Με τη συζήτηση για την εξέλιξη της αυτοκίνησης να είναι ιδιαίτερα επίκαιρη, γνωρίζουμε έναν συμπατριώτη μας που έχει διατελέσει σε θέσεις-κλειδιά τα προηγούμενα χρόνια και μας βοηθά να ξεκλειδώσουμε μια πόρτα για το εγγύς μέλλον.
Η παρουσία Ελλήνων σε σημαντικές θέσεις κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως συμβαίνει εν προκειμένω με τον Βασίλη Κόπελα, πιστοποιεί το υψηλό επίπεδο κατάρτισης των επιστημόνων μας. Ταυτόχρονα, αποτελεί έναυσμα για να γνωρίσουμε τον ίδιο και να κατανοήσουμε καλύτερα όσα πρόκειται να συμβούν στην αυτοκίνηση τα επόμενα χρόνια.
Φωτογραφία: Θάνος Ηλιόπουλος
Θυμάμαι τους γονείς μου να λένε ότι από μικρός έδειξα ενδιαφέρον για ό,τι έφερε τέσσερις τροχούς, αναγνωρίζοντας πολλές μάρκες αυτοκινήτων σε ηλικία τριών ετών.
Μεγαλώνοντας, το ενδιαφέρον έγινε πιο έντονο, καθώς αντιλαμβανόμουν πως η αυτοκινητοβιομηχανία συνδυάζει μεγάλο εύρος γνώσεων και προκλήσεις σε επίπεδο τεχνολογίας, σχεδιασμού, κόστους ή μεριδίου αγοράς.
Σπούδασα Μηχανολόγος & Αεροναυπηγός Μηχανικός στην Ελλάδα και στη συνέχεια έκανα μεταπτυχιακό στο Automotive Engineering, στην Αγγλία. Μετά το τέλος της διπλωματικής μου εργασίας με την ομάδα της F1, Bar Honda, εργάστηκα στην Jaguar Land Rover.
Το 2007 εντάχθηκα στο δυναμικό της Toyota Motor Europe στις Βρυξέλλες, ενώ εργάστηκα για τρία χρόνια και στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, στην Ιαπωνία.
Στην Toyota Motor Europe εργαζόμουν ως επικεφαλής εταιρικής στρατηγικής σε θέματα προηγμένων τεχνολογιών (electrification & fuel cells).
Η ομάδα μου μελετούσε τις μελλοντικές τεχνολογίες στις οποίες πρέπει να επενδύσει η εταιρεία τα επόμενα 20-30 χρόνια και ταυτόχρονα διαμόρφωσε στρατηγικές υλοποίησης για ηλεκτροκίνηση και κυψέλες καυσίμου υδρογόνου στην ευρωπαϊκή αγορά.
Συμμετείχα στη δημιουργία των Aygo, Yaris ως Senior Exterior Design Engineer (Επικεφαλής Μηχανικός Εξωτερικού Σχεδιασμού) και των Hilux, Proace, Land Cruiser, Supra ως Vehicle Product Planning Manager (Διευθυντής Προϊοντικού Σχεδιασμού).
Πιστεύω πως στο μέλλον οι τεχνολογίες μπαταριών και hydrogen fuel cells θα αποτελέσουν συμπληρωματικές -και όχι αντικρουόμενες- λύσεις κινητικότητας. Άλλωστε, και οι δύο αποτελούν διαφορετικές μορφές ηλεκτροκίνησης.
Αν μπορούσε να υπάρξει υγιής ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία, θα ήθελα να μεταδώσω τη γνώση και την εμπειρία μου σε νέους που μοιραζόμαστε το ίδιο πάθος για την αυτοκίνηση και να τη φέρω στα πρότυπα των εταιρειών του εξωτερικού.
Πριν από λίγο καιρό αποφάσισα να κυνηγήσω νέες προκλήσεις, οπότε αποχώρησα από την Toyota Motor Europe για έναν νέο επαγγελματικό προορισμό, που εντάσσεται επίσης στο χώρο της καθαρής κινητικότητας (green mobility).
Info
Βασίλης Κόπελας
Γεννήθηκε: 1980, Αθήνα
Σπούδασε: Μηχανολόγος & Αεροναυπηγός Μηχανικός, Πολυτεχνική Σχολή Πάτρας
Μεταπτυχιακά: Automotive Product Engineering (Πανεπιστήμιο Cranfield, Ηνωμένο Βασίλειο) & Strategic Planning & Marketing Management (Πανεπιστήμιο Wharton, ΗΠΑ)
Έχει εργαστεί στις: Toyota Motor Europe (2007-2021), Jaguar-Land Rover (2006-2007), F1 Bar Honda (2005-2006)