Σύμφωνα με την κυβέρνηση, τα τέλη κυκλοφορίας μειώνονται με το νέο καθεστώς υπολογισμού τους. Ωστόσο, στην πράξη τα τελευταίας γενιάς αυτοκίνητα μικρού κυβισμού θα υποστούν μια μικρή επιβάρυνση. Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, τα τέλη μειώνονται με το νέο καθεστώς υπολογισμού τους. Ωστόσο, στην πράξη τα τελευταίας γενιάς αυτοκίνητα μικρού κυβισμού θα υποστούν μικρή επιβάρυνση.
Στα τέλη του μήνα που μας πέρασε ανακοινώθηκε το νέο καθεστώς σύμφωνα με το οποίο θα υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας που θα κληθούν να πληρώσουν οι χρήστες IX για τη νέα χρονιά. Με βάση αυτό, πρώτα και κύρια, καταργείται το κριτήριο παλαιότητας -οι χρονολογικές κλάσεις βάσει των οποίων κατατάσσονταν τα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα καταργούνται. Όλα τα επιβατικά οχήματα λοιπόν με ημερομηνία κυκλοφορίας έως 31/10/2010 έχουν ενιαίο τρόπο υπολογισμού. Όσο πιο παλιό και μεγάλου κυβισμού, τόσο μεγαλύτερη είναι η ελάφρυνση (έως 330 ευρώ), ενώ τα ΙΧ της τελευταίας πενταετίας (βλ. 2005-2010) επιβαρύνονται από 16 έως 88 ευρώ. Τα μόνα αυτής της περιόδου που έχουν μια ελάχιστη ελάφρυνση 12 ευρώ είναι όσα έχουν κυλινδρισμό από 2.500 έως 3.000 κ.εκ., από 3.500 έως 4.000 κ.εκ. και πάνω από 5.000 κ.εκ.
Αυτό προκύπτει από τη διαφοροποίηση στα σκαλοπάτια με τα οποία κλιμακώνεται η χωρητικότητα των κινητήρων. Πλέον τα σκαλοπάτια πάνω από τα 3.000 κ.εκ. ανεβαίνουν ανά 1.000 κ.εκ., ενώ πριν ανά 500 κ.εκ. Για παράδειγμα, με το προηγούμενο καθεστώς ένα IX με κυβισμό μεταξύ 3.501 και 4.000 κ.εκ. πλήρωνε 1.012 ευρώ, μαζί με το φόρο μεγάλου κυβισμού, δηλαδή 100 ευρώ παραπάνω από όσα με κινητήρες με μικρότερη χωρητικότητα, μεταξύ 3.000 και 3.500 κ.εκ. Τώρα οι δύο κατηγορίες ενοποιούνται και έχουν ετήσια υποχρέωση 1.000 ευρώ. Από την άλλη, ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας όσων ΙΧ ταξινομηθούν από 31η/10/2010 μέσω των εκπομπών ρύπων (CO2), θα φέρει μια μικρή επιβάρυνση στα τέλη των μικρών κυβικών, που αποτελούν την πλειονότητα των αυτοκινήτων που αγοράζονται σήμερα, και αυτό μόνο θετικά δεν μπορεί να λειτουργήσει στην ήδη ιδιαίτερα ζορισμένη αγορά. Ένα Fiat Bravo 1.4 T-Jet 120 ίππων που εκπέμπει 158 γρ./χλμ. CO2 πέρυσι πλήρωσε 184 ευρώ, το 2011 θα πληρώσει 237 ευρώ, με άλλα λόγια μια αύξηση της τάξης του 28%.
