X
Συνεντεύξεις

Χριστίνα Αλεξοπούλου: Προτεραιότητα στην ασφάλεια

Η Χριστίνα Αλεξοπούλου, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τον τομέα των Μεταφορών, τοποθετείται σε καυτά θέματα που αφορούν την καθημερινότητα όλων μας, με επίκεντρο τους τομείς της οδικής ασφάλειας και των πράσινων μετακινήσεων.

Να ξεκινήσουμε με κάτι που αφορά όλους μας, την ασφάλεια των μετακινήσεων. Ποια είναι η στρατηγική σας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας; > Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η προστασία της ανθρώπινης ζωής βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας. Ως εκ τούτου, επικαιροποιούμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας Ελλάδα 2030, το οποίο, εκτός των άλλων, αποσκοπεί στη μείωση του αριθμού των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% έως το 2030.

Στο πλαίσιο της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, της οποίας έχω την τιμή να είμαι πρόεδρος, ενεργοποιήσαμε την Εκτελεστική Επιτροπή, με επικεφαλής τον καθηγητή του ΕΜΠ Γιώργο Γιαννή. Ήδη επεξεργαζόμαστε προτάσεις για τον νέο νόμο Οδικής Ασφάλειας, βελτιώσεις του ΚΟΚ, το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας και την Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική Οδικής Ασφάλειας.

Προχωρούμε με αλλαγές που στόχο έχουν την έμπρακτη εκπαίδευση των οδηγών και την επιβολή εφαρμόσιμων ποινών, οι οποίες θα λειτουργούν αποτρεπτικά. Η συνήθεια και η ανοχή είναι οι αντίπαλοί μας στην προσπάθεια για πιο ασφαλείς διαδρομές. Το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας θα μας βοηθήσει να στοχεύσουμε με ακρίβεια στις επικοινωνιακές μας δράσεις.

Προτεραιότητα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η βελτίωση της ασφάλειας στους δρόμους. Παράλληλα, όπως έχει εξαγγείλει ο κ. Σταϊκούρας, έχει δρομολογηθεί η δημιουργία μητροπολιτικών φορέων για τη συνολική διαχείριση των συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στόχος είναι να αντιμετωπιστούν συστηματικά και μεθοδικά τα προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών των αστικών κέντρων σε ό,τι αφορά το συγκοινωνιακό έργο και τα κυκλοφοριακά.

Επειδή έχουμε δει και στο παρελθόν να ανακοινώνονται διάφορες φιλόδοξες προσπάθειες για την οδική ασφάλεια, πώς ο πολίτης αυτήν τη φορά θα πειστεί ότι δεν πρόκειται για κάτι που θα μείνει πάλι στα χαρτιά; > Μόνο με αποτελέσματα.

Όπως γνωρίζετε καλά, οι επενδύσεις στην οδική ασφάλεια δεν έχουν άμεσα, απτά αποτελέσματα. Συμφωνείτε όμως, όπως καταλαβαίνω, ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες ώστε να γίνει κάτι οργανωμένα και συντεταγμένα στη χώρα μας. Ο πολίτης αυτήν τη φορά θα πειστεί για την επιτυχία των προσπαθειών για βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέσω μιας σφαιρικής και συνεπούς προσέγγισης.

Είναι επιτακτική ανάγκη να αναδειχθεί προς όλες τις πλευρές πως η οδική ασφάλεια αποτελεί έναν από τους πιο θεμελιώδεις παράγοντες για την ευημερία και την ασφάλεια της κοινωνίας. Είναι πολύ σημαντική, διότι επηρεάζει άμεσα τις ζωές των πολιτών και την οικονομία συνολικά. Κατ’ αρχάς, συμβάλλει στη διατήρηση της ανθρώπινης ζωής.

Η μείωση των ατυχημάτων και των τραυματισμών στο δρόμο σημαίνει λιγότερες ανθρώπινες απώλειες και λιγότερο πόνο και κακοποίηση για τις οικογένειες που εμπλέκονται. Επίσης, η οδική ασφάλεια συμβάλλει στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος κίνησης που προωθεί την κοινωνική συνοχή και τη συνεργασία. Ένα ασφαλές οδικό περιβάλλον ενθαρρύνει την κινητικότητα, την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική επικοινωνία.

Μπορείτε να μας περιγράψετε πότε θα τεθεί σε ισχύ ο νέος ΚΟΚ και ποια θα είναι η βασική του φιλοσοφία; > Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) αναμένεται να τεθεί σε ισχύ μέσα στο 2024, και εκπονείται μέσω της συνεργασίας πολλών υπουργείων, αντικατοπτρίζοντας μια συνολική προσέγγιση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Η βασική φιλοσοφία του επικεντρώνεται στην αρμονική συνύπαρξη όλων των χρηστών του οδικού δικτύου. Οι βασικοί πυλώνες της οδικής ασφάλειας -παιδεία, αστυνόμευση και υποδομές- αντιμετωπίζονται συνολικά.

Η παιδεία αποτελεί θεμέλιο για την ευαισθητοποίηση των χρηστών του δρόμου, η αστυνόμευση εφαρμόζεται με δικαιοσύνη για την επιβολή των κανόνων, ενώ οι υποδομές προσαρμόζονται για την αύξηση της ασφάλειας. Συνολικά, ο νέος ΚΟΚ αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που ενδυναμώνει την οδική ασφάλεια μέσω συνεργασίας, πρόληψης και ευαισθητοποίησης.

