Το πιο καυτό και ευφυές σπορ σεντάν του σήμερα έρχεται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, είναι πλήρως ηλεκτρικό και δείχνει το δρόμο για την επόμενη επανάσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας.
ΔΕΝ είναι λίγες οι φορές που η αυτοκινητοβιομηχανία έχει κατηγορηθεί πως στην ενός και πλέον αιώνα πορεία της δεν έχει καταφέρει να κάνει αυτό το ριζοσπαστικό βήμα που θα αλλάξει τη ροή των πραγμάτων. Φυσικά, η εξέλιξη σε κάθε επιμέρους τομέα, με αρκετά σημεία-σταθμούς, έχει καταφέρει μέσα στην πάροδο των χρόνων να κάνει τα αυτοκίνητα συνεχώς πιο γρήγορα, πιο ασφαλή και πιο καθαρά. Ουσιαστικά, όμως, η ιδέα, η μορφή και -αν θέλετε- η φιλοσοφία του αυτοκινήτου παραμένουν οι ίδιες από τότε που ο Henry Ford με το Model T έγραψε το πρώτο κεφάλαιο της μαζικής παραγωγής στην ιστορία της σύγχρονης αυτοκίνησης. Μόλις τα τελευταία χρόνια η είσοδος της ηλεκτρικής ενέργειας στα δεδομένα των αυτοκινήτων, στο πλαίσιο της προσπάθειας για μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, έχει ανοίξει το παράθυρο σε μια νέα προοπτική, που κάνει πολλούς να μιλούν ίσως για μία σπίθα προς την πολυαναμενόμενη επανάσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Και, βέβαια, είναι γεγονός πως όλο και περισσότεροι κατασκευαστές μπαίνουν στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης, με προτάσεις δε άκρως αξιόλογες, που πάντως δεν αφήνουν εκτός συζήτησης το «ναι μεν αλλά», δηλώνοντας πως η σχετική τεχνολογία ακόμη δεν έχει ωριμάσει.
Η αλήθεια, ωστόσο, μάλλον κρύβεται στο ότι ακόμη δεν έχει λάβει την προσοχή και την προσήλωση που απαιτούν η ανάδειξη και η καθιέρωση. Και η πιο πειστική απόδειξη για αυτό έρχεται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, και από έναν μικρό κατασκευαστή, που αντικατοπτρίζει ιδανικά τον οραματισμό και την προοδευτικότητα του ιδρυτή του. Η Tesla είναι μια αναλογικά μικρή εταιρεία στην καρδιά της Σίλικον Βάλεϊ, της περιοχής από όπου πηγάζει η ψηφιακή τεχνολογία αιχμής του σήμερα. Ιδρύθηκε το 2003 από μια ομάδα μηχανικών με επικεφαλής τον Έλον Μασκ (συνιδρυτή και της PayPal), με στόχο να αποδείξει πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να είναι συναρπαστικά. Και ο στόχος επετεύχθη ήδη από το 2008, με το πρώτο δημιούργημά τους, το Tesla Roadster. Η εμπορική του επιτυχία οδήγησε στην εξέλιξη του δεύτερου μοντέλου, του Tesla Model S, το οποίο στοχεύει στην κατηγορία των σπορ σεντάν.
Τετράτροχο gadget
Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, ενσωματώνεται όλο και πιο βαθιά στα σημερινά αυτοκίνητα. Τι γίνεται, όμως, όταν τεχνολογία είναι το ίδιο το αυτοκίνητο, το οποίο δείχνει σαν ένα gadget ή, καλύτερα, σαν ένας υπολογιστής σε τέσσερις τροχούς; Το Model S είναι κάτι εντελώς αντισυμβατικό σε σχέση με ό,τι έχουμε συνηθίσει εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα. Δημιουργήθηκε από λευκό χαρτί, ώστε κάθε παράμετρός του να είναι ιδανικά προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες των προδιαγραφών και του χαρακτήρα του, με την Tesla να ισχυρίζεται πως το Model S έχει περισσότερες από 250 κατοχυρωμένες από την ίδια πατέντες.
