Το φυσικό αέριο αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόµενη µορφή πρωτογενούς ενέργειας σε παγκόσµιο επίπεδο και στο χώρο της αυτοκινητοβιοµηχανίας.
Λόγω της σαφούς υπεροχής του έναντι των αντίστοιχων ενεργειακών µορφών, το φυσικό αέριο κίνησης εξασφαλίζει περισσότερη οικονοµία στην καθηµερινή χρήση αλλά και µικρότερες εκποµπές ρύπων. Σύµφωνα µε το Κέντρο Ανανεώσιµων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), τα οχήµατα φυσικού αερίου είναι πολύ φιλικά προς το περιβάλλον αναφορικά µε τις εκποµπές αερίων ρύπων που επιβαρύνουν την ανθρώπινη υγεία, όπως τα ιπτάµενα σωµατίδια (PM), το µονοξείδιο του άνθρακα (CO), τα οξείδια του αζώτου (NOx) καθώς και οι καρκινογόνοι υδρογονάνθρακες (HC). Τα οχήµατα φυσικού αερίου έχουν σχεδόν µηδενικές εκποµπές σωµατιδίων, γεγονός που τους δίνει µεγάλο πλεονέκτηµα έναντι των πετρελαιοκίνητων και αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους αντικατάστασης βαρέων οχηµάτων ντίζελ µε αντίστοιχα φυσικού αερίου.
Ένα όχηµα φυσικού αερίου που λειτουργεί σε σχετικά υψηλά φορτία συνήθως εκπέµπει περίπου 25% λιγότερο CO2 από ένα παρόµοιο όχηµα που λειτουργεί µε βενζίνη ή ντίζελ.Την ίδια στιγµή, το συγκριτικά χαµηλότερο κόστος καυσίµου, το οποίο µπορεί να είναι µειωµένο έως και κατά 60% σε σύγκριση µε τη βενζίνη, υπόσχεται µειωµένα έξοδα στους ιδιώτες αλλά και τους επαγγελµατίες οδηγούς.
Η χρήση του φυσικού αερίου στα οχήµατα µε βενζινοκινητήρα είναι πλέον αρκετά διαδεδοµένη, και η τεχνολογία της καύσης εναλλακτικά φυσικού αερίου και βενζίνης είναι γνωστή ως bi-fuel.Στην Ελλάδα η νοµοθεσία πλέον επιτρέπει τη µετατροπή και των βενζινοκίνητων οχηµάτων αλλά και των πετρελαιοκινητήρων σε bi-fuel µε φυσικό αέριο, και ήδη έχουν κυκλοφορήσει οχήµατα που έχουν µετατραπεί, τα οποία παρουσιάζουν εντυπωσιακά αποτελέσµατα.
Πόσο πιο οικονοµικό είναι;
Οδηγώντας ένα όχηµα κίνησης µε φυσικό αέριο, επιτυγχάνει κανείς σηµαντική οικονοµία στο κόστος καυσίµου ανά χιλιόµετρο. Ο παγκόσµιος µέσος όρος για το κόστος του καυσίµου καταδεικνύει ότι η οδήγηση ενός οχήµατος που κινείται µε φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόµηση πάνω από το 50% σε σύγκριση µε ένα όχηµα που κινείται µε βενζίνη. Την ίδια στιγµή, το κέρδος για την τσέπη του
οδηγού σε σχέση µε τον ιδιοκτήτη ενός οχήµατος που καταναλώνει πετρέλαιο υπερβαίνει το 30%.
Πόσο προηγµένο τεχνολογικά είναι;
Το φυσικό αέριο της αυτοκίνησης έχει υψηλότερο αριθµό οκτανίων από τη βενζίνη (130 έναντι 90), γεγονός που επιτυγχάνει την καύση χωρίς να απαιτείται αυτο-ανάφλεξη και στο σύνολό της, γιατί το µείγµα φυσικού αερίου και αέρα είναι τέλειο σε οποιαδήποτε θερµοκρασία περιβάλλοντος. Το λάδι του κινητήρα «µολύνεται» λιγότερο στην περίπτωση του φυσικού αερίου, επιφέροντας µεγαλύτερα διαστήµατα αλλαγής λαδιών από ό,τι στις περιπτώσεις της βενζίνης. Μιας και δεν υπάρχουν ιζήµατα, τα µπουζί διατηρούνται καθαρά, ενώ δεν υπάρχουν διαβρώσεις στους κυλίνδρους και στα µεταλλικά µέρη του κινητήρα.
Στη διεύθυνση http://www.fisikon.gr/synergeia.html µπορείτε να βρείτε όλα τα δίκτυα πιστοποιηµένων συνεργείων σε όλη την Ελλάδα.
ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ ΜΟΝΤΕΛA ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
AUDI A3 Sportback 1.4 g-tron TFSI 110 PS
H Αudi εξοπλίζει το A3 Sportback g-tron με έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1,4 λίτρων που καταναλώνει 3,3 κιλά φυσικού αερίου για κάθε 100 χλμ. κίνησης. Η μέση κατανάλωση με τη χρήση του βενζινοκινητήρα είναι στα 5,1 λίτρα/100 χλμ. Στην πρώτη περίπτωση οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι 117 γρ./χλμ. και στη δεύτερη μόλις 89 γρ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 30.550 ευρώ.
H Fiat χρησιμοποιεί έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1,4 λίτρων που καταναλώνει 4,9 κιλά φυσικού αερίου/100 χλμ. Η μέση κατανάλωση με το βενζινοκινητήρα είναι 7,4 λίτρα/100 χλμ. Η δεξαμενή αποθήκευσης του φυσικού αερίου έχει χωρητικότητα 16,2 λίτρα και το ρεζερβουάρ βενζίνης 22 λίτρα, εξασφαλίζοντας αυτονομία 628 χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 21.000 ευρώ.
H Fiat χρησιμοποιεί εδώ ένα 2κύλινδρο κινητήρα 0.9 που καταναλώνει 3,1 κιλά φυσικού αερίου/100 χλμ. κίνησης. Η μέση κατανάλωση με τη χρήση του βενζινοκινητήρα είναι στα 4,6 λίτρα/100 χλμ.
Η δεξαμενή αποθήκευσης του φυσικού αερίου έχει χωρητικότητα 12 λίτρα και το ρεζερβουάρ βενζίνης 35 λίτρα, εξασφαλίζοντας αυτονομία 1.148 χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 15.400 ευρώ.
H Fiat εγκαθιστά στο Punto 1.4 CNG έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1,4 λίτρων, που καταναλώνει 4,2 κιλά φυσικού αερίου/100 χλμ. κίνησης. Η μέση κατανάλωση με τη χρήση του βενζινοκινητήρα κυμαίνεται στα 6,3 λίτρα/100 χλμ. Η δεξαμενή αποθήκευσης του φυσικού αερίου έχει χωρητικότητα 13 λίτρα και το ρεζερβουάρ βενζίνης 45 λίτρα, εξασφαλίζοντας αυτονομία 1.024 χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 15.600 ευρώ.
H ιταλική εταιρεία εξοπλίζει το Qubo 1.4 CNG με έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1,4 λίτρων που καταναλώνει 4,2 κιλά φυσικού αερίου/100 χλμ. κίνησης. Η μέση κατανάλωση με τη χρήση του βενζινοκινητήρα βρίσκεται στα 6,5 λίτρα/100 χλμ. Η δεξαμενή αποθήκευσης του φυσικού αερίου έχει χωρητικότητα 13,2 λίτρα και το ρεζερβουάρ βενζίνης 45 λίτρα, εξασφαλίζοντας αυτονομία 1.007 χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 16.100 ευρώ.
Το Fiat 500L 0.9 CNG κινείται από ένα 2κύλινδρο κινητήρα 900 κ.εκ. που καταναλώνει 3,9 κιλά φυσικού αερίου/100 χλμ. κίνησης. Η μέση κατανάλωση με τη χρήση του βενζινοκινητήρα είναι στα 5,9 λίτρα/100 χλμ. Η δεξαμενή αποθήκευσης του φυσικού αερίου έχει χωρητικότητα 14 λίτρα και το ρεζερβουάρ βενζίνης 50 λίτρα, εξασφαλίζοντας αυτονομία 1.206 χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 20.000 ευρώ.
H Mercedes έχει τοποθετήσει έναν 4κύλινδρο κινητήρα 2,0 λίτρων με μικτή μέση κατανάλωση και των δύο τύπων καυσίμου (βενζίνη και φυσικό αέριο) της τάξης των 4,4 λίτρων/100 χλμ. κίνησης.
Οι μικτές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανέρχονται στα 117 γρ./χλμ. Ο συνολικός όγκος των τριών ρεζερβουάρ φυσικού αερίου είναι 125 λίτρα. Οι τιμές ξεκινούν από τα 35.979 ευρώ.
