X
Επικαιρότητα

To Mini τιμά τα 50χρονα της 911

Με μια πολύ ιδιαίτερη και συναισθηματικού χαρακτήρα φωτογράφιση, το all-time-classic Austin Morris Mini τιμά με τη συμμετοχή του την επέτειο των 50 χρόνων από την εμφάνιση της πολυθρύλητης Porsche 911.

Με μια πολύ ιδιαίτερη και συναισθηματικού χαρακτήρα φωτογράφιση, το all-time-classic Austin Morris Mini τιμά με τη συμμετοχή του την επέτειο των 50 χρόνων από την πρώτη εμφάνιση της πολυθρύλητης Porsche 911. To βρετανικό μοντέλο, που «αν δεν υπήρχε, θα έπρεπε να έχει εφευρεθεί» γιόρτασε τη δική του αντίστοιχη επέτειο το 2009 και ως παλαιότερος στην ιστορία κάνει την υπέρβαση μας χαρίζει μοναδικά στιγμιότυπα.
Porsche 911: Τα πρώτα χρόνια…
Ελάχιστες κατασκευές στην ιστορία της μηχανολογίας αξιώθηκαν να αποκτήσουν φήμη ανάλογη με αυτή της «Νine-Εleven». Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 1963, στην έκθεση της Φρανκφούρτης, με ονομασία «Τύπος 901». Οι αντιδράσεις της Peugeot, που χρησιμοποιούσε το «μηδέν» για να ορίσει τα μοντέλα της, έφεραν στην επικαιρότητα τον διάσημο ως σήμερα κωδικό «911». Το αμάξωμα του διαχρονικού coupe ήταν έμπνευση του Φέρντιναντ Πόρσε, γιού του Καθηγητή, που για την ολοκλήρωσή του δέχθηκε τη βοήθεια του Εrwin Komenda. H παραγωγή της ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 1964, ενώ η αρχική τιμή πώλησής της στη Γερμανία ήταν 21.900 μάρκα. Τον επόμενο χρόνο κυκλοφόρησε και ο «Τύπος 912», μια φθηνότερη επιλογή, με τον 4κύλινδρο κινητήρα των 90 ίππων της «356». Παράλληλα, εμφανίστηκε η πρώτη Targa, η οποία απεικονίζεται στις φωτογραφίες…
Η «912» αντικαταστάθηκε το 1967 από την «911Τ», που εφοδιαζόταν με ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων sportomatic τεσσάρων σχέσεων. Λίγους μήνες νωρίτερα η 100.000ή «911» είχε πουληθεί στη γερμανική αστυνομία, διαθέτοντας ήδη αντιστρεπτικές ράβδους στην ανάρτηση και ζάντες αλουμινίου. Το 1966 επίσης, κυκλοφόρησε μια ισχυρότερη έκδοση, με το διακριτικό «S» και απόδοση 160 ίππων. Το 1968 έφθασε η ώρα για την παραγωγή της «911 Τype B», στην οποία το μεταξόνιο είχε αυξηθεί πλέον από τα 2.211 στα 2.268 χλστ. Η αγωνιστική επιτυχία του αυτοκινήτου είναι τόσο μεγάλη, ώστε στο παρόν σημείωμα μπορούμε να ανατρέξουμε μόνο στις απαρχές της: για πρώτη φορά έτρεξε στις «24 ώρες» του Μαν το 1964, νικώντας φυσικά την κλάση της. Οι πρώτοι της ευρωπαϊκοί τίτλοι στα ράλλυ κερδήθηκαν την περίοδο 1967-1968, με οδηγούς τον Σόμπιεσλαβ Ζασάντα, τον Βικ Έλφορντ και τον Πάουλι Τοϊβόνεν.
911 Τype A
Kινητήρας: 6κύλινδρος επίπεδος αερόψυκτος
Κυβισμός: 1.991 κ.εκ.
Ισχύς: 130 ίπποι στις 6.100 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 209 χλμ/ώρα
Μήκος: 4,16 μ.
Μεταξόνιο: 2,21 μ.
Βάρος: 1.080 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1964-1967
Austin Morris Mini
Ο ελληνικής καταγωγής σχεδιαστής Άλεκ Ισιγόνης δεν ήταν άγνωστος στο βρετανικό κοινό, καθώς αυτός ήταν που είχε δημιουργήσει το επιτυχημένο τετράθυρο Morris Minor το 1952. Δούλευε στην Alvis όταν, στα μέσα του 1956, η British Motor Corporation τον επανέφερε στις τάξεις της και του ζήτησε να σχεδιάσει ένα νέο μικρό αυτοκίνητο για την εταιρεία ξεκινώντας από ένα λευκό φύλλο χαρτί. Έχουν πολλά ειπωθεί, εκ των υστέρων, γιʼ αυτό ακριβώς το χαρτί. Άλλοι λένε πως το πρώτο βασικό σχήμα του Mini αποτυπώθηκε σε μια χαρτοπετσέτα, άλλοι άκουσαν πως ήταν το πίσω μέρος ενός πακέτου τσιγάρων. Όλα αυτά δείχνουν πως ο μύθος, που σήμερα περιβάλλει το αυτοκίνητο, άρχισε να «κτίζεται» από την πρώτη κιόλας μέρα της ζωής του.
Το δύσκολο σε αυτή την ιστορία ήταν ότι το Mini είχε την υποχρέωση να «ισοφαρίσει» έναν άλλο τετράτροχο μύθο που κυκλοφόρησε στα τέλη της δεκαετίας του 1920, επίσης με το λογότυπο της Αustin: δεν ήταν άλλο από το κλασικό Seven, με την άδεια αναπαραγωγής του οποίου ξεκίνησαν την ύπαρξή τους ως κατασκευαστές τα εργοστάσια της Jaguar και της BMW. H Austin, που, όπως και η Morris, εντάχθηκε στον όμιλο της BMC το 1952, αναζητούσε επισταμένα μια ανάλογου διαμετρήματος επιτυχία. Αυτός ήταν και ο λόγος που το αυτοκίνητο άρχισε την εμπορική του σταδιοδρομία με το όνομα Mini Super Se7en. Ανάλογα κινήθηκε και η Morris, αφού το μοντέλο που πουλήθηκε μέσω του δικού της δικτύου αποκλήθηκε Mini-Minor. Ο κόσμος είδε επίσημα για πρώτη φορά το αυτοκίνητο στις 26 Αυγούστου του 1959, ενώ η πρώτη τιμή πώλησής του καθορίστηκε στις 496 λίρες Αγγλίας. 41 χρόνια αργότερα, στις 4 Οκτωβρίου του 2000, μέσα σε μια ατμόσφαιρα γεμάτη ανάμικτα συναισθήματα, γιορτάζεται η λήξη της παραγωγής της περίφημης σειράς των Μini. Το θρυλικό μοντέλο πέρασε, πλέον, στην Iστορία αριθμώντας συνολικά 5.387.762 μονάδες.
Σπύρος Χατήρας

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!