Το πλαίσιο, τα εξωτερικά τμήματα του αμαξώματος, όπως και τα περισσότερα μέρη της ανάρτησης (με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω), είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο, για χαμηλό βάρος αλλά και υψηλή ακαμψία. Και το βάρος εδώ, όπως και σε κάθε ηλεκτρικό όχημα, είναι ένας από τους πιο καίριους τομείς, λόγω της αναπόφευκτης παρουσίας των μπαταριών. Το Model S τελικά αγγίζει τη διόλου ευκαταφρόνητη τιμή των 2.100 κιλών. Ωστόσο, ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην πολύ καλή κατανομή βάρους 48/52 εμπρός/πίσω, ενώ στην έκδοση Performance, που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε, η απόδοσή του φθάνει τους 422 ίππους με τη ροπή στα 61,1 χλγμ.! Τιμές που μεταφράζονται σε αντίστοιχα εντυπωσιακές επιδόσεις, όπως είναι τα 4,4 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα και τα 12,6 δλ. για τα 0-400 μ. Η μετάδοση της κίνησης γίνεται στους πίσω τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μονής σχέσης, με τον κινητήρα να τροφοδοτείται από μία μπαταρία 7.000 στοιχείων ιόντων-λιθίου συνολικής χωρητικότητας 85 kWh (στην έκδοση Performance), η οποία είναι ενσωματωμένη στο ειδικά διαμορφωμένο επίπεδο πάτωμα ως δομικό του στοιχείο, συμβάλλοντας έτσι τόσο στην αύξηση της στρεπτικής ακαμψίας όσο και στην επίτευξη ενός χαμηλού κέντρου βάρους, ευνοώντας παράλληλα τη χωροταξική εκμετάλλευση για επιβάτες και αποσκευές.
Όλο το σύστημα κινητήρα, μετάδοσης, μπαταριών είναι μάλιστα υδρόψυκτο, ώστε η θερμοκρασία λειτουργίας να παραμένει σταθερή και να μην επηρεάζει την απόδοση σε ό,τι αφορά την αυτονομία. Η τελευταία αποτελεί, άλλωστε, μαζί με τις επιδόσεις ένα από τα πιο δυνατά στοιχεία του Model S, με την Tesla να μιλά για 480 χιλιόμετρα αυτονομίας με μια σταθερή ταχύτητα 88 χλμ./ώρα. Ωστόσο, ακόμα και μια τόσο εντυπωσιακή τιμή αυτονομίας, που σήμερα είναι η μεγαλύτερη για ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, θα ήταν ουσιαστικά πλασματική εάν προϋπέθετε αντίστοιχα μεγάλους χρόνους φόρτισης για την μπαταρία. Το Model S αποδεικνύεται πρωτοποριακό και σε αυτόν τον τομέα, καθώς ο στάνταρντ ενσωματωμένος φορτιστής των 11 kW που διαθέτει παρέχει σχεδόν 50 χιλιόμετρα αυτονομίας για κάθε ώρα φόρτισης, με την πλήρη φόρτιση να υπολογίζεται σε περίπου 9 ώρες. Από εκεί και πέρα, υπάρχει η δυνατότητα παραγγελίας με σύστημα διπλών φορτιστών συνολικής ισχύος 20 kW, με τους οποίους οι χρόνοι φόρτισης κατεβαίνουν στο μισό. Στην Αμερική (και σύντομα και στην Ευρώπη) η Tesla έχει εγκαταστήσει, σε επιλεγμένα σημεία κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, ειδικούς ταχυφορτιστές Tesla Superchargers, στους οποίους μισή ώρα φόρτισης προσθέτει σχεδόν 240 χιλιόμετρα αυτονομίας, με την πλήρη φόρτιση να μην ξεπερνά συνολικά τη 1 ώρα, λύνοντας έτσι και το πρόβλημα των μακρινών ταξιδιών.
