Η Χάλκη ακολουθεί το μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης της Αστυπάλαιας, με την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης να παίζει βασικό ρόλο σε αυτή την πράσινη μετάβαση. Την επισκεπτόμαστε με το ηλεκτρικό Citroen C4 C-Cross.
Εδώ και αρκετό καιρό ήταν κοινό μυστικό πως η Χάλκη θα αποτελούσε, μετά την Αστυπάλαια, το επόμενο πεδίο εφαρμογής του σχεδίου της ελληνικής κυβέρνησης για την αειφορία στα ελληνικά νησιά, με την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης να αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι στην προσπάθεια περιορισμού του ανθρακικού αποτυπώματος, τόσο σε ουσιαστικό επίπεδο όσο όμως και σε επίπεδο συμβολισμού.
Να ’μαστε, λοιπόν, πάλι εν πλω, πάνω στο φιλόξενο «Blue Star 2», με λιμάνι αποβίβασης τη Ρόδο και τελικό προορισμό τη Χάλκη. Μαζί μας η ηλεκτρική εκδοχή του νέου Citroen C4, αφού το πρότζεκτ του επόμενου «πράσινου» νησιού έχει αυτήν τη φορά άρωμα γαλλικό. Σπεύδουμε να εγκαταλείψουμε το πολύβουο λιμάνι της Ρόδου για να κατευθυνθούμε στη Σκάλα Καμείρου, απ’ όπου μέσα σε περίπου 45 λεπτά θα περάσουμε στη Χάλκη, πάνω στο ομώνυμο φέρι. Το τελευταίο μπορεί να υποδεχθεί μόλις τρία αυτοκίνητα, καθώς στον συγκεκριμένο προορισμό οι βασικές μετακινήσεις των τουριστών καλύπτονται απόλυτα από τα μεταφορικά μέσα του νησιού, ένα μικρό λεωφορείο, το μοναδικό ταξί και κάποια καϊκάκια που προσεγγίζουν τις πέριξ παραλίες.
Τι γυρεύουμε, όμως, με ένα αυτοκίνητο σε έναν προορισμό όπου το συνολικό οδικό δίκτυο ίσα που περνάει τα 10 χλμ., με πιο μακρινή απόσταση αυτήν του μοναστηριού του Αγ. Ιωάννη; Μα, δεν πρόκειται για ένα οδοιπορικό σε έναν τόπο που προσφέρεται για οδήγηση, αλλά για μια γνωριμία μαζί του πίσω από το τιμόνι ενός οχήματος που σέβεται το περιβάλλον στο οποίο κινείται.
Η Χάλκη, που βρίσκεται 5 μίλια δυτικά από το ακρωτήριο Αρμενιστής της Ρόδου και νοτιοανατολικά της Τήλου, κάποτε φιλοξενούσε έως και 5.000 κατοίκους, οι οποίοι σε μεγάλο βαθμό, όπως και στα γύρω νησιά, ασχολούνταν με την αλιεία σφουγγαριών. Σήμερα η οικονομία του νησιού βασίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό με μια σεζόν που πολλές φορές καλύπτει έως και έξι μήνες. Φέτος φυσικά τα πράγματα είναι διαφορετικά, εντούτοις επικρατεί αισιοδοξία, καθώς σχεδόν το σύνολο των κατοίκων έχει εμβολιαστεί ήδη από το Μάρτιο. Η τουριστική ανάπτυξη της Χάλκης ξεκίνησε το 1982, όταν ανακηρύχθηκε από την UNESCO νησί της Ειρήνης και της Φιλίας, οπότε έγινε γνωστό σε όλον τον κόσμο.
Φτιάχτηκαν τότε κάποια έργα υποδομής, όπως το αποχετευτικό σύστημα, ενώ τώρα ολοκληρώνεται ο βιολογικός καθαρισμός. Το νησί διαθέτει επίσης σύστημα αφαλάτωσης του θαλασσινού νερού, ενώ εδώ και πέντε μήνες λειτουργεί αποτελεσματικά η ανακύκλωση των απορριμμάτων, με σύστημα διαχωρισμού τους σε τέσσερις κατηγορίες.
