Το αύριο από πλευράς αυτοκίνησης μπορεί να είναι εδώ, όχι όμως και οι υποδομές για να το κάνουν απτό. Απέναντί μας, δύο από τα πιο ολοκληρωμένα ηλεκτρικά πόλης καλούνται να αποδείξουν αν είναι ή όχι ουτοπικά.
ΔΕΝ υπάρχει περίπτωση να οδηγείς ηλεκτρικό αυτοκίνητο και να μην ερωτηθείς από οδηγό ενός συμβατικού «πόσα χιλιόμετρα κάνει». Η ερώτηση του κόστους έπεται, ενώ το αν είναι καλό στο δρόμο δεν μπαίνει καν στην κουβέντα. Και αν με τα Tesla, που στην Ελλάδα σπανίζουν, ή ακόμα και με το BMW i3 με τις νέες μπαταρίες το πρόβλημα της εμβέλειας κίνησης έχει λυθεί, με τα «καθαρόαιμα» πόλης, όπως το Smart και το up!, ένα άγχος ακόμη υπάρχει, αφού πρακτικά η αυτονομία τους κυμαίνεται στα 120 χλμ., τιμή που, όπως και να έχει, στη θεωρία αγχώνει τον οδηγό. Σε μια πόλη σαν την Αθήνα, όπου ακόμη η αυτοδιοίκηση θεωρεί την ηλεκτροκίνηση μέρος ταινίας επιστημονικής φαντασίας, ο έχων στην κατοχή του ένα αυτοκίνητο του είδους σίγουρα ξέρει απ' έξω κι ανακατωτά πού υπάρχουν σταθμοί ανεφοδιασμού. Τόσο λίγοι είναι, και ως επί το πλείστον την ύπαρξή τους την οφείλουμε σε ιδιωτική πρωτοβουλία. Ανάμεσά τους ο μοναδικός στα βόρεια προάστια είναι αυτός της Fortisis -η οποία διαθέτει και εγκαθιστά εύκολους στη χρήση σταθμούς-, με δύο θέσεις φόρτισης, στο Platanos Parking, ένα χώρο στάθμευσης στο κέντρο της Κηφισιάς, που διακρίθηκε στα τρία καλύτερα νέα πάρκινγκ της Ευρώπης το 2015. Η φόρτιση εκεί παρέχεται δωρεάν 24 ώρες το 24ωρο, κάτι που σημαίνει ότι ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού απλώς πληρώνει το χρόνο στάθμευσης, όπως και κάθε άλλος κάτοχος αυτοκινήτου. Με το 4θυρο Smart, που για πρώτη φορά στην ιστορία του διατίθεται και ως ηλεκτρικό, και με το VW up!, που στην έκδοση «e» πλέον γίνεται πιο προσιτό οικονομικά χάρη στη συνεργασία της Kosmocar με την Protergia (βλ. ανεξάρτητο πλαίσιο), το μεγαλύτερο ιδιώτη παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, ξεκινάμε για μια αστική σύγκριση, με αφετηρία το Platanos Parking.
Τόσο κοντά
Τη χαρά της οδήγησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου οι περισσότεροι την έχουν ζήσει μόνο με συγκρουόμενα σε λούνα παρκ. Αυτή η αίσθηση του «on-off» στο «άσε-πάτα» του δεξιού πεντάλ είναι μοναδική, αφού η όποια διαθέσιμη ροπή είναι κυριολεκτικά στο πόδι σου στο σύνολό της, από μηδέν στροφές μέχρι εκεί που φτάνει ο ηλεκτροκινητήρας, χωρίς κομπιάσματα, ξεσπάσματα, ιδανικά σημεία λειτουργίας του συνόλου, σχέσεις ταχυτήτων ή ό,τι άλλο. Εν προκειμένω, τα δεδομένα είναι πολύ κοντά μεταξύ τους, με το ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό 4θυρο Smart να έχει κάτω από τα πίσω καθίσματά του (πισωκίνητο γαρ) έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 81 ίππων, με ροπή 160 Nm. Η ενέργειά του αποθηκεύεται σε μία μπαταρία ιόντων λιθίου 17,6 kWh, βάρους 160 κιλών (- 16 κιλά σε σχέση με του προηγούμενου μοντέλου), που είναι τοποθετημένη στο δάπεδο του αυτοκινήτου, ενώ προέρχεται από τη θυγατρική της Daimler, Deutsche ACCUmotive, με την LG να προμηθεύει τις 96 επίπεδες κυψέλες της.