Τέλος, σε επίπεδο τεχνικών προδιαγραφών, αξίζει να σημειώσουμε πως η έκδοση Performance συνοδεύεται στάνταρντ και από την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αερανάρτηση, η οποία, εκτός από τη ρύθμιση της σκληρότητας, επεμβαίνει και στο ύψος του αυτοκινήτου. Έτσι, μετά τα 80 χλμ./ώρα το ύψος ρυθμίζεται αυτόματα στην κατώτερη θέση, στοχεύοντας στην ελαχιστοποίηση των ούτως ή άλλως χαμηλών αεροδυναμικών αντιστάσεων που έχει η ιδιαίτερα ρευστή σιλουέτα του Model S, με τον κορυφαίο συντελεστή Cd: 0,24.
Εικόνα από το μέλλον
Χωρίς αμφιβολία, το Model S κλέβει το βλέμμα με την αρμονία και την κομψότητα των αναλογιών του, που καταφέρνουν να κρύψουν τις πραγματικά μεγάλες διαστάσεις του (μήκος: 4.976 χλστ., πλάτος 1.963 χλστ.), φέρνοντας στο μυαλό τις αντίστοιχες 4θυρες σπορ σεντάν δημιουργίες της Maserati και της Aston Martin. Από την άλλη, αυτή η άκρως ελκυστική εικόνα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μάλλον συμβατική σε σχέση με τη διαφορετικότητα που σου αποκαλύπτει από τη στιγμή που θα βρεθείς στο εσωτερικό του. Η επίδειξη εντυπωσιασμού ξεκινά από τη στιγμή που πλησιάζεις το Tesla. Έχοντας επάνω σου το αντίστοιχα κομψό κλειδί (που ουδέποτε θα χρειαστεί να βγάλεις από την τσέπη σου), θα ακουμπήσεις ελαφρώς το χερούλι της πόρτας, ώστε αυτό μαζί με τα υπόλοιπα τρία να γλιστρήσουν προς τα έξω.
Στη συνέχεια, η πρώτη διαπίστωση έχει να κάνει με την ευρυχωρία του εσωτερικού. Ο συνδυασμός του μεγάλου μεταξονίου των 2.959 χλστ. και της απόλυτα επίπεδης διαμόρφωσης του πατώματος μεταφράζεται σε μια ευκολία φιλοξενίας ακόμα και πέντε επιβατών, με την απουσία του κλασικού τούνελ μετάδοσης να δημιουργεί χώρο ακόμα και για τα πόδια του μεσαίου πίσω επιβάτη, αλλά και να επιτρέπει τη διαμόρφωση ενός μεγάλου αποθηκευτικού χώρου ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα και κάτω από την κεντρική κονσόλα. Ταυτόχρονα, τα δεδομένα είναι αντίστοιχα εντυπωσιακά στις τιμές που αφορούν το χώρο αποσκευών, με τη συνολική χωρητικότητα να αγγίζει τα 895 λίτρα, εκ των οποίων τα 745 στο πορτ μπαγκάζ (όπου υπάρχει δυνατότητα παραγγελίας με επιπλέον δύο αναδιπλούμενες παιδικές θέσεις!) και τα υπόλοιπα 150 κάτω από το εμπρός καπό, χάρη στην απουσία κινητήρα.