Με το ηλεκτρικό Citroen C4 στη Χάλκη
Καθώς το «Νήσος Χάλκη» δένει στο λιμάνι του Εμπορειού, ο ήλιος ετοιμάζεται να κρυφτεί πίσω από την κορυφή του Προφήτη Ηλία. Εγκαταλείπουμε πανικόβλητοι το μικρό φέρι, μέσα στο άγχος να εκμεταλλευτούμε το διαθέσιμο φως, και παραλίγο να αφήσουμε πίσω μας τον Αντιδήμαρχο Οικονομικής Ανάπτυξης, Βασίλη Ρουσσάκη, που έχει κατέβει στο λιμάνι να μας υποδεχθεί και να μας ξεναγήσει στο νησί. Μεγαλωμένος στην Αθήνα, αποφάσισε πριν από περίπου ένα χρόνο να αφήσει πίσω την πολύβουη ζωή της πρωτεύουσας και να ζήσει στο νησί, μαζί με τους άλλους 220 κατοίκους που συνεχίζουν τη ζωή τους στη Χάλκη και τους δύσκολους μήνες του χειμώνα.
Το στενό ανηφορικό δρομάκι ανάμεσα σε δύο παραλιακές ταβέρνες σκαρφαλώνει ελισσόμενο στον οικισμό, με τις πρώτες διακλαδώσεις του περιορισμένου οδικού δικτύου να οδηγούν σε κάποιες κοντινές παραλίες, αλλά και στο νέο λιμάνι, το οποίο δεν έχει ακόμη αδειοδοτηθεί μέχρι να μεταφερθεί το εκεί υποθαλάσσιο καλώδιο της ΔΕΗ.
Το μικρομεσαίο γαλλικό crossover με τους μεγάλους τροχούς των 18 ιντσών κινείται με άνεση στους τσιμεντένιους δρόμους, χάρη στη μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης, εντούτοις, παρά το λογικό μήκος του (4.360 χλστ.) για την κατηγορία των C-Crossover, δείχνει μεγάλο στο οδικό δίκτυο του νησιού. Σκεφτόμαστε πως τα ηλεκτρικά DS 3 και Ami θα προσαρμοστούν καλύτερα στο συγκεκριμένο περιβάλλον. Η ικανή απόσταση από το έδαφος των 156 χλστ. του C4 C-Cross μπορεί να αποδεικνύεται χρήσιμη στα περισσότερα νησιά μας, εδώ όμως δεν υπάρχουν χωματόδρομοι προς εξερεύνηση.
Και αν η ισχύς των 136 ίππων, που εξασφαλίζει την επίδοση των 0-100 χλμ./ώρα σε 9,7 δλ., δε θα αξιοποιηθεί στο συγκεκριμένο οδικό δίκτυο, η διαθέσιμη από χαμηλά ροπή των 260 Nm είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτη. Στους στενούς ανηφορικούς του δρόμους θα χρειαστεί πολλές φορές να ακινητοποιηθείς όταν θα σου κόψει τη φόρα κάποιο αντίθετα διερχόμενο όχημα ή κάποια τεμπέλικα κατσίκια που διασχίζουν αμέριμνα το δρόμο. Όπως λίγο πιο πάνω από τον εγκαταλελειμμένο πλέον παλαιό οικισμό του νησιού, όπου το αθόρυβο e-C4 δε φάνηκε ικανό να διαταράξει την ηρεμία τους.
Έτσι συμβατός πρέπει να είναι ο τρόπος που θα πραγματοποιούνται οι μετακινήσεις σε έναν τόπο που φιλοδοξεί να προσαρμοστεί στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα.
«Τον Οκτώβριο του 2020 υπογράψαμε το Σύμφωνο των Δημάρχων για το Κλίμα και την Ενέργεια και ταυτόχρονα καταθέσαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Πράσινη Ενέργεια το σχέδιο της ενεργειακής μας μετάβασης. Κοινός στόχος είναι η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος έως 40% μέχρι το 2030, το οποίο θα πρέπει να μηδενιστεί μέχρι το 2050», μας λέει ο Βασίλης Ρουσσάκης, καθώς μοιράζεται μαζί μας το όραμα της Δημοτικής Αρχής.
