top icon
Επικαιρότητα

Το θαύμα του VW Group

Πόσο αδιαπέραστη είναι, τελικά, η άτρωτη πανοπλία του VW Group, ενός πολύχρωμου πάζλ 12 εταιρειών, που έχει δημιουργήσει τις τελευταίες δύο δεκαετίας έναν πραγματικό γίγαντα;

Πόσο αδιαπέραστη είναι, τελικά, η άτρωτη πανοπλία του VW Group, ενός πολύχρωμου πάζλ 12 εταιρειών, που έχει δημιουργήσει τις τελευταίες δύο δεκαετίας έναν πραγματικό γίγαντα;

Πράγματι, κατά τη διάρκεια των δύο δεκαετιών της… βασιλείας του, ο Πρόεδρος του Ομίλου Volkswagen, Ferdinand Piech, έχει δημιουργήσει έναν πραγματικό κολοσσό, έναν γίγαντα, αν προτιμάτε, με τεράστια ισχύ και ευρύτερη επιρροή στο σύγχρονο αυτοκινητικό στερέωμα, ο οποίος απειλεί κυριολεκτικά να σαρώσει κάθε ανταγωνιστή του. Ποια είναι άραγε τα βασικότερα ατού, εκείνα τα συστατικά, δηλαδή, που τον έχουν καταστήσει σήμερα έναν από τους σημαντικότερους «παίχτες» σε παγκόσμιο επίπεδο; Ο Όμιλος Volkswagen έχει, εδώ και πολλά πλέον χρόνια, μια ευρεία γεωγραφική κάλυψη, με παρουσία σε ολόκληρο τον κόσμο και πολύ ισχυρή θέση στις μεγαλύτερες αγορές της υφηλίου, καθώς και ένα «χαρτοφυλάκιο» εταιρειών και προτάσεων που κυριολεκτικά προσφέρει τα πάντα, από βαρέα φορτηγά έως και… μοτοσικλέτες. Μα, πάνω απʼ όλα, ο Όμιλος Volkswagen διαθέτει ένα τεράστιο πακτωλό χρημάτων και συσσωρευμένων κερδών τα τελευταία… πολλά χρόνια, με τα οποία μπορεί να χρηματοδοτήσει άνετα την περαιτέρω ανάπτυξή του. Κι αν ακόμα δεν έχετε καταλάβει, μερικά μόνο νούμερα αρκούν ώστε να το κατανοήσετε. Δείτε, για παράδειγμα, μερικά μόνο από τα επίσημα οικονομικά μεγέθη του Ομίλου τη χρονιά που πέρασε, και συγκεκριμένα εκείνα των εσόδων, τα οποία άγγιξαν ούτε λίγο ούτε πολύ τα 197 δις ευρώ. Δηλαδή, σχεδόν 19 δις ευρώ παραπάνω από το συνολικό ΑΕΠ της χώρας μας το 2013! Την ίδια στιγμή, τα καθαρά του κέρδη, παρά την πτώση του πωλήσεων στην «εγχώρια» ευρωπαϊκή αγορά στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 20ετίας, σημείωσαν και αυτά με τη σειρά τους άνοδο!

Που το… πάνε όμως οι Γερμανοί του Volkswagen Group και ποιος είναι ο τελικός τους στόχος; Όπως πολύ… ανοιχτά ξεκαθάρισε τον Μάιο που μας πέρασε σε ομιλία του στην προγραμματισμένη ετήσια συνέλευση των μετόχων της εταιρείας ο Martin Winterkorn, το δεξί ουσιαστικά χέρι του Ferdinand Piech, βασική επιδίωξη των πάντοτε «ανήσυχων» Γερμανών είναι η κατάκτηση της κορυφής. «Ναι, έχουμε και την απαραίτητη οικονομική σταθερότητα αλλά και την δύναμη και φυσικά μια πειστική στρατηγική ανάπτυξης  για το μέλλον που θα μας αναδείξει πολύ σύντομα στη Νο1 θέση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας», δήλωσε.

