Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς ήταν ο δημιουργός του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου που κατασκευάστηκε στην αρχή της δεκαετίας του ’70.
Έφυγε από τη ζωή ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, εμπνευστής και δημιουργός του πρώτου σύγχρονου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου παραγωγής.
Απόφοιτος του MIT, εργάστηκε για τη NASA και υπήρξε ο δημιουργός πίσω από το Εnfield 8000, το 2θέσιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που κατασκευαζόταν στη Σύρο στις αρχές της δεκαετίας του ’70.
Την είδηση του θανάτου του Έλληνα μηχανικού έκανε γνωστή ο Βασίλης Αποστολόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Ιατρικό Αθηνών που έγραψε σε ανάρτηση στη σελίδα του στο facebook: “Πριν λίγο διάστημα έφυγε αθόρυβα από κοντά μας ένα σπουδαίο ελληνικό μυαλό. Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, ο εφευρέτης μεταξύ άλλων του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield το 1972 (κάποτε ίσως εξιστορίσω το πως τα οικονομικά συμφέροντα το έθαψαν). Ο εκλιπών υπήρξε φίλος του πατέρα μου, στη συνέχεια δικός μου και γείτονας μου στο Λονδίνο τα φοιτητικά μου χρόνια. Είχαμε μια εξαιρετική σχέση συμπάθειας και εκτίμησης. Απόφοιτος του MIT στην αστρονομία και αστροναυτική δούλεψε για τη NASA και προσωπικά τον αξιολογώ ως τον άνθρωπο με το υψηλότερο IQ που έχω γνωρίσει. Καλή ανάπαυση… Rest In Peace”.
Η ιστορία του Enfield 8000
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 συναντάμε μία φιλόδοξη προσπάθεια να μπει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης σε παραγωγή. Πρόκειται για το Enfield 8000, που, παρά τη βρετανική καταγωγή του, έφερε ελληνική υπογραφή, καθώς ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν ο οραματιστής Ανδριώτης εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ενώ την ευθύνη για το project είχε αναλάβει ένας Έλληνας μηχανικός, απόφοιτος του ΜΙΤ, ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς. Η εξέλιξη του αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία, όπου και κατάφερε να διακριθεί σε ένα διαγωνισμό του Συμβουλίου Ηλεκτρικής Ενέργειας απέναντι στις προτάσεις της Ford και της Leyland για την προμήθεια περίπου εξήντα αυτοκινήτων, αριθμός που, αν και μικρός, ήταν ικανός για να δημιουργηθεί για πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία της αυτοκίνησης μια μικρή γραμμή παραγωγής ενός ηλεκτρικού τετράτροχου. Επιπλέον, η κατάκτηση του συμβολαίου θεωρητικά θα μπορούσε να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη ώστε να διευρυνθούν οι πωλήσεις και σταδιακά να μειωθεί το κόστος της παραγωγής.
Πριν πρακτικά ξεκινήσει η κατασκευή του αυτοκινήτου, ο Γιάννης Γουλανδρής αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο στην Αγγλία και να μεταφέρει τη γραμμή παραγωγής στη Σύρο, στο κτίριο ενός παλιού κλωστηρίου, πολύ κοντά στα ναυπηγεία του Νεωρίου που είχε αποκτήσει λίγα χρόνια νωρίτερα, απόφαση με την οποία ήταν αντίθετος ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, καθώς θεωρούσε ότι η συγκεκριμένη επιλογή θα οδηγούσε στο θάνατο του Enfield 8000, γι αυτό και δε δέχθηκε να συνεχίσει να ηγείται του project όταν αυτό ήρθε στην Ελλάδα.
Πιο συγκεκριμένα θεωρούσε πως η Ελλάδα δεν διέθετε τις προϋποθέσεις να στηθεί μια βιομηχανία αυτοκινήτου, πόσω μάλλον ένα νησί, όπως η Σύρος, καθώς ήταν ακόμα πιο δυσχερής η μεταφορά των ανταλλακτικών και στη συνέχεια η διανομή του τελικού προϊόντος.
Την ιστορία του Enfield 8000 αφηγείται μεταξύ άλλων και ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς στο ντοκιμαντέρ “Ανάμεσα σε δύο νησιά”
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΟ ENFIELD 8000