Από εκεί και πέρα, ο λόγος για την εικόνα του εσωτερικού, που συνδυάζει την πολυτελή αίσθηση από την άφθονη χρήση δέρματος και ποιοτικών πλαστικών με τη μινιμαλιστική αλλά και φουτουριστική αισθητική. Έτσι, στη θέση του κλασικού πίνακα οργάνων υπάρχει μία οθόνη πολλαπλών ενδείξεων, αλλά η μεγαλύτερη καινοτομία αφορά την κεντρική κονσόλα. Εκεί, σε αντίθεση με οτιδήποτε έχουμε γνωρίσει μέχρι σήμερα, υπάρχει μόνο μία τεράστια οθόνη αφής 17 ιντσών, όση δηλαδή και ενός μεγάλου laptop, η οποία συγκεντρώνει και τον έλεγχο όλων των λειτουργιών του αυτοκινήτου. Κατ' αρχάς, λοιπόν, ξεχνάς κάθε είδους διακόπτη, καθώς απουσιάζει ακόμα και αυτός για την εκκίνηση του ηλεκτροκινητήρα, η οποία γίνεται αυτόματα μόλις ο οδηγός καθίσει στο κάθισμα. Με τη λογική της χρήσης να πλησιάζει πολύ αυτήν ενός tablet, η κεντρική οθόνη αποτελεί το κέντρο ελέγχου για κάθε πιθανή λειτουργία, ξεκινώντας από αυτές που αφορούν τον κλιματισμό, το ηχοσύστημα ή την πλοήγηση και φθάνοντας μέχρι την επόπτευση της ενεργειακής διαχείρισης και της αυτονομίας, τη ρύθμιση της ανάρτησης και της υποβοήθησης του τιμονιού, την απεικόνιση της κάμερας οπισθοπορείας ή ακόμα και την ενεργοποίηση της ηλιοροφής.
Από μια τόσο high tech δημιουργία, βέβαια, δε θα μπορούσαν να λείπουν οι πιο προηγμένες λειτουργίες του χώρου, όπως η δυνατότητα φωνητικών εντολών και η σύνδεση στο Ίντερνετ μέσω δικτύου 3G, καθώς και η εκτέλεση των πιο διαδεδομένων σήμερα διαδικτυακών εφαρμογών. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε πως η Tesla ανά τακτά διαστήματα εξελίσσει και προσφέρει αναβαθμισμένες εκδόσεις του λογισμικού που χρησιμοποιεί η πλατφόρμα του Model S, βελτιώνοντας τόσο την ενεργειακή διαχείριση όσο και τη λειτουργικότητα του συστήματος.
Οδηγώντας
Ποιος είπε ότι στο Τάννις δεν οδηγείς; Καμία σχέση. Ο Ελληνάρας θα βρει τον τρόπο ώστε να μετατρέψει σε «ετάπ» μια ήσυχη κωμόπολη στο βόρειο άκρο της Δανίας. Με το μυαλό στην «4άρα» και στην F-Type, καταλαβαίνετε πως μάλλον από περιέργεια βάλαμε στο χέρι αυτήν την 4θυρη «Jag», ή Aston, ή ό,τι προτιμάτε, παρά για λόγους ουσίας.
Σε κάθε περίπτωση, κάθεσαι άνετα, και μάλιστα το σύνολο «θέση-ταμπλό-μηδέν ήχος» ξυπνά μέσα σου τον σύγχρονο άρχοντα. Σου αρέσει, δεν το κρύβεις, μεταφέρεις στο μυαλό το κείμενο με τις τεχνικές προδιαγραφές και πάμε τέρμα γκάζι. Όσοι συνομήλικοι, που έχουν γευτεί τη δεκαετία του '60, θα θυμούνται τα τρόλεϊ στο κέντρο της Αθήνας. Οι οδηγοί τους αντιμετώπιζαν με τέρμα γκάζι τους εποχιακούς ταρίφες και κυρίως τους… συναδέλφους τους με τα συμβατικά οχήματα.