«Για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου έχουν ήδη κατατεθεί σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα συγκεκριμένες προτάσεις, όπως για παράδειγμα η εκμετάλλευση της κυματικής ενέργειας, ένα έργο που θα εξασφαλίζει ηλεκτρική ενέργεια με ισχύ 1 MW, το οποίο επαρκεί για να καλύπτονται οι ανάγκες του νησιού. Σήμερα η ηλεκτροδότηση γίνεται με υποθαλάσσιο καλώδιο που συνδέει τη Χάλκη με τη Ρόδο. Επιπλέον, θα δημιουργηθεί και ένα φωτοβολταϊκό πάρκο με ισχύ επίσης 1 MW, για την κάλυψη μελλοντικών ενεργειακών αναγκών του νησιού».
Η υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί προφανώς ένα σημαντικό εργαλείο για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για το 2030, και αυτό θα ολοκληρωθεί με αντικατάσταση του παλαιού στόλου αυτοκινήτων και δικύκλων με ηλεκτρικά, και βέβαια με τη δημιουργία ενός τοπικού δικτύου φόρτισης. Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι πως σε πρόσφατη ανακοίνωση του ΥΠΕΝ αναφέρεται πως μέρος του εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων θα αποτελεί και η θαλάσσια μεταφορά με πλωτά μέσα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Ποια αυτονομία;
Η εμπειρία μας πίσω από το τιμόνι της ηλεκτρικής C4 για άλλη μία φορά επιβεβαιώνει πόσο συμβατά είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τις συνθήκες οδήγησης των νησιών μας.
Με αυτονομία που μπορεί να φτάσει στην πράξη τα 330-340 χλμ., το e-C4 δε θα προβληματίσει τον οδηγό του σε ένα ταξίδι σαν αυτό που πραγματοποιήσαμε. Τι κι αν δεν έχουν ακόμη εγκατασταθεί φορτιστές στη Χάλκη – ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν πρόκειται να αγχώσει τον ιδιοκτήτη του. Όπως και να έχει, μία πρίζα θα βρεθεί σε μια ώρα ανάγκης. Αντίθετα, ελλείψει πρατηρίου, προς το παρόν, τα περίπου σαράντα συμβατικά αυτοκίνητα του νησιού θα πρέπει να περιμένουν τα μπιντόνια καυσίμου που έρχονται από τη Ρόδο…
Περί προτεραιοτήτων
Φυσικά δε λείπουν και οι σκεπτικιστές, για το αν η ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα για έναν τόπο σαν τη Χάλκη, όταν -όπως και στα περισσότερα αντίστοιχου μεγέθους νησιά- διαιωνίζονται βασικά προβλήματα που καθιστούν δύσκολη έως και ηρωική τη διαβίωση των κατοίκων τους χειμερινούς μήνες. Τότε που η σύνδεση με τα μεγαλύτερα κέντρα γίνεται πιο αραιή και δυσχεραίνεται από τον καιρό. Προσθέστε σε αυτά τις ελλείψεις σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη αλλά και τη φυγή των νέων, που δε βρίσκουν δουλειά όταν εγκαταλείπουν το νησί και οι τελευταίοι τουρίστες.
Όμως, δεν υπάρχει αμφιβολία πως η πράσινη οικονομία αποτελεί έναν ισχυρό μοχλό ανάπτυξης. Η μεταμόρφωση της Χάλκης σε «πράσινο» νησί συμβαδίζει με τη φυσιογνωμία της και θα την καταστήσει ακόμα ελκυστικότερη. Και αυτό νομοτελειακά θα φέρει καλύτερες μέρες._ Μ. Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΑΛΟΥΡΟΣ
CITROEN e-C4 C-CROSS
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 136 ίπποι/3.700-10.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 260 Nm/300-3.700 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 195/60-18
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.360×1.800×1.520 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.670 χλστ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 380-1.250 λίτρα
ΒΑΡΟΣ: 1.541 κιλά
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 50 kWh
ΦΟΡΤΙΣΗ DC (100 kW): 30 λεπτά έως 80%
ΦΟΡΤΙΣΗ WALLBOX (ΑC): 5 ώρες
ΦΟΡΤΙΣΗ ΣΕ ΟΙΚΙΑΚΗ ΠΡΙΖΑ: 15 έως 24 ώρες
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 260-330 χλμ.*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,7 δλ.
0-400 Μ.: 16,7 δλ.
0-1.000 Μ.: 31,4 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 150 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 18,5 kWh/100 χλμ.*
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΗ 4Τ