Το παράνομο λογισμικό «χειραγώγησης ρύπων» που τοποθετήθηκε επί έξι συναπτά έτη στις ECU των 2λιτρων κινητήρων TDI του Ομίλου VW στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, τελικά, αποδεικνύεται πως είναι εγκατεστημένο σε πάνω από 11 εκ. αυτοκίνητά του σε παγκόσμιο επίπεδο! Και κάπου εδώ φαίνεται πως αρχίζουν τα… δύσκολα για τον πάλαι ποτέ κραταιό βιομηχανικό γίγαντα της Γερμανίας.
Ο CEO της VW AG επανήλθε σήμερα μέσα από ένα βιντεοσκοπημένο μήνυμά του, το οποίο και αναρτήθηκε στον επίσημο ιστότοπο της εταιρείας, στο διαβόητο, πλέον, #dieselgate, που όσο περνούν οι μέρες, εξελίσσεται σ’ ένα σκάνδαλο μεγατόνων, με παγκόσμια πλέον εμβέλεια και… ανεξερεύνητες προς το παρόν προεκτάσεις, απειλώντας να πλήξει ανεπανόρθωτα όχι μόνο το κύρος όλων όσων «κατοικούν» στις ανώτατες διοικητικές βαθμίδες του Ομίλου, αλλά πρωτίστως, όπως υποστηρίζουν έγκυροι αναλυτές της παγκόσμιας αγοράς και στις δύο όχθες του Ατλαντικού, ακόμα και την ίδια τη βιωσιμότητα του.
Μετά το σάλο των περασμένων ημερών, αλλά και τη σημερινή δημόσια παραδοχή του Martin Winterkorn ότι πάνω από 11 εκ. οχήματα του Ομίλου VW «φορούν» τελικά το παράνομο-παράτυπο λογισμικό… παραπλάνησης των εκπομπών ρύπων κατά τη διάρκεια των πιστοποιημένων μετρήσεών τους, ο μέχρι σήμερα ισχυρός άνδρας του Ομίλου δώλσε πως «δε διαθέτει όλες τις απαντήσεις αυτή τη στιγμή» ξεκαθαρίζοντας συγχρόνως πως «το ιστορικό της όλης υπόθεσης θα αποσαφηνιστεί πλήρως, διεξοδικά και με διαφάνεια». Να τον πιστέψουμε, άραγε;
Σήμερα το πρωί, πάντως, η VW περιέπλεξε ακόμα περισσότερο τα πράγματα δίνοντας στη δημοσιότητα μια νέα επίσημη ανακοίνωσή της, στην οποία οι ιθύνοντές της, από τη μια μεριά διευκρινίζουν πως το όλο «πρόβλημα» εντοπίζεται αποκλειστικά στον 2λιτρο TDI κινητήρα της με κωδικό ΕΑ 189, από την άλλη, όμως, σπεύδουν να διαβεβαιώσουν πως το ίδιο «engine management software», όπως χαρακτηρίζεται στην αγγλική γλώσσα, εγκαταστάθηκε και σε άλλους πετρελαιοκινητήρες της, χωρίς ωστόσο να επηρεάζει τα αποτελέσματα στις μετρήσεις εκπομπών ρύπων! Για πολλούς, εξίσου… ύποπτη θεωρείται μια ακόμα αναφορά των ανθρώπων της εταιρείας στο εν λόγω κείμενο, την οποία παραθέτουμε αυτολεξεί θέτοντάς την στη δική σας κρίση: «Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα του VW Group προδιαγραφών Euro 6 που αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, συμμορφώνονται με τη νομοθεσία και τα περιβαλλοντικά στάνταρ». Και με τα προ-Euro 6 πετρελαιοκίνητα μοντέλα της, τι ακριβώς ισχύει άραγε….;
Στο μεταξύ, ο CEO και Πρόεδρος του VW Group Αμερικής, Michael Horn, με σημερινές του δηλώσεις παρουσία πολλών εκπροσώπων του Τύπου, ακολούθησε μια σαφώς πιο… απολογητική τακτική και στάση σε σχέση με τον Winterkorn ξεκαθαρίζοντας χωρίς καμία απολύτως υπεκφυγή πως «…η εταιρεία μας ήταν ανέντιμη. Τα κάναμε μαντάρα. Πρέπει να αποκαταστήσουμε τα οχήματα και να φροντίσουμε αυτό να μην ξανασυμβεί ποτέ. Αυτού του είδους η συμπεριφορά είναι ασύμβατη με τις αρχές μας».