Τέρμα γκάζι, λοιπόν, με στιλ και… υφάκι, και η προσαρμογή στον κόσμο αυτού του Tesla με τον κωδικό «S» και τις τέσσερις θύρες ήρθε χαρακτηριστικά απότομα: σφαλιάρα στο σβέρκο, και το στομάχι κολλημένο στην πλάτη του καθίσματος. Αίσθηση πανάκριβου σεντάν με δύο τούρμπο, και όχι μόνο. Αυτήν τη δύναμη από τις μηδέν στροφές δεν τη βρίσκεις πουθενά. Την ίδια ώρα, το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης έχει χάσει την παρτίδα από τον κινητήρα και είναι η τέλεια άσφαλτος που περιόρισε το τετ-α-κε σε κάθετη τοποθέτηση, αλλά και το σωστά ρυθμισμένο για την περίσταση τιμόνι. Η συνέχεια; Εύκολα στα 160 μίλια (χωρίς περιορισμό τελικής η συγκεκριμένη έκδοση στο Τάννις) ή, ακριβολογώντας, χωρίς υπομονή ή αγωνία, αφού το ψηφιακό ταχύμετρο σκαρφαλώνει σε καταιγιστικούς ρυθμούς.
Τα φρένα λειτουργούν αντίστοιχα εντυπωσιακά, ο όποιος θόρυβος προκύπτει από τους τροχούς και, αν επιμένεις παραδοσιακά, θεωρώντας πως μπορεί να σε προδώσει η αυτονομία σε ρεύμα, πάλι θα εκπλαγείς ευχάριστα. Πήγαμε-ήρθαμε «απρόσεχτα» και η ένδειξη στο σχετικό όργανο ακολουθούσε τις προδιαγραφές. Είχαμε ρεύμα για 460 χλμ. ξεκινώντας, επιστρέψαμε στη βάση με υπόλοιπο 300 χλμ., έπειτα από 150 χιλιόμετρα.
Τι άλλο; Σεβασμό στον κατασκευαστή. Αυτήν τη φορά πρόκειται για κάτι διαφορετικό, που ήρθε για να δείξει τον πραγματικά νέο δρόμο σε σχέση με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο!
Η αυτοκίνηση σε νέα διάσταση
Θα μπορούσαμε να πούμε πως το Model S σηματοδοτεί για την αυτοκίνηση την αρχή μιας επανάστασης ανάλογης με αυτήν που τα smartphone σήμαναν για την τηλεφωνία. Το κυριότερο; Η τεχνολογία του και, κυρίως, η εφαρμογή της φθάνουν σε τέτοιο επίπεδο αρτιότητας, που, όπως ακριβώς συνέβη και με τα τηλέφωνα, σου επιτρέπουν να θεωρήσεις δεδομένα τα όσα σου προσφέρει. Μηδενικές εκπομπές ρύπων και απεξάρτηση από τα καύσιμα, εξαιρετικές επιδόσεις, καθ' όλα ολοκληρωμένο οδηγικό προφίλ, δυνατότητες κορυφαίας χωροταξικής εκμετάλλευσης και, βέβαια, ένα κόστος χρήσης υποπολλαπλάσιο αυτού ενός συμβατικού αυτοκινήτου. Και όλα τα παραπάνω χωρίς μια αναλογικά απαγορευτική τιμή (η χαμηλότερης ισχύος έκδοση των 60 kWh/306 ίππους υπολογίζεται στην Ευρώπη στα 75.000 ευρώ) και, κυρίως, χωρίς τον περιορισμό της προβληματικής αυτονομίας με τον οποίο έχουμε συνηθίσει να συνδέουμε τις αμιγώς ηλεκτροκίνητες προτάσεις.
Εύκολα, λοιπόν, μπορείς να το κατατάξεις ως το καλύτερο και πιο χρηστικό gadget που μπορείς να σκεφθείς μετά το smartphone. Και, βέβαια, αναλογιστείτε πως ακόμη αναφερόμαστε στη «version 1.0» αυτού του αυτοκινήτου, οπότε, με βάση τη ραγδαία πορεία και εξέλιξη των τηλεφώνων μέσα σε ελάχιστα χρόνια, μπορείτε να δημιουργήσετε μια εικόνα για το τι θα είναι η ικανή η «version 2.0» του Tesla._ Σ. Χ.