Η VW παρουσιάζει σήμερα το σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων που φέρει την ονομασία Twin Dosing, το οποίο επικαλείται πως μειώνει την εκπομπή NOx στους κινητήρες ντίζελ της εταιρείας κατά 80%.
Από το 2018, τα συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων SCR που μειώνουν τα οξείδια του αζώτου (ΝΟx), είναι τα μόνα που έχουν χρησιμοποιηθεί στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της VW. Σήμερα, το γερμανικό εργοστάσιο έρχεται να παρουσιάσει το επόμενο στάδιο εξέλιξης του εν λόγω συστήματος, που επισήμως φέρει την ονομασία Twin Dosing. Δηλαδή, διπλή δόση.
Για την εφαρμογή της τεχνολογίας Twin Dosing απαιτείται η ύπαρξη ενός δεύτερου καταλυτικού μετατροπέα SCR, ο οποίος βρίσκεται στο κάτω μέρος του οχήματος. Δεδομένου ότι η απόσταση από τον κινητήρα είναι μεγαλύτερη, η θερμοκρασία πριν από τον δεύτερο καταλύτη μπορεί να είναι χαμηλότερη κατά 100 °C. Αυτό επεκτείνει το “παράθυρο” για την εκ των υστέρων επεξεργασία των καυσαερίων. Έτσι, ακόμα και σε θερμοκρασίες καυσαερίων κοντά στον κινητήρα της τάξης των +500 °C, το σύστημα εξακολουθεί να είναι σε θέση να επιτύχει πολύ υψηλές τιμές απόδοσης.
Το σύστημα Twin Dosing αντισταθμίζει ένα βασικό μειονέκτημα των κινητήρων ντίζελ. Πιο συγκεκριμένα, μπορεί οι κινητήρες του είδους να εκπέμπουν λιγότερο CO2 από τους βενζινοκινητήρες – καθώς το πετρέλαιο έχει υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα και η διαδικασία καύσης του είναι πιο αποτελεσματική – ωστόσο οι ντίζελ υπόκεινται σε ειδικές απαιτήσεις, καθώς η καύση πραγματοποιείται με μεγάλες ποσότητες αέρα. Το κύριο συστατικό του αέρα είναι το άζωτο, και αυτό αντιδρά με το οξυγόνο κατά την καύση, σχηματίζοντας έτσι οξείδια του αζώτου.
Η αμμωνία είναι αυτή που για την περίσταση αναλαμβάνει… δράση μειώνοντας τα NOx που παράγονται από τους κινητήρες ντίζελ. Η τελευταία εγχέεται ως υδατικός αναγωγικός παράγοντας (AdBlue) στο καυσαέριο πριν από τον καταλυτικό μετατροπέα SCR. Εδώ, το διάλυμα εξατμίζεται, το AdBlue διασπάται, και σε συνδυασμό με τα καυσαέρια, σχηματίζουν την αμμωνία. Στον καταλυτικό μετατροπέα SCR, η αμμωνία (NH3) αντιδρά στη συνέχεια πάνω σε μία ειδική επίστρωση με τα οξείδια του αζώτου (NOx) για να σχηματίσει νερό και αβλαβές άζωτο (N2) – το κύριο συστατικό του αέρα που αναπνέουμε.
Στα υφιστάμενα συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων τοποθετείται ένας καταλύτης SCR στενής σύζευξης μεταξύ του υπερσυμπιεστή, του καταλυτικού οξειδωτικού μετατροπέα του πετρελαίου – ο οποίος μετατρέπει τους ασταθείς υδρογονάνθρακες – και του εύκαμπτου συνδετικού τμήματος στον σιγαστήρα της εξάτμισης. Η επικάλυψη SCR εφαρμόζεται στην κυψελοειδή δομή του φίλτρου σωματιδίων ντίζελ, επιτρέποντας έτσι σε ένα μόνο εξάρτημα να εκτελεί διάφορες λειτουργίες. Η στενή σύζευξη σημαίνει ότι οι θερμοκρασίες των καυσαερίων που απαιτούνται για υψηλές ταχύτητες μετατροπής μπορούν να επιτευχθούν γρήγορα μετά από ένα κρύο ξεκίνημα – το ιδανικό εύρος για ρυθμούς μετατροπής άνω του 90% είναι μεταξύ +220 °C και +350 °C.
Το σύστημα Twin Dosing θα χρησιμοποιηθεί στο VW Passat 2.0 TDI Evo των 150 ίππων, το οποίο πληροί ήδη το πρότυπο Euro 6d, ενώ ο ίδιος κινητήρας θα «φορεθεί» και από τα νέο VW Golf που θα παρουσιαστεί μέσα στο φθινόπωρο._Χ.Α.