Καλού κακού, πάντως, η «μαμά» εταιρεία ανακοίνωσε σήμερα πως δεσμεύει από τα ούτως ή άλλως… γεμάτα της ταμεία πάνω από 6,5 δις ευρώ, ποσό που προορίζεται για «την αποκατάσταση της ζημιάς που υπέστησαν οι αγοραστές των εν λόγω οχημάτων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο σχετικό Δελτίου Τύπου. Προς το παρόν, πάντως, ο Όμιλος VW πρέπει να βρει τους οικονομικούς -και όχι μόνο- πόρους προκειμένου να αντιμετωπίσει στο εγγύς μέλλον δύο πολύ πιο σημαντικές για τον ίδιο «απειλές», οι οποίες συνδέονται άμεσα τόσο τη μέγιστη χρηματική ποινή των 18 δις $, η οποία κάλλιστα μπορεί να επιβληθεί στην VW AG για τις εν λόγω… παραβάσεις της από τις αρμόδιες δικαστικές αρχές των ΗΠΑ, όσο και με τις επερχόμενες αξιώσεις όλων όσων κατέχουν σήμερα, ή κατείχαν στο πρόσφατο παρελθόν, μοντέλα των VW και Audi, τα οποία ήταν εφοδιασμένα με τον «EA 189» 2λιτρο TDI κινητήρα.
Ένα από τα πολλοστά σημερινά… απόνερα του #dieselgate είναι και τα διακινούμενα μέσω του ηλεκτρονικού αυτοκινητικού Τύπου σενάρια που θέλουν τον 59χρονο νυν CEO της Porsche, Matthias Mueller, να αναλαμβάνει πολύ σύντομα τα ηνία της VW AG και τον 68χρονο Martin Winterkorn να αποχωρεί όχι και τόσο… ηρωικά από το τιμόνι του υπερ-Ομίλου επωμιζόμενος, ως αποδιοπομπαίος τράγος, όλες τις ευθύνες του σκανδάλου, προκειμένου να επέλθει η πολυπόθητη, πλέον, νηνεμία στους κόλπους των επενδυτών.
Το όλο θέμα φαίνεται να έχει και πολιτικές προεκτάσεις, πολλώ δε μάλλον εντός των γερμανικών τειχών, με το κόμμα των Πρασίνων να κατηγορεί ανοιχτά σήμερα την κυβέρνηση και προσωπικά την Καγκελάριο της Γερμανίας, Άνγκελα Μέρκελ, για ολιγωρία απέναντι στο όλο θέμα, καθώς, όπως χαρακτηριστικά επησημαίνουν σε σχετική τους δήώση, ομάδα εκπροσώπων του κόμματος είχε καταθέσει ειδική επερώτηση επί του θέματος, η οποία έμμεινε αναπάντητη, από τον περασμένο ήδη Ιούλιο. Υπό τη συνολική πολιτική και όχι μόνο αυτή πίεση, η Καγκελάριος αναγκάστηκε σήμερα να προβεί σε μια δήλωση/παρέμβαση, η οποία κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος με αυτή που εξεδόθη νωρίς το πρωί από το VW Group. Συγκεκριμένα, η Άνγκελα Μέρκελ, σε προγραμματισμένη στην πόλη του Βερολίνου συνέντευξη Τύπου, δήλωσε: «Λαμβάνοντας υπόψη τη δυσκολία της κατάστασης , θα πρέπει να υπάρξει πλήρης διαφάνεια και μια σαφή προσπάθεια να αποσαφηνιστεί το όλο θέμα. Όλα τα γεγονότα πρέπει να τεθούν επί τάπητος το συντομότερο δυνατό». Αυτό είναι το μόνο σίγουρο…_Χ.Α.