Εύλογη απορία…
Πολύ σωστά κατά την άποψη μας η κυβέρνηση συνδέει τους ρύπους με τα τέλη κυκλοφορίας. Πώς ταιριάζει αυτό, όμως, με την απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, γεγονός που αποκλείει το μισό πληθυσμό της χώρας που ζει σε αυτά, αλλά και όσους δουλεύουν σε αυτά χωρίς να ζουν εκεί; Πώς, με λίγα λόγια, η πολιτεία, που ενδιαφέρεται για το περιβάλλον (σ.σ.: αυτό είναι το νόημα της σύνδεσης των τελών με τους ρύπους), επιτρέπει την αγορά ενός βενζινοκίνητου Fiat Panda 1.2 που εκπέμπει 133 γρ./χλμ. CO2, και όχι ενός πετρελαιοκίνητου Panda Multijet 1.3 που εκπέμπει 114 γρ./χλμ.;
Εκτός από αυτήν την τεράστια αντίφαση, ωστόσο, υπάρχουν και σημεία που θα πρέπει να διευκρινιστούν-προσεγγιστούν διαφορετικά. Για παράδειγμα, τα bifuel αυτοκίνητα, σαν το Fiat Panda Panda, που μπορούν να κάψουν τόσο βενζίνη όσο και φυσικό αέριο, βάσει ποιου καυσίμου θα υπολογίζονται τα τέλη; Καίγοντας βενζίνη (146 γρ./χλμ.) ο ιδιοκτήτης θα πληρώσει 219,3 ευρώ, ενώ καίγοντας φυσικό αέριο (113 γρ./χλμ.) 90,4 ευρώ!
[[PAGEBREAK]]
Αδικία
Τα υβριδικά αυτοκίνητα, όπως τα Toyota Prius και Auris, τα Honda Civic IMA, Insight και CR-Z, τα Lexus, που έχουν ήδη ταξινομηθεί και μέχρι σήμερα απολάμβαναν ουσιαστικά καθεστώς ατέλειας, τώρα θα χρεωθούν βάσει κυβισμού. Ένα Prius που ταξινομήθηκε το 2010 θα πληρώνει 270 ευρώ, ενώ το αδελφάκι του μερικούς μήνες μετά θα πληρώνει 0 ευρώ. Σκεφτείτε πόσο ακριβά θα πληρώσουν οι έχοντες οικολογική συνείδηση κάτοχοι των Lexus RX450h, για παράδειγμα, οι οποίοι θα πάνε από τα 456 ευρώ πέρυσι στα 1.000 ευρώ φέτος, ενώ όσοι αγοράσουν το ίδιο αυτοκίνητο από το 2011 θα δώσουν για τα τέλη 216 ευρώ. Αντίθετα, αν κάποιος είναι ιδιοκτήτης ενός Mazda RX-8, για παράδειγμα, που διαθέτει κινητήρα 1.308 κ.εκ., αλλά παράγει 274 γρ./χλμ. CO2, με άδεια πριν από το 2011, θα πληρώσει 120 ευρώ, ενώ, αν ταξινομηθεί μετά την 31η/10/2010 του αναλογούν 685 ευρώ.
Μικρότερης κλίμακας είναι και η απόκλιση που έχουν τα τέλη του VW Tiguan 1.4 TSI. Πριν από το 2011 υπολογίζεται για 1.400άρι, γεγονός που κοστολογείται με 220 ευρώ. Μετά το 2011 τα 185 γρ./χλμ. του CO2 που εκπέμπει θα φτάνει περίπου στα διπλά, και συγκεκριμένα 416,25 ευρώ. Ίσως θα έπρεπε να δει μερικά τέτοια θέματα η κυβέρνηση και να κάνει τις απαραίτητες ρυθμίσεις. Εκτός των άλλων, δε βοηθούν την αγορά, άρα και την τσέπη της.
Τελικά;
Απλουστεύεται το σύστημα, ελαφραίνουν τα βάρη για τα παλιά μεγάλου κυβισμού οχήματα και φαίνεται ότι μπαίνουν σε πιο σωστή βάση τα πράγματα, παρ’ ότι τα νέα αυτοκίνητα της τελευταίας πενταετίας και λιγότερο ρυπογόνα επιβαρύνονται ελαφρώς. Σαφώς και πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για την πετρελαιοκίνηση, τα υβριδικά αλλά και τα αυτοκίνητα που καταναλώνουν υγραέριο και φυσικό αέριο, τα οποία μοιάζει να είναι ακόμη άγνωστα για την ελληνική πολιτεία, την ώρα που στην πράξη και οι αγοραστές ψάχνονται προς αυτήν την κατεύθυνση, ενώ το περιβάλλον αλλά και η αγορά τα έχουν ανάγκη περισσότερο παρά ποτέ.
