λειτουργίες.
Η Audi έχει σημαντική παράδοση και στον εν λόγω τομέα. Κατά τη δεκαετία του ’80, η γερμανική μάρκα παρουσίασε το υδραυλικό τιμόνι, ενώ στα τέλη της δεκαετίας το σύνθετο πλαίσιο ενσωμάτωνε μόνο τη λειτουργία της κόρνας. Σήμερα, τα τιμόνια της Audi διαθέτουν πλαίσιο από ελαφρό μέταλλο, που είναι σαφώς πιο ελαφρύ από χαλύβδινες κατασκευές και έχει μεγαλύτερη αντοχή.
Σύμφωνα με την Audi, τα τιμόνια των σημερινών της αυτοκινήτων προσφέρουν τη δυνατότητα χειρισμού έως και 18 λειτουργιών. Χρησιμοποιώντας πλήκτρα πολλαπλών λειτουργιών, οι οδηγοί έχουν πρόσβαση και μπορούν να χειρίζονται από τα συστήματα υποβοήθησης, έως λειτουργίες επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και άνεσης. Τα τιμόνια της Audi διαθέτουν χαρακτηριστική σπορ εμφάνιση, χωρίς πάντως αυτό να μειώνει τη λειτουργικότητα και την εργονομία τους.
Μια και η αναφορά στην εργονομία, ο σχεδιασμός του τιμονιού ήταν πάντοτε ένας πολύ σημαντικός παράγοντας. Για την Audi, βασικό κριτήριο ήταν “η γεωμετρία και το κέντρο της στεφάνης πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μικρότερα και συμπαγή” και βέβαια, ο σπορτίφ σχεδιασμός. Σε όλες τις σειρές των μοντέλων της, η διάμετρος της στεφάνης είναι 14,76 ίντσες (375 χιλιοστά), με τον οβάλ σχεδιασμό να αντιστοιχεί σε κλειστό περίγραμμα μιας παλάμης χεριών.
Σε σύγκριση με εκείνα ανταγωνιστικών αυτοκινητοβιομηχανιών, τα τιμόνια της Audi διακρίνονται για το λεπτό σχεδιασμό των ακτίνων τους, γεγονός που αποτελεί πρόκληση από πλευράς αντοχής και ασφάλειας σε περίπτωση σύγκρουσης.
Τιμόνι και ασφάλεια: Ακόμη μια σχέση αλληλεπίδρασης
Ο τομέας της ασφάλειας, ήταν επίσης ένας πυλώνας για την εξέλιξη των τιμονιών της Audi, πέραν της πρακτικότητας βάσει της οποίας όλα τα όργανα ελέγχου είναι προσβάσιμα και με τους δύο αντίχειρες του οδηγού. Το 1991, ο αερόσακος οδηγού έγινε μέρος του βασικού εξοπλισμού, οπότε ο σχεδιασμός του τιμονιού επηρεάστηκε αναλόγως.
Η διάμετρος της στεφάνης του τιμονιού αποτελεί μια κρίσιμη παράμετρο. Ο χώρος που απαιτείται για τον αερόσακο και οι διακόπτες, καθορίζουν το πλάτος της εκάστοτε ακτίνας. Η εισαγωγή του αερόσακου, σήμαινε πως το μέγεθος του τιμονιού έπρεπε να αυξηθεί, για να χωρέσουν τα -ογκώδη ειδικά κατά την πρώτη γενιά- μαξιλάρια σύγκρουσης. Η εξέλιξη των αερόσακων, δημιούργησε τη δυνατότητα περαιτέρω αναδίπλωσης και άρα, μείωσης όγκου.
Εκτός από το τιμόνι καθαυτό, πρωταγωνιστικό ρόλο στα νέα μοντέλα της Audi έχει αποκτήσει η ψηφιοποίηση, που εκφράζεται από διακόπτες και το Virtual Cockpit. Ενδεικτικά, αναφέρουμε πως το τιμόνι των Audi Q4 e-tron και Q4 Sportback e-tron ξεχωρίζει για τη σχεδίασή του, ενώ περιλαμβάνει 18 λειτουργίες. Αυτές, μπορούν να λειτουργήσουν μέσω οθονών αφής, οι οποίες όταν δεν είναι ενεργές, γίνονται σχεδόν αόρατες, ενώ όταν ανάβουν δείχνουν ποια κουμπιά είναι ενεργά. Μια ακόμη καινοτομία, αφορά στην στεφάνη του τιμονιού, που για πρώτη φορά είναι επίπεδο τόσο στο πάνω όσο και στο κάτω μέρος. Αυτό, πέραν της φουτουριστικής εικόνας, βοηθά και σε επίπεδο πρακτικότητας, αφού διευκολύνει τις διαδικασίες εισόδου και εξόδου.
