top icon
Επικαιρότητα

Tέλη κυκλοφορίας: Τα συν και τα πλην!

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, τα τέλη κυκλοφορίας μειώνονται με το νέο καθεστώς υπολογισμού τους. Ωστόσο, στην πράξη τα τελευταίας γενιάς αυτοκίνητα μικρού κυβισμού θα υποστούν μια μικρή επιβάρυνση. Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, τα τέλη μειώνονται με το νέο καθεστώς υπολογισμού τους. Ωστόσο, στην πράξη τα τελευταίας γενιάς αυτοκίνητα μικρού κυβισμού θα υποστούν μικρή επιβάρυνση.
 
Στα τέλη του μήνα που μας πέρασε ανακοινώθηκε το νέο καθεστώς σύμφωνα με το οποίο θα υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας που θα κληθούν να πληρώσουν οι χρήστες IX για τη νέα χρονιά. Με βάση αυτό, πρώτα και κύρια, καταργείται το κριτήριο παλαιότητας -οι χρονολογικές κλάσεις βάσει των οποίων κατατάσσονταν τα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα καταργούνται. Όλα τα επιβατικά οχήματα λοιπόν με ημερομηνία κυκλοφορίας έως 31/10/2010 έχουν ενιαίο τρόπο υπολογισμού. Όσο πιο παλιό και μεγάλου κυβισμού, τόσο μεγαλύτερη είναι η ελάφρυνση (έως 330 ευρώ), ενώ τα ΙΧ της τελευταίας πενταετίας (βλ. 2005-2010) επιβαρύνονται από 16 έως 88 ευρώ. Τα μόνα αυτής της περιόδου που έχουν μια ελάχιστη ελάφρυνση 12 ευρώ είναι όσα έχουν κυλινδρισμό από 2.500 έως 3.000 κ.εκ., από 3.500 έως 4.000 κ.εκ. και πάνω από 5.000 κ.εκ.
 
Αυτό προκύπτει από τη διαφοροποίηση στα σκαλοπάτια με τα οποία κλιμακώνεται η χωρητικότητα των κινητήρων. Πλέον τα σκαλοπάτια πάνω από τα 3.000 κ.εκ. ανεβαίνουν ανά 1.000 κ.εκ., ενώ πριν ανά 500 κ.εκ. Για παράδειγμα, με το προηγούμενο καθεστώς ένα IX με κυβισμό μεταξύ 3.501 και 4.000 κ.εκ. πλήρωνε 1.012 ευρώ, μαζί με το φόρο μεγάλου κυβισμού, δηλαδή 100 ευρώ παραπάνω από όσα με κινητήρες με μικρότερη χωρητικότητα, μεταξύ 3.000 και 3.500 κ.εκ. Τώρα οι δύο κατηγορίες ενοποιούνται και έχουν ετήσια υποχρέωση 1.000 ευρώ. Από την άλλη, ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας όσων ΙΧ ταξινομηθούν από 31η/10/2010 μέσω των εκπομπών ρύπων (CO2), θα φέρει μια μικρή επιβάρυνση στα τέλη των μικρών κυβικών, που αποτελούν την πλειονότητα των αυτοκινήτων που αγοράζονται σήμερα, και αυτό μόνο θετικά δεν μπορεί να λειτουργήσει στην ήδη ιδιαίτερα ζορισμένη αγορά. Ένα Fiat Bravo 1.4 T-Jet 120 ίππων που εκπέμπει 158 γρ./χλμ. CO2 πέρυσι πλήρωσε 184 ευρώ, το 2011 θα πληρώσει 237 ευρώ, με άλλα λόγια μια αύξηση της τάξης του 28%.
 
Εύλογη απορία…
Πολύ σωστά κατά την άποψη μας η κυβέρνηση συνδέει τους ρύπους με τα τέλη κυκλοφορίας. Πώς ταιριάζει αυτό, όμως, με την απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, γεγονός που αποκλείει το μισό πληθυσμό της χώρας που ζει σε αυτά, αλλά και όσους δουλεύουν σε αυτά χωρίς να ζουν εκεί; Πώς, με λίγα λόγια, η πολιτεία, που ενδιαφέρεται για το περιβάλλον (σ.σ.: αυτό είναι το νόημα της σύνδεσης των τελών με τους ρύπους), επιτρέπει την αγορά ενός βενζινοκίνητου Fiat Panda 1.2 που εκπέμπει 133 γρ./χλμ. CO2, και όχι ενός πετρελαιοκίνητου Panda Multijet 1.3 που εκπέμπει 114 γρ./χλμ.;
 
Εκτός από αυτήν την τεράστια αντίφαση, ωστόσο, υπάρχουν και σημεία που θα πρέπει να διευκρινιστούν-προσεγγιστούν διαφορετικά. Για παράδειγμα, τα bifuel αυτοκίνητα, σαν το Fiat Panda Panda, που μπορούν να κάψουν τόσο βενζίνη όσο και φυσικό αέριο, βάσει ποιου καυσίμου θα υπολογίζονται τα τέλη; Καίγοντας βενζίνη (146 γρ./χλμ.) ο ιδιοκτήτης θα πληρώσει 219,3 ευρώ, ενώ καίγοντας φυσικό αέριο (113 γρ./χλμ.) 90,4 ευρώ!