Δείτε επίσης στη συνέχεια μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα και συγκρίσεις:
Μοντέλο | Βάσει CO2 | Από 1/11/10 | Πριν από 1/11/10 |
Fiat Panda 1.2 | 133 ευρώ | 133 ευρώ | 120 ευρώ |
Hyundai i10 1.2 | 119 | 95,2 | 120 |
Toyota Aygo | 105 | 87,2 | 110 |
Smart Fortwo 61 PS mhd | 103 | 82,4 | 110 |
Fiat 500 1.2 | 119 | 95,2 | 120 |
Suzuki Alto | 103 | 82,4 | 110 |
Chevrolet Spark 1.2 | 119 | 95,2 | 120 |
Toyota Yaris 1.33 | 120 | 96 | 120 |
Ford Fiesta 1.4 | 133 | 133 | 220 |
Opel Corsa 1.4 | 129 | 129 | 220 |
VW Polo 1.2 TSI | 124 | 124 | 120 |
Hyundai i20 1.4 | 138 | 138 | 220 |
Citroen C3 1.4 95 PS | 134 | 134 | 220 |
Nissan Micra 1.4 | 154 | 231 | 220 |
Toyota Auris 1.33 | 135 | 135 | 120 |
Opel Astra 1.4T | 138 | 138 | 220 |
VW Golf 1.4 TSI 122 PS | 144 | 138 | 220 |
Skoda Octavia 1.2 TSI | 136 | 216 | 220 |
Nissan Qashqai 1.6 | 155 | 136 | 120 |
Hyundai i30 1.4 | 145 | 232,5 | 240 |
Ford Focus 1.6 115 PS | 157 | 217 | 220 |
Opel Insignia 1.6 T | 179 | 235 | 240 |
Toyota Avensis 1.6 | 152 | 358 | 240 |
VW Passat 1.4T | 155 | 228 | 240 |
BMW 316 | 142 | 232,5 | 220 |
Mercedes C180 K | 159 | 213 | 240 |
Ford Mondeo 1.6 | 177 | 238,5 | 240 |
Audi A4 1.8 TFSI 160 PS | 164 | 354 | 240 |
Mercedes E200 CGI | 169 | 338 | 270 |
Audi A6 2.0 TFSI 170 PS | 174 | 348 | 600 |
Subaru Legacy 2.0 | 198 | 455,4 | 600 |
Chrysler 300C 2.7 | 250 | 530 | 800 |
Jaguar X-Type 2.0D | 259 | 777 | 800 |
Volvo S80 2.0T 204 PS | 184 | 414 | 800 |
Cadillac CTS 2.8 | 278 | 834 | 800 |
Mercedes A160 | 139 | 139 | 220 |
Nissan Note 1.4 | 150 | 300 | 220 |
Citroen Picasso 1.6 | 174 | 348 | 240 |
Hyundai Matrix 1.6 | 174 | 348 | 240 |
Opel Meriva 1.4T 120 PS | 143 | 214,5 | 220 |
Renault Scenic 1.4 Tce | 168 | 336 | 220 |
Citroen C3 Picasso 1.4 | 157 | 235,5 | 220 |
Toyota RAV4 2.0 | 174 | 348 | 600 |
Suzuki SX4 1.6 | 149 | 223 | 240 |
VW Tiguan 1.4 TSI | 185 | 416,25 | 220 |
Audi Q5 2.0 TFSI 180 PS | 195 | 438,25 | 600 |
BMW X1 xDrive25i | 217 | 542 | 800 |
Daihatsu Terios 1.3 | 173 | 346 | 120 |