Η Volkswagen και η Ελλάδα υπέγραψαν μνημόνιο συμφωνίας για τη μετατροπή της Αστυπάλαιας σε πράσινο νησί. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη και πως θα γίνει η πράσινη μετάβαση;
Τη μετατροπή της Αστυπάλαιας σε πράσινο νησί με επενδύσεις συνολικού ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ ανήγγειλαν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Volkswagen AG Herbert Diess.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΣΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ
Εμείς με τη σειρά μας ερχόμαστε να αποκωδικοποιήσουμε τη σχετική ανακοίνωση και να δώσουμε απαντήσεις σε αρκετά από τα ερωτήματα που προκύπτουν:
Τι θα γίνουν τα συμβατικά οχήματα που υπάρχουν στο νησί;
Σήμερα στην Αστυπάλαια κυκλοφορούν 1.500 οχήματα διαφόρων τύπων, δίκυκλα, επιβατικά ιδιωτικής χρήσης, ή ενοικιαζόμενα και βαρέα οχήματα . Στόχος είναι να αντικατασταθούν σταδιακά με 1.000 ηλεκτρικά. Τα 1.000 ηλεκτρικά, θα εξυπηρετούν το σύνολο των σημερινών κατόχων μέσω εφαρμογών car sharing.
Πού θα φορτίζουν όλα αυτά τα αυτοκίνητα;
Για την φόρτιση των αυτοκινήτων η Volkswagen θα εγκαταστήσει τους φορτιστές Elli σε ολόκληρο το νησί για να εξασφαλίσει μια ολοκληρωμένη υποδομή φόρτισης που προσφέρει περίπου 230 ιδιωτικά και πολλά δημόσια σημεία φόρτισης.
Με ποιο τρόπο θα γίνει η αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων;
Για να καταστούν ελκυστικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα παρέχει το γκρουπ της VW θα παρέχονται αυξημένα οικονομικά κίνητρα, σε σχέση με όσα προσφέρει σήμερα το πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”, με την επιδότηση να φτάνει τις 12.000 ευρώ. Αντίστοιχα τόσο η VW, όσο και ο αντιπρόσωπος θα παρέχουν τα οχήματα με μηδενικό κέρδος.
Έχει η VW κάποιο ανάλογο πρόγραμμα σε άλλες περιοχές του κόσμου;
Σήμερα η VW τρέχει διάφορα πιλοτικά προγράμματα προκειμένου να ανιχνεύσει τα προβλήματα που ανακύπτουν από την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης, όπως για παράδειγμα στο Αμβούργο, το Βερολίνο και τη Σαγκάη, όμως σύμφωνα με τον Dr. Herbert Diess, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Volkswagen Group, το πρόγραμμα της Αστυπάλαιας είναι πρωτοποριακό γιατί εκτός των άλλων θα υλοποιηθεί σε μια περιοχή όπου θα μηδενιστούν οι εκπομπές CO2.
Θα επιτρέπεται να επισκεφθεί κάποιος την Αστυπάλαια με συμβατικό αυτοκίνητο;
Όλοι οι τουρίστες θα είναι ευπρόσδεκτοι σε ε΄να νησί όμως που θα αποτελεί πρότυπο για τη μορφή που θα πάρουν τα πράγματα στον υπόλοιπο κόσμο, δύο δεκαετίες αργότερα…
Πόσο “καθαρό” θα είναι το ηλεκτρικό ρεύμα που θα καταναλώνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Αστυπάλαιας;
Σήμερα το νησί τροφοδοτείται με ηλεκτρικό ρεύμα, το οποίο παράγεται από 4 ντίζελ γεννήτριες, οι οποίες πρόκειται να αντικατασταθούν από ένα υβριδικό ενεργειακό έργο. Αυτό σημαίνει, με δεδομένο ότι η διασύνδεση του νησιού με το κεντρικό δίκτυο, δεν θα πραγματοποιηθεί πριν το 2030, ότι το 90% των ενεργειακών αναγκών του νησιού θα προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η υφιστάμενη μονάδα θα λειτουργεί εφεδρικά. Καθώς οι ετήσιες ενεργειακές ανάγκες δεν ξεπερνούν τις 3MWh, δεν θα χρειαστεί να δημιουργηθεί κάποιο μεγάλο πάρκο από ανεμογεννήτριες, το οποίο ενδεχομένως θα αλλοίωνε τον χαρακτήρα του νησιού.