Η αυτοκρατορία…
Ο Όμιλος Volkswagen αναπτύχτηκε με εξαιρετικά γοργούς ρυθμούς ειδικά από τη στιγμή που ο M. Winterkorn ανέλαβε τη θέση του Διευθύνοντος Σύμβουλου στις αρχές του 2007. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, ο Όμιλος Volkswagen έχει «απορροφήσει» στους κόλπους του τέσσερις ακόμα μάρκες (12 στο σύνολο), έχει σχεδόν διπλασιάσει τα ετήσια έσοδά του (το 2013 σε 197 δισ. ευρώ, έναντι 105 δις το 2007), έχει υπερδιπλασιάσει το παραγωγικό του «αποτύπωμα», έχοντας στην κατοχή του σήμερα 106 εργοστάσια (έναντι 46), ενώ, την ίδια στιγμή, έχει το πλεονέκτημα να μπορεί να προσφέρει ένα line-up μοντέλων, τριπλάσιο του παρελθόντος, αποτελούμενο εν έτη 2014 από 315 διαφορετικά οχήματα. Επί του παρόντος, λοιπόν, τίποτα δε φαίνεται να είναι σε θέση να επιβραδύνει τα σχέδια του Ομίλου, ο οποίος αναμένεται να επενδύσει περί τα 84 δις ευρώ για ανάπτυξη και εξέλιξη νέων μοντέλων και τεχνολογιών έως και το 2018, έτος κατά το οποίο στοχεύει να πάρει την No1 θέση, εκθρονίζοντας την Toyota Motor Corp, στους πίνακες των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε οικονομικό επίπεδο, τη χρονιά αυτή ο Όμιλος αναμένει να έχει περίπου 32 δις ευρώ σε πλεόνασμα… μετρητών, το οποίο μπορεί να το προσθέσει στα περίπου 18 δις ευρώ που έχουν ήδη καταγραφεί στους ισολογισμούς του. Υπό το πρίσμα αυτό, με δεδομένη την οικονομική ευρωστία του, μπορεί χωρίς απρόοπτα αλλά και εντελώς… απρόσκοπτα να σχεδιάσει τις επόμενες κινήσεις του απέναντι στις προκλήσεις που έρχονται. Και όλα αυτά, την ίδια στιγμή που ο ανταγωνισμός, λόγω της έλλειψης ταμιακών διαθεσίμων, πασχίζει την τελευταία 6ετία να ισορροπήσει εν μέσω περικοπών σε όγκο παραγωγής και θέσεις εργασίας, σε ένα ιδιαίτερα ρευστό οικονομικό περιβάλλον…

… και οι κλυδωνισμοί
Κακά τα ψέματα, όμως. Κάτω από το συμπαγές προφίλ, την αδιαπέραστη, όπως φαίνεται, αυτή «πανοπλία» του Ομίλου Volkswagen, έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται, έστω και αμυδρά, κάποιες… ρωγμές. Μικρές ή μεγάλες, μένει να αποδειχθεί στην πράξη. Τόσο στο εγγύς, όσο και στο απώτερο μέλλον. Η πρώτη, πάντως, ρωγμή έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Volkswagen, παρά την επιθετική της στρατηγική σε ουκ ολίγες αγορές, δεν έχει καταφέρει ακόμα να εδραιώσει τη θέση της –τουλάχιστον όσο η ίδια αρχικά προσδοκούσε- στις τόσο σημαντικές, για κάθε μεγάλο κατασκευαστή, «αρένες» των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά και της Ινδίας, από την οποία μάλιστα αναίτια(;) απέχουν. Πιο συγκεκριμένα, στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, ο προβληματισμός έγκειται στο γεγονός ότι η Audi παραμένει πίσω από τους ομοεθνείς αντιπάλους της, την Mercedes και την BMW, ενώ η ίδια η Volkswagen, παρά την κίνηση για μείωση των τιμών διάθεσης των μοντέλων της, δεν έχει ακόμα καταφέρει να πρωταγωνιστήσει σε πωλήσεις, περιοριζόμενη το 2013 στις «μόλις» 612.000 μονάδες (σ.σ.: στόχος για το 2018 είναι τα 1 εκ. οχήματα). Εξ ου και η αντικατάσταση στις αρχές του τρέχοντος έτους ουκ ολίγων εκ των υψηλόβαθμων στελεχών της στις ΗΠΑ… Στο ίδιο μήκος κύματος, πολλοί είναι αυτοί που επικρίνουν την καθυστέρηση του Ομίλου να «μπει» στην αναπτυσσόμενη αγορά της Ρωσίας, ενώ αρνητικά μηνύματα στέλνει και η πτώση των πωλήσεων του Ομίλου στην αγορά της Βραζιλίας (-16% το 2013, -18% το πρώτο 4μηνο του 2014). Στο ίδιο μήκος κύματος, έντονος είναι ο προβληματισμός σχετικά με την αδυναμία του επαγγελματικού «κλάδου» του Ομίλου Volksqagen, βασικοί εκπρόσωποι του οποίου είναι η Man και η Scania, να «στριμώξει» σε εμπορικό επίπεδο την Mercedes, που πάγια αποτελεί τον Νο1 κατασκευαστή στο είδος.