Οι λειτουργίες των “έξυπνων” τιμονιών και τα συστήματα υποβοήθησης της Audi
Στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης αλλά και της γενικότερης τάσης προς διαισθητική λειτουργία, τα τιμόνια της Audi έχουν αποκτήσει τεχνολογία που έχουμε συνηθίσει στα smartphones και tablets. Πέραν της αφής, στο “μενού” δυνατοτήτων συγκαταλέγονται κινήσεις σάρωσης, όπως κύλιση στις λίστες μενού πλοήγησης, μέσων και λειτουργίας οχήματος. Με αυτόν τον τρόπο, τα στοιχεία ελέγχου και τα συστήματα υποβοήθησης όχι μόνο αυξάνουν την άνεση και τις δυνατότητες ψυχαγωγίας, αλλά βελτιστοποιούν τη δυναμική συμπεριφορά και αίσθηση κατά την οδήγηση.
Όσον αφορά στα συστήματα υποβοήθησης, πολλά από αυτά λειτουργούν μέσω του τιμονιού. Σε άλλες περιπτώσεις υποστηρίζουν τον οδηγό και σε άλλες, μπορεί να επέμβουν για μια διορθωτική κίνηση. Χαρακτηριστικά, το Adaptive Cruise Assist (ACA) με ενεργό Lane Assist, διατηρεί το αυτοκίνητο σταθερό στο κέντρο της λωρίδας. Εφόσον το τελευταίο πλησιάσει στη διαγράμμιση λωρίδας χωρίς φλας, βοηθά τον οδηγό για επιστροφή στο σωστό σημείο, με μικρές παρεμβάσεις διεύθυνσης. Ένα υποσύστημα του Adaptive Cruise Control είναι το Traffic jam assist. Για ταχύτητα έως και 65 χλμ./ώρα και εφόσον το κιβώτιο είναι αυτόματο, το σύστημα σε περίπτωση αυξημένης κίνησης, με απαλές κινήσεις διεύθυνσης, προσανατολισμένες στα όρια της λωρίδας κυκλοφορίας. Το Collision avoidance assist βοηθά στην αποφυγή ενός εμποδίου. Εφόσον ο οδηγός αποφύγει το εμπόδιο, το σύστημα βοηθά με στοχευμένο φρενάρισμα στους τροχούς και αύξηση ή μείωση της ροπής διεύθυνσης. Επιπρόσθετα, μέσω του Park Assist το σύστημα επενεργεί ως υποβοήθηση στον οδηγό, αρχικά εντοπίζοντας κατάλληλο (ακόμη και παράλληλο) χώρο στάθμευσης. Έπειτα, με τη βοήθεια αισθητήρων υπερήχων, το όχημα κινείται αυτόματα κατά τη διαδικασία στάθμευσης, με τον οδηγό να ελέγχει τις διαδικασίες επιτάχυνσης, πέδησης και αλλαγής ταχύτητας.
Τα συστήματα διεύθυνσης της Audi
Η Audi έχει αναπτύξει πέντε διαφορετικά συστήματα διεύθυνσης για βέλτιστη ευελιξία, άνεση και ασφάλεια. Το ηλεκτρομηχανικό τιμόνι βοηθά στη λειτουργία των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού που λειτουργούν με επέμβαση διεύθυνσης. Καθώς το τιμόνι είναι ηλεκτρομαγνητικό και υδραυλικό, επιτρέπει τη ρύθμιση της ταχύτητας διεύθυνσης και συμβάλλει στη σταθερότητα κατεύθυνσης. Έτσι, παρέχει μια ακριβή και σπορ αίσθηση στον οδηγό.
Πέραν της τετρακίνησης, που αποτελεί σήμα-κατατεθέν της γερμανικής μάρκας, από το 2014 η Audi έχει παρουσιάσει, μέσω του Q7, την τετραδιεύθυνση. Αυτό το σύστημα, επιτρέπει τη ρύθμιση γωνιών διεύθυνσης στον εμπρός και πίσω άξονα, χωρίς ο ένας να επηρεάζει τον άλλον. Έτσι, η ακτίνα στροφής μειώνεται και τα αυτοκίνητα αποκτούν περαιτέρω ευελιξία.
Ακόμη ένα σύστημα που αξίζει να αναφερθεί, είναι το Dynamic All-wheel Steering, που είναι προαιρετικό στα Audi A6, A7 και A8 και διατίθεται στον βασικό εξοπλισμού του S8. Ουσιαστικά, πρόκειται για τον συνδετικό κρίκο των συστημάτων διεύθυνσης εμπρός και πίσω, προσφέροντας σταθερότητα στο όρια. Η λειτουργία του, βασίζεται στο συνδυασμό άμεσης απόκρισης και ακρίβειας.
Όπως γίνεται αντιληπτό, το τιμόνι και το σύστημα διεύθυνσης, συνεχίζουν να αποτελούν ιδιαίτερα σημαντικές παραμέτρους για την ανάπτυξη ενός νέου αυτοκινήτου. Ωστόσο, η εξέλιξη της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια, τα έχουν καταστήσει σε σημαντικότερους παράγοντες της ευρύτερης λειτουργίας του αυτοκινήτου, χάρη στην επίδραση των προηγμένων υπολογιστικών συστημάτων, που διαμορφώνουν μια ξεχωριστή “οντότητα” στους τομείς της ασφάλειας, της άνεσης και της κίνησης καθαυτής.