Μπορεί όλο το νησί να εξυπηρετείται με το… ID.3 της VW;
Το γερμανικό γκρουπ απαρτίζεται από εταιρείες που μπορούν να καλύψουν το σύνολο των μεταφορικών αναγκών του νησιού με ηλεκτρικά οχήματα. Έτσι, για πράδειγμα, τα δίκυκλα θα προέρχονται από την Seat και τα μεγάλα οχήματα από την Μ.Α.Ν. και τη Scania.
Από που θα παίρνει ενέργεια το νησί όταν δεν θα φυσάει ή δεν θα έχει ήλιο;
Το ενεργειακό έργο, που θα δημιουργηθεί, λέγεται υβριδικό γιατί θα υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης της περίσσειας από την παραγόμενη ενέργεια όταν το επιτρέπουν οι κλιματικές συνθήκες. Η αποθήκευση θα γίνεται σε μπαταρίες, αλλά και στις συστοιχίες των αυτοκινήτων μέσω ενός έξυπνου δικτύου. Έτσι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που κατά τεκμήριο θα παραμένει σταθμευμένο τις περισσότερε ώρες της ημέρας, θα μπορεί να επιστρέφει μέρος της αποθηκευμένη ενέργειας στο δίκτυο, όταν υπάρχει σχετική ανάγκη.
Τι θα γίνει με τις δημόσιες συγκοινωνίες του νησιού;
Σήμερα υπάρχουν δύο συμβατικά λεωφορεία, τα οποία θα αντικατασταθούν με ηλεκτρικά. Στόχος είναι να προσφέρονται και υπηρεσίες on demand μέσω μιας εφαρμογής. Αυτό που μπορούμε να κατανοήσουμε είναι, πως δεδομένου ότι το νησί είναι μικρό, αντί να περιφέρεται ένα λεωφορείο σε τακτά διαστήματα – ιδίως τους χειμερινούς μήνες, θα μπορούσε ένα βανάκι να εκκινεί όταν κάποιος θα χρειαστεί να μετακινηθεί από ένα σημείο του νησιού προς κάποιο άλλο.
Ποιο είναι το κόστος τους συγκεκριμένου project;
Για τη VW το άμεσο κόστος ανέρχεται στα 3 εκ. ευρώ, που μακροπρόθεσμα θα διαμορφωθεί στα 10 εκ. Αντίστοιχα για το ελληνικό κράτος θα υπάρχει μια επιβάρυνση 8-10 εκ. ευρώ, που αφορά το κόστος επιδότησης των οχημάτων. Στο συνολικό κόστος θα πρέπει να συνυπολογιστεί και αυτό της δημιουργίας του ενεργιακού έργου.
Στοχεύει η VW να πραγματοποιήσει και άλλες επενδύσεις στη χώρα μας;
Ο Dr. Herbert Diess ρωτήθηκε κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου για την Αστυπάλαια, κατά πόσο η εταιρεία σκοπεύει να προβεί σε κάποια ακόμα επένδυση στη χώρα μας. Χωρίς να επιβεβαιώνει τη φημολογούμενη δημιουργία εργοστασίου, υπογράμισε την αποτελεσματική συνεργασία που είχε με την ελληνική κυνέρνηση και άφησε να εννοηθεί πως η Ελλάδα θα μπορούσε να υποδεχθεί ένα κέντρο ανάπτυξης λογισμικού, ιδίως για τις ανάγκες που θα προκύψουν με την εφαρμογή της αυτόνομς οδήγησης.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ VIDEO ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