Την ίδια στιγμή, όπως όλα δείχνουν, ο Όμιλος αντιμετωπίζει ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα, οικονομικής αυτή τη φορά φύσεως, άμεσα συνδεδεμένο με το υψηλότερο, σε σχέση με το αναμενόμενο, κόστος το οποίο προέκυψε μετά και την καθιέρωση για πολλές μάρκες του Ομίλου της νέας «ευέλικτης» προσθιοκίνητης πλατφόρμας MQB. Και να φανταστεί κανείς πως, σε θεωρητικό αν μη τι άλλο επίπεδο, το βασικότερο πλεονέκτημα που προκύπτει χάρη στην ολοένα και ευρύτερη υιοθέτησή της είναι ο περιορισμός του κόστους…

Αυτά, όσον αφορά το… προσκήνιο. Γιατί στο παρασκήνιο, ο μεγαλύτερος, για πολλούς, κίνδυνος για τον Όμιλο Volkswagen έγκειται στην εξαιρετικά λεπτή «ισορροπία δυνάμεων» ανάμεσα στους βασικούς μετόχους του, μια ισορροπία η οποία ενδεχομένως και να οδηγήσει σε διάσπαση των 12 εταιρειών από τη στιγμή που ο 77χρονις πλέον F. Piech εγκαταλείψει το πηδάλιο, όντας σήμερα επί του πρακτέου ο βασικός (αν όχι και ο μοναδικός) συνδετικός κρίκος ανάμεσα στις ποικίλες «ομάδες» και τάσεις στο πολύχρωμο πάζλ του Δ.Σ. της εταιρείας. Όπως υποστηρίζουν έγκυροι οικονομικοί και όχι μόνο κύκλοι, η αποχώρηση του μεγάλου άνδρα του Ομίλου Volkswagen, όποτε κι αν αυτή προκύψει, θα εγείρει όχι μόνο διαφωνίες αλλά και έντονους… διαξιφισμούς ανάμεσα στην βασική τριπλέτα των μετόχων του, την Porsche Automobil Holding, το γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας και την Qatar Holding, οι οποίοι και εκπροσωπούν σήμερα σχεδόν το 90% των ψήφων στο υπάρχον Δ.Σ. του Ομίλου Volkswagen. Πολλοί μάλιστα, εύστοχα ή άστοχα, τολμούν, με αρκετή δόση υπερβολής κατά την προσωπική μας άποψη, να παραλληλίσουν τον Ferdinard Piech με τον στρατάρχη Τίτο (και κατʼ αναλογία, τον Όμιλο Volkswagen με την πάλαι ποτέ ενωμένη Γιουγκοσλαβία), όντας η προσωπικότητα εκείνη που κατάφερνε για πολλά χρόνια να «συγκρατήσει» τις φυγόκεντρες δυνάμεις στο εσωτερικό της χώρας. Εκ του αποτελέσματος, προσθέτουν οι ίδιοι κύκλοι, η απουσία του Τίτο από το πολιτικό, για την περίσταση εκείνη, προσκήνιο ήταν αυτή που άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου οδηγώντας εν τέλη τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας… _Χ.Α. 

