Οδηγούμε το νέο ηλεκτρικό Kia Soul EV στη Γερμανία και καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις μας.
ΜΙΑ αναμφίβολα ανερχόμενη αγορά, η οποία μάλιστα είναι συνυφασμένη με την τεχνολογική πρόοδο, κανένας κατασκευαστής δεν μπορεί να την αγνοήσει, πόσω δε μάλλον η εξίσου εντυπωσιακά ανερχόμενη τα τελευταία χρόνια, κορεατική Κia. Μπορεί οι αρχικά αισιόδοξες εκτιμήσεις, που μιλούσαν για ποσοστά επί του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων της τάξης του 10% μέχρι το 2020, να μοιάζουν πολύ αισιόδοξες, αλλά η ζήτηση υπάρχει. Έστω και τεχνητή -αφού εξαρτάται από τα μέτρα προώθησης των κυβερνήσεων, και όχι από μια πραγματική αγοραστική ανάγκη-, έχει καταφέρει να τριπλασιάσει το μέγεθος της κατηγορίας από το 2011 έως το 2013. Με μεγαλύτερες αγορές αυτές της Γαλλίας και της Νορβηγίας (όπου το Tesla είναι πλέον το αυτοκίνητο με το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς ανεξαρτήτως κατηγορίας και τεχνολογίας!) και ηγέτη σε πωλήσεις παγκοσμίως το Nissan Leaf.
Γιατί Soul;
Το Soul είναι το μοντέλο που οι ιθύνοντες της κορεατικής εταιρείας θεωρούν ως το πιο χαρακτηριστικό, προκλητικό και νεανικό της γκάμας τους, άρα και το πλέον κατάλληλο για να φιλοξενήσει έναν εναλλακτικό κινητήρα, διατηρώντας παράλληλα το αρχικό ντιζάιν, που αποτελεί άλλωστε το σήμα κατατεθέν από την εποχή πρόσληψης του Πέτερ Σράιερ στη θέση του επικεφαλής σχεδιασμού. Πέρα από αυτό, τα κοινά τιμήματα με τις εκδόσεις βενζίνης και ντίζελ βοηθούν στη διατήρηση της τιμής σε λογικά επίπεδα.
Εξωτερικά, οι επανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες, η νέα μάσκα που φιλοξενεί τις θύρες φόρτισης, οι ζάντες, τα λίγο παραλλαγμένα πίσω φώτα και το δίχρωμο αμάξωμα είναι τα αισθητικά στοιχεία που διαφοροποιούν την έκδοση ΕV, ενώ στο εσωτερικό ο πίνακας οργάνων τεχνολογίας OLED, τα νέα «καθαρά» χρώματα και κάποια οικολογικά υλικά τονίζουν την αντίθεση προς τα συμβατικά μοντέλα. Οι διαστάσεις παραμένουν απαράλλαχτες, ακόμα και η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, αφού η μπαταρία πολυμερών ιόντων-λιθίου έχει τοποθετηθεί στο δάπεδο του αυτοκινήτου. Μοναδικός συμβιβασμός ο κάπως μικρότερος χώρος για τις πατούσες των πίσω επιβατών κάτω από τα εμπρός καθίσματα, που περιορίζεται από τη θέση της μπαταρίας. Από την άλλη, η συγκεκριμένη διάταξη χαμηλώνει το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου κατά 6,2 εκατοστά, βοηθά στην επίτευξη μεγαλύτερης στρεπτικής ακαμψίας (κατά 27%), ενώ συνολικά δεν προστίθενται πάνω από 200 κιλά στο βάρος του αυτοκινήτου.
Τη θέση του συμβατικού κινητήρα έχει πάρει ένα ηλεκτρικό μοτέρ 81,4 kW (110,7 ίππων), που κινεί το αυτοκίνητο απολύτως αθόρυβα.
Στα τεχνικά χαρακτηριστικά της η καλύτερη πυκνότητα ισχύος στην κατηγορία (200 Wh/kg), η χωρητικότητα των 27 kWh, η 7χρονη εγγύηση καλής λειτουργίας (150.000 χλμ.) και η τελική αυτονομία 212 χλμ., μετρημένη στον ευρωπαϊκό κύκλο μέτρησης. Τέλος, μπορεί να φορτιστεί σε 10-13 ώρες στο απλό, μονοφασικό οικιακό δίκτυο ή σε 5-7 ώρες με ταχυφορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος, αλλά και, εναλλακτικά, να φτάσει στο 80% της χωρητικότητάς της σε μόλις 33 λεπτά με ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος CHAdeMO 50kW.