Απέναντι στο Smart, το VW e-up! αντιπαραβάλλει μία μπαταρία ιόντων λιθίου αποτελούμενη από 204 στοιχεία, τοποθετημένη επίσης στο δάπεδο ανάμεσα στους δύο άξονες, με το δικό του ηλεκτροκινητήρα, των 82 ίππων, να είναι τοποθετημένος εμπρός και να κινεί τους αντίστοιχους τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μονής σχέσης, όπως και αυτό του Smart. Με τη… διαφορετικότητά τους να έχει τοποθετηθεί έξυπνα κάτω από τα δάπεδά τους, τις χωροταξικές τους διαφορές τις γνωρίζουμε ήδη από τις συμβατικές εκδόσεις τους. Αυτό σημαίνει ότι σε όποιο από τα δύο προτίθεται να μπει πέμπτος επιβάτης, η κατάσταση στα πίσω καθίσματα θα είναι ασφυκτική, ενώ, μιλώντας για τέσσερις, το e-up! αποδεικνύεται κατά τι πιο φιλόξενο, τόσο αναφορικά με το διαθέσιμο χώρο εμπρός από τα γόνατα των επιβατών, που είναι τρία δάχτυλα μεγαλύτερος του αντίστοιχου του Smart, όσο και με τον αέρα πάνω από τα κεφάλια τους, που στο εν λόγω Smart με την ηλιοροφή ουσιαστικά δεν υπάρχει. Με το μήκος τους στα 3,5 μ., νικητής και όσον αφορά το χώρο αποσκευών αναδεικνύεται το e-up!, με 250 λίτρα, έναντι των 195 του Smart.
Συνολικά, για να επιστρέψουμε στα της τεχνολογίας, το μίνι της VW είναι πιο ψαγμένο, και αυτό γιατί ο κινητήρας του έχει τρία προγράμματα λειτουργίας, έναντι των δύο του Smart. Ειδικότερα, πέρα από το Normal, όπου και στα δύο η ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 130 χλμ./ώρα, αμφότερα διαθέτουν το πρόγραμμα Eco, όπου η διαθέσιμη ισχύς και η ροπή μειώνονται, όπως και περιορίζεται η λειτουργία του κλιματισμού. Ταυτόχρονα, αυξάνεται το εύρος κίνησής τους, με το e-up! να έχει και πρόγραμμα Eco+ με απενεργοποίηση του κλιματισμού και περιορισμό της τελικής ταχύτητας στα 90 χλμ./ώρα από τους 54 ίππους και τα 133 Nm ροπής, που παραμένουν στη διάθεση του οδηγού. Στα συν του e-up! και οι επιπλέον δυνατότητες που του δίνει ο επιλογέας της μετάδοσης, καθώς, αφήνοντας το δεξί πεντάλ, το αυτοκίνητο μπορεί να ρολάρει ελεύθερα (θέση D) ή να επιβραδύνει σε τέσσερις διαβαθμίσεις (θέσεις D1, D2, D3 και Β), φορτίζοντας παράλληλα την μπαταρία. Κάτι με το οποίο, όταν εξοικειωθείς, ξεχνάς παντελώς το πεντάλ του φρένου, εκτός από τη στιγμή που θα θελήσεις να ακινητοποιήσεις πλήρως το μικρό VW (π.χ. σε φανάρι). Στην πράξη τα πράγματα είναι καλύτερα ακόμα και από τις προδιαγραφές. Συγκριτικά, κάθεσαι κάπως καλύτερα στο e-up!, που με το πιο περιορισμένο σε διαστάσεις ταμπλό του σε φέρνει πιο κοντά στο εμπρός καπό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο ορατότητας. Την ίδια ώρα, οι στενότερες -σε σχέση με του Smart- πίσω κολόνες του και το απόλυτα κάθετο παρμπρίζ της πέμπτης πόρτας κάνουν ακόμα πιο εύκολο τον έλεγχό του κατά το παρκάρισμα. Το Smart της δοκιμής μας, βέβαια, ήταν εξοπλισμένο με κάμερα πολύ καλής ευκρίνειας, ενώ, αν μιλάμε για επιτόπιους ελιγμούς, με τα 6,95 μ. του κύκλου στροφής του (9,8 το e-up!) κυριολεκτικά κάνει πλάκα σε ό,τι βρει στο δρόμο του. Δε θα παραλείψουμε πάντως το γεγονός ότι είχαμε τουλάχιστον μία δεκαετία να μπούμε σε αυτοκίνητο με παντελή απουσία ρύθμισης του τιμονιού (διατίθεται έξτρα…).