SEAT LEON 1.4 TGI 110 PS
H Seat έχει επιλέξει για το Leon 1.4 TGI έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1,4 λίτρων με μικτή μέση κατανάλωση και των δύο τύπων καυσίμου της τάξης των 5,4 λίτρων/100 χλμ. κίνησης. Οι μικτές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανέρχονται στα 96 γρ./χλμ. Αποκλειστικά με τη χρήση φυσικού αερίου, η κατανάλωση για κάθε 100 χλμ. είναι μόλις 3,5 κιλά. Οι τιμές ξεκινούν από τα 18.245 ευρώ.
H τσεχική εταιρεία έχει επιλέξει έναν 3κύλινδρο κινητήρα 1,0 λίτρου που καταναλώνει 2,9 κιλά φυσικού αερίου/100 χλμ. Η μέση κατανάλωση με τη χρήση του βενζινοκινητήρα είναι στα 4,4 λίτρα/100 χλμ. Η δεξαμενή αποθήκευσης του φυσικού αερίου έχει χωρητικότητα 72 λίτρα ή 11 κιλά και το ρεζερβουάρ βενζίνης 10 λίτρα. Οι τιμές ξεκινούν από τα 12.300 ευρώ.
H Skoda εγκαθιστά στο Octavia 1.4 TSI CNG έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1,4 λίτρων που καταναλώνει 3,5 κιλά φυσικού αερίου/100 χλμ. Οι δεξαμενές αποθήκευσης του φυσικού αερίου έχουν χωρητικότητα 97 λίτρα και το ρεζερβουάρ βενζίνης 50 λίτρα. Συνολικά, με ένα μόνο γέμισμα μπορείτε να διανύσετε 1.330 χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 19.900 ευρώ.
H VW χρησιμοποιεί στο eco UP! έναν 3κύλινδρο κινητήρα 1,0 λίτρου που καταναλώνει 2,9 κιλά φυσικού αερίου/100 χλμ. Οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι 82 γρ./χλμ. Οι δεξαμενές αποθήκευσης του φυσικού αερίου έχουν χωρητικότητα 11 λίτρα και το ρεζερβουάρ βενζίνης 10 λίτρα, εξασφαλίζοντας αυτονομία 600 χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 13.250 ευρώ.
Η VW έχει επιλέξει έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1,4 λίτρων με μικτή μέση κατανάλωση και των δύο τύπων καυσίμου της τάξης των 3,5 λίτρων/100 χλμ. Οι μικτές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανέρχονται στα 97 γρ./χλμ. Εάν και τα δύο ρεζερβουάρ είναι γεμάτα, η συνολική αυτονομία φτάνει τα 1.300 χλμ. Οι τιμές ξεκινούν από τα 24.800 ευρώ.
ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΠΑ
Στο πλαίσιο της προώθησης της αεριοκίνησης στην Ελλάδα, η ΔΕΠΑ προσφέρει επιδότηση µέσω προγραµµάτων χρηµατοδότησης για τα επαγγελµατικά οχήµατα σε συνεργασία µε τις εισαγωγικές εταιρείες.
Πιο συγκεκριµένα, η ΔΕΠΑ προσφέρει τη χρηµατοδότηση ενός… σεβαστού ποσού για κάθε όχηµα, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις οι εισαγωγικές εταιρείες προσφέρουν στον υποψήφιο ιδιοκτήτη ένα όχηµα µε κινητήρα που είναι σε θέση να κάνει χρήση και φυσικού αερίου ως καυσίµου, καθώς σηµαντικές εκπτώσεις στο κόστος αγοράς του.
ΔΙΚΤΥΟ ΠΡΑΤΗΡΙΩΝ
ΑΤΤΙΚΗ
– 1ο χλµ. Λεωφόρου Ανθούσας, Ανθούσα
– Λεωφόρος Κηφισίας 264, Κηφισιά
– 8ο χλµ. Εθνικής Οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης (ρεύµα προς Λαµία), Νέα Φιλαδέλφεια
– Καναπιτσερή 12 & Ηλ. Βενέζη 4, Άγ. Ιωάννης Ρέντης
– Καραϊσκάκη και Νικηταρά, Άνω Λιόσια
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
– Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής 128, Πυλαία Θεσσαλονίκης
– Κων/νου Καραµανλή 136, Ιωνία
Νέα Μαγνησία, ΒΟΛΟΣ
– Λαρίσης 202, Βόλος
ΛΑΡΙΣΑ
– Βόλου 65, Λάρισα
ΛΑΜΙΑ
– 6ο χλµ. Π.Ε.Ο. Λαµίας Στυλίδας, Λαµία
Στη διεύθυνση http://www.fisikon.gr/calculator.html µπορείτε να υπολογίσετε τα συγκριτικά οφέλη σε κόστος από τη χρήση φυσικού αερίου απέναντι στα υπόλοιπα καύσιµα.