Στο δρόμο
Με το πάτημα του μπουτόν εκκίνησης (ή μήπως καλύτερα να λέμε με το διακόπτη on-off;) το Soul EV είναι έτοιμο για την εξόρμησή μας στη γερμανική ύπαιθρο. Βάζουμε τον επιλογέα στη θέση D -επιλέγοντας τη μία και μοναδική σχέση- και ξεκινάμε. Τη θέση του συμβατικού κινητήρα έχει πάρει ένα ηλεκτρικό μοτέρ 81,4 kW (110,7 ίππων), που κινεί το αυτοκίνητο απολύτως αθόρυβα. Η ανάπτυξη της μέγιστης ροπής των 29,1 χλγμ. από τις 0 σ.α.λ. προσφέρει στο Soul άμεση απόκριση στο πάτημα του δεξιού πεντάλ και μια πολύ σβέλτη αίσθηση στην πόλη, ιδίως όταν ο οδηγός απενεργοποιήσει το πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας Eco.
Ένα από τα πρώτα πράγματα που γίνονται αντιληπτά οδηγώντας το Soul EV είναι η ακρίβεια με την οποία είτε μειώνεται είτε αυξάνεται η ένδειξη αυτονομίας στο trip computer. Τα υπολειπόμενα χιλιόμετρα δεν πέφτουν κατά δεκάδες με το παραμικρό πάτημα του γκαζιού, ενώ η άμεση προσαρμογή της εμβέλειας στον τρόπο οδήγησης εντέλει σε ηρεμεί και σε απαλλάσσει από το επονομαζόμενο και «άγχος της αυτονομίας» που σε διακατέχει συνήθως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ίσως είναι και το ψυχολογικό αβαντάζ που δίνουν τα 200+ χλμ. που προσφέρει η μπαταρία της SK Innovation, ακόμα και αν απέχουν από την πραγματικότητα σε ρεαλιστικές συνθήκες κίνησης. Σημαντική η συμβολή του αναβαθμισμένου συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα (επιπλέον 3 χλμ.), των οικολογικών ελαστικών νέας γενιάς της Kumho (-10% τριβή κύλισης), της δυνατότητας επιλογής λειτουργίας των αεραγωγών μόνο στην πλευρά του οδηγού (από 5% έως 8% εξοικονόμηση ενέργειας), αλλά και της δυνατότητας προγραμματισμού κλιματισμού-θέρμανσης πριν από την εκκίνηση (από 5% έως 8% εξοικονόμηση ενέργειας).
Βρισκόμαστε ήδη στην άουτομπαν και με τέρμα γκάζι (ε… ρεύμα) βλέπουμε 156 χλμ./ώρα (145 σύμφωνα με τον κατασκευαστή), με πολύ χαμηλή μάλιστα στάθμη θορύβου.
Ανηφορίζοντας την ορεινή διαδρομή που μας υποδεικνύει το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης, διαπιστώνουμε πως η οδική συμπεριφορά είναι αισθητά αναβαθμισμένη, ουδέτερη, και οι κλίσεις του αμαξώματος είναι περιορισμένες (το χαμηλότερο κέντρο βάρους, γαρ). Σίγουρα το Soul EV δεν έχει σκοπό να βάλει φωτιά στο δρόμο (0-100 χλμ./ώρα σε 11,2 δλ.), αλλά μπορεί να κινήσει γρήγορα, οικονομικά και «καθαρά» τους επιβάτες του, προσφέροντας μάλιστα και άνεση, τουλάχιστον στην υπεράνω κριτικής γερμανική άσφαλτο.
Οι πωλήσεις του Soul EV θα ξεκινήσουν το Νοέμβριο στην Ευρώπη σε τιμές ανταγωνιστικές αυτών του Nissan Leaf -θα κατασκευαστούν περίπου 800 αντίτυπα για το 2014-, ενώ για το 2015 και την επέκτασή του στην παγκόσμια αγορά έχει προβλεφθεί η αύξηση της παραγωγής στα 2.000 αντίτυπα. Στην Ελλάδα είναι, μάλιστα, πολύ πιθανό να δούμε το Soul EV μέχρι το τέλος του χρόνου. Αναμένουμε, λοιπόν…_ Νίκος Κουνίτης