Οι συνεχείς εξελίξεις, ελέω επιδότησης, έχουν δημιουργήσει μεγάλο ενδιαφέρον για τα πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα της ελληνικής αγοράς. Δείτε τις τιμές τους, αλλά και τις απόψεις μας.
Καθώς η ανταπόκριση στο πρόγραμμα «κινούμαι ηλεκτρικά» είναι μεγάλη, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δη τα πιο προσιτά εξ αυτών, έχουν μπει πια για τα καλά στο ραντάρ του ενδιαφέροντος μιας μεγάλης μερίδας του αγοραστικού κοινού. Έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν στα κίνητρα του προγράμματος, καθώς και σε διάφορες απορίες που μπορεί να υπάρχουν σχετικά με τη διαδικασία, καθώς και στο «ηλεκτρικό» λειτουργικό κόστος. Με την ευκαιρία λοιπόν της γνωριμίας με το ηλεκτρικό Fiat 500, ας δούμε μερικές πληροφορίες για κάθε ένα από τα πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μπορεί να αγοράσει κανείς αυτήν την περίοδο, με τιμή μέχρι 30.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης.
Honda e
Τιμή*: 30.185 ευρώ
Ισχύς: 136 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 35,5 kWh
Αυτονομία: 220 χλμ.
Μπορεί η τιμή του να ξεφεύγει λίγο πάνω από το όριο των 30.000 ευρώ που θέσαμε, δε θα μπορούσαμε όμως να μη συμπεριλάβουμε τον βενιαμίν της ιαπωνικής εταιρείας, που σηματοδοτεί μία νέα εποχή για τον κατασκευαστή. Τροφοδοτείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 136 ίππων (υπάρχει και ισχυρότερη έκδοση, 154 ίππων), ενώ η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς. Αμέσως καταλαβαίνει κανείς την έμφαση που δόθηκε στην εμφάνιση, ενώ ο χαρακτήρας τονίζεται από την hightech εικόνα του εσωτερικού, αλλά και τις κάμερες που έχουν αντικαταστήσει τους εξωτερικούς καθρέπτες. Οι διαστάσεις του (μήκος 3.985 χλστ. και μεταξόνιο 2.530 χλστ.) το τοποθετούν απέναντι στα σουπερμίνι, όπως το Corsa και το 208, τα οποία πάντως είναι σημαντικά φθηνότερα.
Mini Cooper SE
Τιμή*: 28.482 ευρώ
Ισχύς: 184 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 32,6 kWh
Αυτονομία: 235 – 272 χλμ.
O κωδικός SE αντικατοπτρίζει το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο της Mini. Το παραδοσιακό δυναμικό DNA της εταιρείας πέρα από την οδική συμπεριφορά βρίσκει εφαρμογή και στον κινητήρα, ο οποίος αποδίδει 184 ίππους (ο ίδιος που χρησιμοποιείται στην BMW i3S), κάτι που μεταφράζεται σε 7,3 δλ. για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα. Στο γνωστό και από τις υπόλοιπες εκδόσεις εσωτερικό, η κυριότερη διαφορά εντοπίζεται στο νέο ψηφιακό πίνακα οργάνων. H μπαταρία είναι τοποθετημένη χαμηλά στο δάπεδο, αλλά ακόμα κι έτσι οι χωροταξικές ικανότητες σε ό,τι αφορά τις πίσω θέσεις και το πορτ μπαγκάζ δε συγκαταλέγονται στα ισχυρά σημεία του Mini. Η βασική έκδοση του Cooper SE δεν ξεφεύγει από τα οικονομοτεχνικά δεδομένα της κατηγορίας, όντας λίγο ακριβότερη από εκείνη του Opel Corsa-e.
Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες από τη δοκιμή του Mini Cooper SE.
Nissan Leaf
Τιμή*: 28.507 ευρώ
Ισχύς: 150 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 40 kWh
Αυτονομία: 270 χλμ.
Απέναντι σε ένα σχετικά νεότευκτο ανταγωνισμό, η Nissan “καταθέτει” μία πολύ μεγαλύτερη παράδοση και εμπορική σταδιοδρομία. Μετά την καλή πορεία της πρώτης γενιάς, το Leaf δεύτερης γενιάς βρίσκεται κοντά μας από το 2017. Τροφοδοτείται από έναν κινητήρα 150 ίππων με μπαταρία 40 kWh, ενώ έχει ήδη παρουσιαστεί η «ενισχυμένη» έκδοση e+ με δυνατότερο κινητήρα και μεγαλύτερη μπαταρία. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα πάντως του Leaf είναι ότι με τιμή ελαφρώς υψηλότερη σε σχέση με τα σουπερμίνι της ηλεκτρικής αυτή παρέας, προσφέρει ένα κανονικών διαστάσεων μικρομεσαίο χάτσμπακ αμάξωμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται από πλευράς χρηστικότητας και χώρων.
Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες από τη δοκιμή του Nissan Leaf
Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες από τη γνωριμία του Nissan Leaf e+
Opel Corsa-e
Τιμή*: 27.031 ευρώ
Ισχύς: 136 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 50 kWh
Αυτονομία: 330 χλμ.
Το ηλεκτρικό Corsa αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στην ιστορία της γερμανικής εταιρείας, όντας μέλος του γκρουπ PSA από το οποίο και δανείζεται τις «ηλεκτρικές λύσεις» για το πρώτο EV μοντέλο της Opel σε αυτή την κατηγορία. Αυτό μεταφράζεται σε έναν ηλεκτροκινητήρα 136 ίππων που τροφοδοτείται από μία μπαταρία 50 kWh, που χαρίζει στο αμάξωμα των 1.560 κιλών αυτονομία 330 χλμ. Σε κάθε περίπτωση, το ηλεκτρικό Corsa διαθέτει την πρακτικότητα και την ευελιξία ενός σύγχρονου σουπερμίνι και με όπλα του το χαμηλό λειτουργικό κόστος και την επιδοτούμενη τιμή, δημιουργεί πραγματικό δίλημμα σε σύγκριση με τις ισχυρότερες βενζινοκίνητες παραλλαγές.
Peugeot e-208
Τιμή*: 25.077 ευρώ
Ισχύς: 136 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 50 kWh
Αυτονομία: 340 χλμ.
Ένα από τα στοιχεία που χάρισαν φέτος στο νέο «208» τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2020, τόσο πανευρωπαϊκά όσο και εγχώρια, είναι το γεγονός ότι διαθέτει στη γκάμα του και ηλεκτρική έκδοση. Ο ηλεκτροκινητήρας των 136 ίππων τροφοδοτείται από μία μπαταρία 50 kWh, που μεταφράζεται σε αυτονομία 340 χλμ. Αυτά έρχονται να προστεθούν στην ξεχωριστή εμφάνιση και στην καμπίνα που μέσα στο πλαίσιο του i-Cockpit προσφέρει έναν μοναδικό συνδυασμό καλών χώρων, ποιοτικών υλικών και ιδιαίτερης σχεδίασης, με highlight αυτόν τον μοναδικό τρισδιάστατο ψηφιακό πίνακα οργάνων. Σε κάθε περίπτωση, το μεγαλύτερο ατού του είναι η επιδοτούμενη τιμή, που διαμορφώνεται λίγο πάνω από τα 25.000 ευρώ, για την αρχική έκδοση Αctive.
Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες από τη δοκιμή του Pegeote-208
Skoda Citigo e iV
Τιμή*: 18.703 ευρώ
Ισχύς: 83 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 36,8 kWh
Αυτονομία: 260 χλμ.
Αυτό είναι το χαμηλότερο οικονομοτεχνικά σημείο της ηλεκτρικής κατηγορίας. Το Skoda Citigo e iV είναι ένα μίνι αυτοκίνητο της κατηγορίας Α, προορισμένο κατά βάση για αστική χρήση. Παρά τις πολύ κόμπακτ διαστάσεις του, χάρη στην καλή εκμετάλλευση χώρων, οι προϋποθέσεις για τέσσερις επιβάτες είναι απόλυτα ικανοποιητικές, κάτι που ισχύει και για το πορτ μπαγκάζ των 250 λίτρων. Χάρη στο χαμηλό βάρος (για τα δεδομένα των ηλεκτρικών οχημάτων) των 1.160 κιλών, ο κινητήρας των 83 ίππων εξασφαλίζει καλές επιδόσεις, ανάλογα και με το πρόγραμμα λειτουργίας που έχει επιλέξει ο οδηγός. Όπως πάντως διαπιστώσαμε στη σχετική δοκιμή, η τιμή της εργοστασιακής αυτονομίας των 260 χλμ. είναι μάλλον απαισιόδοξη, αφού με ένα συγκρατημένο οδηγικό στυλ μπορεί να αυξηθεί σημαντικά.
Smart EQ Fortwo fl & EQ Forfour fl
Τιμή*: 20.959 ευρώ (EQ Fortwo fl)
Ισχύς: 82 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 17,6 kWh
Αυτονομία: 120-135 χλμ.
Τιμή*: 21.533 ευρώ (EQ Forfour fl)
Ισχύς: 82 ps
Χωρητικότητα μπαταρίας: 17,6 kWh
Αυτονομία: 116-130 χλμ.
Ο ηλεκτροκινητήρας της ανανεωμένης γενιάς των Smart EQ Fortwo και EQ Forfour, αποδίδει ισχύ 82 ίππων και ροπή 160 Nm, ενώ τροφοδοτείται από μία μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 17,6 kWh. Το διθέσιο Fortwo είναι μία ειδική περίπτωση, μιας και ο προορισμός του είναι αυστηρά αστικός, με μοναδικά χαρακτηριστικά ευελιξίας και δυνατοτήτων παρκαρίσματος, οπότε μέσα σε αυτό το πλαίσιο μπορεί κάποιος να δεχθεί την (εργοστασιακή) αυτονομία των 120 έως 135 χλμ. Η αποστολή του τετραθέσιου Fofour, όμως, είναι δυσκολότερη, μιας και το κόστος του το τοποθετεί μεταξύ των οικονομικότερων προτάσεων του γκρουπ VW (e-UP και Citigo e iV) και των μεγαλύτερων σουπερμίνι, όπως τα e-208 και Corsa-e. Ωστόσο, η συγκριτικά μικρότερη εργοστασιακή αυτονομία των 116 έως 130 χλμ. δεν μπορεί να του δώσει κάποιο προβάδισμα.
Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες από τη δοκιμή του Smart EQ Fortwo
VW e-up!
Τιμή*: 19.919 ευρώ
Ισχύς: 83 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 36,8 kWh
Αυτονομία: 260 χλμ.
To γερμανικό γκρουπ αποφάσισε ότι το μέλλον της τριπλέτας των μίνι μοντέλων του θα είναι αμιγώς ηλεκτρικό, μέχρι την έλευση της νέας γενιάς που θα σηματοδοτηθεί από το μελλοντικό ID.1. Ευτυχώς, πάντως, η μετάβαση του up! από το βενζινοκίνητο παρελθόν στο αμιγώς ηλεκτροκίνητο παρόν δεν ήταν δύσκολη, με δεδομένη την ύπαρξη της παλιότερης ηλεκτροκίνητης παραλλαγής. Όπως και στο τσέχικο αδελφάκι, έτσι και εδώ ο ηλεκτροκινητήρας των 83 ίππων προσφέρει καλές επιδόσεις για το βάρος της κατασκευής, ενώ η μπαταρία ιόντων λιθίου με την ονομαστική χωρητικότητα ηλεκτρικής ενέργειας στα 36,8 kWh (διπλάσιας δηλαδή χωρητικότητας σε σύγκριση με την παλαιότερη ηλεκτροκίνητη παραλλαγή του up!) έρχεται να εξασφαλίσει αυτονομία που μπορεί να φτάσει έως και τα 260 χλμ., όπου όπως διαπιστώσαμε στη σχετική μπορεί να είναι μεγαλύτερη. Αξίζει να αναφέρουμε τα διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας, αλλά και τη ρυθμιζόμενη ανάκτηση ενέργειας πέδησης.
VW e-Golf
Τιμή*: 28.684 ευρώ
Ισχύς: 136 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 35,8 kWh
Αυτονομία: 230 χλμ.
Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι μιλάμε για την έβδομη γενιά του Golf και όχι για το μοντέλο της όγδοης γενιάς, αφού όπως έχει δηλώσει η VW, από εδώ και πέρα τα μικρομεσαία αμιγώς «ηλεκτρικά» καθήκοντα σε αυτήν τη νέα εποχή θα αναλάβει εξολοκλήρου το ID.3, που βασίζεται στη νέα ηλεκτρική πλατφόρμα του γερμανικού γκρουπ. Το απερχόμενο, λοιπόν, e-Golf παραμένει (μέχρις εξαντλήσεως του στοκ) μία value for money πρόταση, αν συνυπολογίσει κανείς το επιδοτούμενο κόστος και τη μικρομεσαία υπόσταση, όπου αυτήν τη στιγμή η μόνη αντίστοιχη πρόταση είναι το Nissan Leaf. Με έναν ηλεκτροκινητήρα 136 ίππων και μία μπαταρία 35,8 kWh προσφέρει αυτονομία 230 χλμ.
Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες από τη δοκιμή του VW e-Golf
Επιλέγοντας
Καταλήγοντας σε αυτό το αφιέρωμα, βάσει επιδοτούμενου κόστους και χαρακτήρα, τα δεδομένα έχουν ως εξής:
H χρυσή τομή φαίνεται πως είναι το Peugeot e-208, το οποίο με περίπου 25.000 ευρώ, συνδυάζει το δυναμισμό (στο μάτι και στο δρόμο), με μία απόλυτα αξιοποιήσιμη αυτονομία, σε ένα κόμπακτ αμάξωμα.
Εάν κάποιος αναζητά κάτι οικονομικότερο σε ένα κατά βάση αστικού χαρακτήρα όχημα, τον πρώτο λόγο έχει η οικονομικότερη επιλογή του Skoda Citigo e iV. Από την άλλη, εάν το βασικό ζητούμενο είναι ένας οικογενειακότερος χαρακτήρας με καλύτερα χωροταξικά περιθώρια και ένα ελαφρώς μεγαλύτερο τίμημα, τότε τον πρώτο λόγο έχει το Nissan Leaf. Μπορεί τα οδικά του χαρακτηριστικά να είναι πιο αδιάφορα σε σύγκριση με εκείνα του e-Golf, το Leaf όμως δείχνει απόλυτα προσηλωμένο (και εξελιγμένο) για αυτήν τη νέα ηλεκτρική εποχή που ξημερώνει στα εγχώρια εμπορικά δρώμενα.