Ο πάλαι ποτέ ιαπωνικός γίγαντας, υπό το βάρος της μεγαλύτερης σε έκταση ανάκλησης στο χώρο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, μπαίνει και επίσημα πλέον σε καθεστώς πτώχευσης.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, η Takata, o μεγαλύτερος μέχρι σήμερα κατασκευαστής αερόσακων ανά την υφήλιο, έχει καταθέσει και επίσημα «αίτηση προστασίας από πτώχευση» σε Ιαπωνία και ΗΠΑ μετά το σάλο αλλά και τα ισχυρά απόνερα που δημιούργησε η μεγαλύτερη ανάκληση στα χρονικά της παγκόσμιας αυτοκινητικής σκηνής. Η ίδια η εταιρεία δήλωσε τις μέρες που πέρασαν πως είναι διατεθειμένη να πουλήσει βασικά περιουσιακά της στοιχεία σε προμηθευτές βασικών συστημάτων ασφαλείας στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο, η αμερικανική εταιρεία Key Safety, η οποία έχει την έδρα της στο Michigan, ανακοίνωσε πως προτίθεται να καταβάλει 1,59 δις δολάρια προκειμένου να αποκτήσει όλα σχεδόν τα περιουσιακά στοιχεία της πάλαι ποτέ κραταιάς ιαπωνικής εταιρείας. Ωστόσο, στη διαφαινόμενη συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν περιλαμβάνονται δραστηριότητες της Takata που σχετίζονται άμεσα με το διαβόητο σκάνδαλο-ανάκληση.
Η ιαπωνική εταιρεία ξεκαθάρισε ωστόσο ότι θα συνεχίσει να κατασκευάζει η ίδια τα «νέα» εξαρτήματα που προορίζονται για τους «ελαττωματικούς» αερόσακούς της, οι οποίοι αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό καθεστώς ανάκλησης, όντας εγκατεστημένοι σε μια πλειάδα μοντέλων ανά τον κόσμο.
Με δεδομένα τα στοιχεία που έχουν γίνει μέχρι και σήμερα γνωστά, οι… επιρρεπείς σε αναφλέξεις με ισχυρή δύναμη αερόσακοι της Takata σχετίζονται άμεσα με συμβάντα που είχαν ως αποτέλεσμα 16 επιβάτες να χάσουν τη ζωή τους και πάνω από 180 να τραυματιστούν. Θυμίζουμε πως το κουβάρι της όλης υπόθεσης άρχισε να ξετυλίγεται το 2008 με τον αριθμό των ελαττωματικών αερόσακων να ανέρχεται ύστερα από 10 περίπου χρόνια σε πάνω από 100.000.000. Στις ΗΠΑ ο αριθμός τους αγγίζει τα 43 εκ., ενώ μέχρι τα τέλη του περασμένου μήνα μόλις το 38% των ως άνω περιπτώσεων έχουν αντικατασταθεί με νέους. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, οι ανακλήσεις αναμένεται να συνεχιστούν έως και τα τέλη του 2019 με τους κατασκευαστές οχημάτων που χρησιμοποιούν τους εν λόγω τύπους αερόσακων να υπερβαίνουν τους 19.
Θυμίζουμε πως τον περασμένο Φεβρουάριο η Takata παραδέχτηκε την ενοχή της για τη διενέργεια τέλεσης απάτης στις Η.Π.Α., καθώς και για συστηματική απόκρυψη πληροφοριών σχετικά με τα προβλήματα των ελαττωματικών αερόσακών της. Τον Ιανουάριο οι ομοσπονδιακές αρχές της χώρας ενέταξαν τρία πρώην στελέχη της Takata για ποινικές αδικήματα σε σχέση με την υπόθεση επιβάλλοντας στην ιαπωνική εταιρεία πρόστιμα, υπό τη μορφή διακανονισμού, ύψους 1 δις δολαρίων. Από αυτά, τα 850 εκ. θα διοχετεύουν προς της αυτοκινητοβιομηχανίες και τα υπόλοιπα στα άτομα τα οποία υπέστησαν σωματικές βλάβες εξαιτίας των επίμαχων αερόσακων.
«Σπαταλήσαμε πολύ χρόνο στις διαπραγματεύσεις, καθώς ήταν εξαιρετικά δύσκολο να καταλήξουμε σε συμφωνία με περισσότερους από 10 κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως. Εάν τα πράγματα παρέμεναν ως είχαν, γνωρίζαμε ότι δεν θα ήμασταν σε θέση να συγκεντρώσουμε τα απαραίτητα κεφάλαια για να συνεχίσουμε να προσφέρουμε τα προϊόντα μας», δήλωσαν χαρακτηριστικά οι ιθύνοντες της Takata.
Ο δικηγόρος της Takata, Nobuaki Kobayashi, ανέφερε ότι το συνολικό ποσό των υποχρεώσεων της εταιρείας παραμένει μέχρι και αυτή τη στιγμή ασαφές με την ιαπωνική εταιρεία να συνεχίζει τις συνομιλίες με τις αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να οριστικοποιηθεί το συνολικό κόστος. Σύμφωνα πάντως με έγκυρους αναλυτές, οι υποχρεώσεις σε… ζεστό χρήμα της Takata σε ότι αφορά στις ανακλήσεις, τις ποινές και τους διακανονισμούς, είναι πιθανό να ανέλθουν έως και τα 10 δις δολάρια._Χ.Α.