Τα ευχάριστα έχουν να κάνουν με την ποιότητα κύλισης και τον τρόπο που και τα δύο κινούνται στους ελληνικούς δρόμους. Το έξτρα βάρος λόγω των μπαταριών τους, αλλά κυρίως η τοποθέτησή τους στο δάπεδό τους, έχει αλλάξει σημαντικά τον τρόπο που οι αναρτήσεις και των δύο αποσβένουν τις ανωμαλίες της ασφάλτου. Με πιο μεστό και στιβαρό πάτημα, συγκριτικά πάντα με τις συμβατικές εκδόσεις τους, κυλούν εντυπωσιακά καλά στο δρόμο, με τις αναπηδήσεις των πίσω αξόνων τους να είναι αισθητά μειωμένες. Μακράν οι καλύτερες εκδόσεις στην γκάμα και των δύο μοντέλων, με το e-up! να έχει λίγο καλύτερο σε επίπεδο πληροφόρησης σύστημα διεύθυνσης, την ώρα που οι μικρές διαφορές τους σε ό,τι έχει να κάνει με τις επιδόσεις τους περνούν απαρατήρητες, αλλά και είναι άνευ σημασίας εντός πόλης. Εδώ τον πρώτο λόγο έχει το εύρος λειτουργίας τους, που τελικά είναι επαρκέστατο για τα καθημερινά. Βάζοντάς τα εμπρός στη Normal λειτουργία έπειτα από μια πλήρη φόρτιση, στο μεν e-up! βλέπεις πάνω κάτω 135 χλμ., στο δε Smart 120 – και κάπως αγχώνεσαι. Παρ' όλα αυτά, οι μετρήσεις των εργοστασίων που θέλουν τα μέσα καθημερινά χιλιόμετρα ενός αυτοκινήτου να είναι 33, κάθε άλλο παρά απέχουν από την πραγματικότητα, κάτι που σημαίνει ότι σύντομα αρχίζεις και «παίζεις» ακόμα και με τη συχνότητα φόρτισης, με το up! πάντως και πάλι να παίρνει κεφάλι, αφού οι μεγαλύτερες μπαταρίες του στην πράξη και χωρίς κανέναν περιορισμό «δίνουν» περίπου 120 χλμ. χρήσης, απέναντι στα οριακά 110 που είδαμε με το Smart με ακριβώς ίδια χρήση.
Απτή πραγματικότητα
Περνάμε στη δεύτερη ερώτηση που μας κάνουν στο δρόμο όταν οδηγούμε ηλεκτρικά, που έχει να κάνει με το κόστος τους. Εδώ έρχεται η συνεργασία της Kosmocar με την Protergia, που κατεβάζει το απαγορευτικό μέχρι πρότινος κόστος του e-up! από τα 28.000 ευρώ(!) στα 19.950, δίνοντάς του ακόμα έναν πόντο απέναντι στο Forfour των 23.810, που τουλάχιστον στην Ελλάδα μέχρι το 2018 δε θα έχει δυνατότητα σύνδεσης σε ταχυφορτιστή, ο οποίος γεμίζει το 80% των μπαταριών (και των δύο) σε περίπου μισή ώρα. Κάπως έτσι, και για όσο διαρκέσει η παραπάνω συνεργασία, το e-up! σήμερα αναδεικνύεται σε ό,τι πιο ολοκληρωμένο διατίθεται στην αγορά σε τόσο μικρό μέγεθος, αφού, πέραν του κόστους, συνολικά υπερέχει του Smart, έστω και στα σημεία. Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένο ότι κανένα από τα δύο δεν έχει ανάγκη από σέρβις και επιπλέον συνοδεύεται από 8ετή εγγύηση για τις μπαταρίες του, για κάποιον που στην καθημερινότητά του κάνει σαφώς περισσότερα από τα 33 χλμ. που λένε οι κατασκευαστές, η όλη υπόθεση αρχίζει να έχει ιδιαίτερο νόημα._ 4Τ
H Kosmocar προχώρησε σε μια στρατηγική συνεργασία με τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας Protergia. Έτσι, τo e-up! powered by Protergia διατίθεται στην προνομιακή τιμή των 19.950 ευρώ, στην οποία συμπεριλαμβάνεται φορτιστής wallbox, δωρεάν το ηλεκτρικό ρεύμα για την κίνηση του αυτοκινήτου τον πρώτο χρόνο, αλλά και έκπτωση έως 21% στις χρεώσεις ηλεκτρικού ρεύματος του σπιτιού. Βάσει του οικιακού τιμολογίου ηλεκτρικού ρεύματος της Protergia, το e-up! powered by Protergia αποτελεί την οικονομικότερη μορφή αυτοκίνησης στην ελληνική αγορά, με κόστος μόλις 1,10 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα.
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Με 19.950 ευρώ, το VW e-up! by Protergia διαθέτει αυτόματο κλιματισμό, cruise control, city emergency brake, αισθητήρες στάθμευσης, ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα κ.ά. Απέναντί του, το Smart Forfour electric drive έρχεται με τον εξοπλισμό των εκδόσεων Passion της υπόλοιπης γκάμας, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών, δερμάτινο τιμόνι και επιλογέα, αποθηκευτικό χώρο για το καλώδιο φόρτωσης, αυτόματο κλιματισμό, cruise control, ηλεκτρικό άνοιγμα πορτ μπαγκάζ, σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα κ.ά.
Smart Forfour electric drive
ΥΠΕΡ/ΕΥΕΛΙΞΙΑ/ΣΤΥΛ
ΚΑΤΑ/ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ/ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΦΟΡΤΙΣΗΣ ΜΕ ΤΑΧΥΦΟΡΤΙΣΤΗ (ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2018)
VW e-up!
ΥΠΕΡ/ΤΙΜΗ/ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