[[PAGEBREAK]] 

Αδικία
Τα υβριδικά αυτοκίνητα, όπως τα Toyota Prius και Auris, τα Honda Civic IMA, Insight και CR-Z, τα Lexus, που έχουν ήδη ταξινομηθεί και μέχρι σήμερα απολάμβαναν ουσιαστικά καθεστώς ατέλειας, τώρα θα χρεωθούν βάσει κυβισμού. Ένα Prius που ταξινομήθηκε το 2010 θα πληρώνει 270 ευρώ, ενώ το αδελφάκι του μερικούς μήνες μετά θα πληρώνει 0 ευρώ. Σκεφτείτε πόσο ακριβά θα πληρώσουν οι έχοντες οικολογική συνείδηση κάτοχοι των Lexus RX450h, για παράδειγμα, οι οποίοι θα πάνε από τα 456 ευρώ πέρυσι στα 1.000 ευρώ φέτος, ενώ όσοι αγοράσουν το ίδιο αυτοκίνητο από το 2011 θα δώσουν για τα τέλη 216 ευρώ. Αντίθετα, αν κάποιος είναι ιδιοκτήτης ενός Mazda RX-8, για παράδειγμα, που διαθέτει κινητήρα 1.308 κ.εκ., αλλά παράγει 274 γρ./χλμ. CO2, με άδεια πριν από το 2011, θα πληρώσει 120 ευρώ, ενώ, αν ταξινομηθεί μετά την 31η/10/2010 του αναλογούν 685 ευρώ.
 
Μικρότερης κλίμακας είναι και η απόκλιση που έχουν τα τέλη του VW Tiguan 1.4 TSI. Πριν από το 2011 υπολογίζεται για 1.400άρι, γεγονός που κοστολογείται με 220 ευρώ. Μετά το 2011 τα 185 γρ./χλμ. του CO2 που εκπέμπει θα φτάνει περίπου στα διπλά, και συγκεκριμένα 416,25 ευρώ. Ίσως θα έπρεπε να δει μερικά τέτοια θέματα η κυβέρνηση και να κάνει τις απαραίτητες ρυθμίσεις. Εκτός των άλλων, δε βοηθούν την αγορά, άρα και την τσέπη της.
 
Τελικά;
Απλουστεύεται το σύστημα, ελαφραίνουν τα βάρη για τα παλιά μεγάλου κυβισμού οχήματα και φαίνεται ότι μπαίνουν σε πιο σωστή βάση τα πράγματα, παρ’ ότι τα νέα αυτοκίνητα της τελευταίας πενταετίας και λιγότερο ρυπογόνα επιβαρύνονται ελαφρώς. Σαφώς και πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για την πετρελαιοκίνηση, τα υβριδικά αλλά και τα αυτοκίνητα που καταναλώνουν υγραέριο και φυσικό αέριο, τα οποία μοιάζει να είναι ακόμη άγνωστα για την ελληνική πολιτεία, την ώρα που στην πράξη και οι αγοραστές ψάχνονται προς αυτήν την κατεύθυνση, ενώ το περιβάλλον αλλά και η αγορά τα έχουν ανάγκη περισσότερο παρά ποτέ.

Δείτε επίσης στη συνέχεια μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα και συγκρίσεις:

Μοντέλο Βάσει CO2 Από 1/11/10 Πριν από 1/11/10
Fiat Panda 1.2 133 ευρώ 133 ευρώ 120 ευρώ
Hyundai i10 1.2 119 95,2 120
Toyota Aygo 105 87,2 110
Smart Fortwo 61 PS mhd 103 82,4 110
Fiat 500 1.2 119 95,2 120
Suzuki Alto 103 82,4 110
Chevrolet Spark 1.2 119 95,2 120
Toyota Yaris 1.33 120 96 120
Ford Fiesta 1.4 133 133 220
Opel Corsa 1.4 129 129 220
VW Polo 1.2 TSI 124 124 120
Hyundai i20 1.4 138 138 220
Citroen C3 1.4 95 PS 134 134 220
Nissan Micra 1.4 154 231 220
Toyota Auris 1.33 135 135 120
Opel Astra 1.4T 138 138 220
VW Golf 1.4 TSI 122 PS 144 138 220
Skoda Octavia 1.2 TSI 136 216 220
Nissan Qashqai 1.6 155 136 120
Hyundai i30 1.4 145 232,5 240
Ford Focus 1.6 115 PS 157 217 220
Opel Insignia 1.6 T 179 235 240
Toyota Avensis 1.6 152 358 240
VW Passat 1.4T 155 228 240
BMW 316 142 232,5 220
Mercedes C180 K 159 213 240
Ford Mondeo 1.6 177 238,5 240
Audi A4 1.8 TFSI 160 PS 164 354 240
Mercedes E200 CGI 169 338 270
Audi A6 2.0 TFSI 170 PS 174 348 600
Subaru Legacy 2.0 198 455,4 600
Chrysler 300C 2.7 250 530 800
Jaguar X-Type 2.0D 259 777 800
Volvo S80 2.0T 204 PS 184 414 800
Cadillac CTS 2.8 278 834 800
Mercedes A160 139 139 220
Nissan Note 1.4 150 300 220
Citroen Picasso 1.6 174 348 240
Hyundai Matrix 1.6 174 348 240
Opel Meriva 1.4T 120 PS 143 214,5 220
Renault Scenic 1.4 Tce 168 336 220
Citroen C3 Picasso 1.4 157 235,5 220
Toyota RAV4 2.0 174 348 600
Suzuki SX4 1.6 149 223 240
VW Tiguan 1.4 TSI 185 416,25 220
Audi Q5 2.0 TFSI 180 PS 195 438,25 600
BMW X1 xDrive25i 217 542 800
Daihatsu Terios 1.3 173 346 120
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