Porsche AG vs VW AG: Μια υπόθεση για γερά νεύρα!
Με μια κίνηση ματ, το 2007 η Porsche AG αποφασίζει να αυξήσει τη συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο της VW AG στο 30,9%. Ήταν προφανές, παρά τις δηλώσεις περί του αντιθέτου αλλά και τις διαβεβαιώσεις των ιθυνόντων της Porsche AG ότι στόχος τους ήταν η προστασία(!) της VW AG από μια ενδεχόμενη προσπάθεια επιθετικής εξαγοράς της από άλλη εταιρεία, ότι, τελικά, η ίδια η Porsche AG ήταν αυτή που βρίσκονταν ένα βήμα πριν την ολοκληρωτική «κατάληψη» του Ομίλου. Πράγματι, έναν χρόνο μετά, και συγκεκριμένα το φθινόπωρο του 2008, αξιοποιώντας τα τεράστια ταμειακά της διαθέσιμα, η Porsche AG ανεβάζει τη συμμετοχή της στο 42,6% κατέχοντας μάλιστα επιπλέον δικαιώματα προαίρεσης των μετοχών της VW AG. Όπερ και εγένετο, αφού στις αρχές του 2009, το μερίδιό της αυξήθηκε κατά τι αγγίζοντας το 51%, κίνηση που την εποχή εκείνη κυριολεκτικά εκτόξευσε την τιμή της μετοχής της VW AG σχεδόν στα 1.000 ευρώ! Και ενώ όλοι περίμεναν το… προφανές, σε μία δραματική ανατροπή, η VW AG ήταν αυτή που τελικά εξαγόρασε ποσοστό της τάξης 49,9% της Porsche AG, ενώ το 2012 υπέγραψε νέα συμφωνία με την τελευταία, με την οποία πήρε υπό τον έλεγχό της το εναπομείναν 50,1% έναντι περίπου 4,5 ευρώ.
 
Οι 12 μάρκες της VW ΑG
Audi: H VW AG ελέγχει το 99,55 των μετοχών της Audi AG από το 1964, καθώς και της θυγατρικής της quattro GmbH
.
Bentley: Ο Όμιλος VW κατέχει τον πλήρη έλεγχο της βρετανικής εταιρείας από το καλοκαίρι του 1998.
Buggati: Πλήρης εξαγορά τον Ιούλιο του 1998.
Ducati: ΙΟι τύχες της ιταλικής εταιρείας κατασκευής μοτοσικλετών πέρασαν στην VW AG τον Ιούλιο του 2012.

Lamborghini: Η εξαγορά της ιταλικής εταιρείας σε ποσοστό 100% πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1998.

Man: Πρόκειται για την 10η κατά σειρά μάρκα της VW AG. Η τελευταία ελέγχει το δικαίωμα ψήφου στο ΔΣ της πρώτης σε ποσοστό άνω του 75%.

Porsche: Η VW AG πήρε το 49,9% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Porsche AG, της εταιρείας holding που ελέγχει την Porsche, στα τέλη του 2009, ενώ το καλοκαίρι του 2012 κατάφερε να εξαγοράσει και το εναπομείναν 50,1%.

Seat: Η ισπανική εταιρεία είχε αναπτύξει στενές σχέσεις -ως προς το ιδιοκτησιακό της καθεστώς- ήδη από το 1982, μέσω της Audi AG. Ο πλήρης έλεγχός της από την «μαμά» VW AG ολοκληρώθηκε το 1990 αποτελώντας την πρώτη μη γερμανική εταιρεία του Ομίλου.

Scania: Στο ΔΣ της σουηδικής εταιρείας η VW AG ελέγχει από τον Δεκέμβριο του 2011 το 89,2% των ψήφων.

Skoda: Η συνεργασία με τον γερμανικό Όμιλο έχει τις ρίζες της μακρινό 1991. Η VW AG απέκτησε τον πλήρη έλεγχο της τσέχικης εταιρείας το 2000.

Volkswagen: Με δύο λόγια, ο ιδρυτής της VW AG. Φυσικά, υπό τον πλήρη έλεγχο της τελευταίας.

VW Commercial Vehicles: Η εταιρεία κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων ξεκίνησε τις δραστηριότητες της υπό τη στέγη της VW AG το 1995.
 
Η VW AG το 2013
572.800 εργαζόμενοι
9,7 εκ.
πωλήσεις οχημάτων
197,1 δις ευρώ κύκλος εργασιών
12,4 δις ευρώ κέρδη προ φόρων
16,9 δις ευρώ καθαρή ρευστότητα

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