Παρ’ ότι για την τήρηση του ΚΟΚ είναι αρμόδια άλλα υπουργεία, εντούτοις ενδιαφέρον έχει -και αν θέλετε μπορείτε να μας περιγράψετε- αυτό που έχει ανακοινωθεί για την Αυτοματοποίηση του Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων. Πώς αυτό θα εφαρμοστεί στην πράξη και ποια θα είναι τα πρακτικά οφέλη; > Αυτό το θέμα αφορά κυρίως το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με το οποίο βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία.

Κεντρική φιλοσοφία είναι να περάσουμε στην εποχή της «ηλεκτρονικής κλήσης», η οποία θα συμπληρώνεται αυτόματα, θα συνδέεται άμεσα με τα στοιχεία του παραβάτη και δε θα μπορεί να διαγραφεί. Θα υλοποιηθεί μέσω εφαρμογής στο gov.gr και πρακτικά ο παραβάτης θα γνωρίζει πως δεν μπορεί να αποφύγει τις συνέπειες της πράξης του. Η διεθνής εμπειρία δεικνύει πως αν δεν μπορεί να αποφύγει τις συνέπειες, αποφεύγει την παράνομη πράξη που τις επισύρει.

Από το καλοκαίρι, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» πέρασε στο δικό σας Υπουργείο. Τι ακριβώς συνέβη με τα κονδύλια και έκλεισε το σύστημα; Πού βρίσκεται σήμερα η διαδικασία της επιδότησης; > Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» είναι ένα πρόγραμμα στο οποίο δίνουμε ιδιαίτερο βάρος. Πρέπει να ξέρετε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δίνει πολύ μεγάλη βάση στην πράσινη μετάβαση.

Άλλωστε, είναι ενδεικτική η προτίμηση που έχουν δείξει οι πολίτες απέναντι στην ηλεκτροκίνηση, καθώς οι αιτήσεις για επιδοτήσεις είχαν ξεπεράσει τα διαθέσιμα κονδύλια. Με στοχευμένες ενέργειες από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών απελευθερώθηκαν κεφάλαια. Αυτήν τη στιγμή γίνεται προσπάθεια να αξιοποιηθούν με βέλτιστο τρόπο τα 65 εκατ. ευρώ που δεσμεύονται στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2».

Αυτό θα επιτευχθεί με μεταφορά κεφαλαίων αλλά και επαναδιάθεση, καθώς υπάρχουν πολίτες που κατέθεσαν τα χαρτιά τους, άλλαξαν όμως σχέδια, και άλλοι που έχουν αγοράσει ηλεκτρικό όχημα και δικαιούνται επιδότηση. Η πλατφόρμα δέχεται αιτήσεις, καθώς αποδεσμεύονται συνεχώς κεφάλαια ύψους άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ από ανενεργές αιτήσεις. Τις επόμενες μέρες θα υπάρξουν και άλλες παρόμοιες κινήσεις.

Θα υπάρξει «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»; Αν ναι, με τι φιλοσοφία τόσο ως προς το ύψος των επιδοτήσεων όσο και ως προς την ταχύτητα απόδοσης των χρημάτων; > Σχεδιάζουμε ήδη την τρίτη και πιο σημαντική φάση του προγράμματος επιδότησης της ηλεκτροκίνησης, που θα διαδεχθεί χωρίς κενό τη δεύτερη και θα ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 – σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Είναι αναμφίβολα η μεγαλύτερη και πιο σημαντική του προγράμματος, γιατί αναμένονται εισαγωγές τουλάχιστον 10.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2024 και 20.000 το 2025. Στόχος του Υπουργείου είναι να είναι μια διαδικασία πολύ πιο απλή, άμεση και θελκτική για τους υποψήφιους αγοραστές.

Μιλώντας για ηλεκτροκίνηση, πότε θα δούμε τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης; > Στους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς αναμένεται να παραλάβουμε τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία, και σε σύντομο διάστημα μετά την παραλαβή τους θα τα δούμε και στους δρόμους των δύο μεγάλων πόλεων της χώρας.

Συγκεκριμένα, 140 ηλεκτρικά λεωφορεία για την Αθήνα και 110 για τη Θεσσαλονίκη αναμένεται να ενσωματωθούν στους στόλους των δύο πόλεων τον Απρίλιο του 2024. Υπάρχει κεντρικός προγραμματισμός και σταθερά χρονοδιαγράμματα.

Έχουμε προχωρήσει ήδη στις απαραίτητες ενέργειες προμήθειας λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με τον προγραμματισμό της πρώτης φάσης να περιλαμβάνει 650 λεωφορεία – συνολικά. Στη συνέχεια, και ειδικότερα σε βάθος τετραετίας, σκοπός της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου είναι η προμήθεια άλλων 650 λεωφορείων παρόμοιας τεχνολογίας.

Αναμφίβολα τα ηλεκτρικά λεωφορεία που «γράφουν» καθημερινά πολλά χιλιόμετρα μέσα στην πόλη θα έχουν μετρήσιμο αποτέλεσμα στην ατμόσφαιρα των δύο αυτών πόλεων. Μήπως πρέπει όμως να ανανεωθεί και ο στόλος των ταξί και των βαρέων οχημάτων, που και αυτά έχουν μεγάλη συμβολή στην ατμοσφαιρική ρύπανση; > Ασφαλώς, είναι όπως το αναφέρετε. Οφείλουμε σε κάθε μας κίνηση να σκεπτόμαστε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Και σε αυτές τις περιπτώσεις, είτε είναι λεωφορεία είτε ταξί, τα χιλιόμετρα που καταγράφουν στις πόλεις μας είναι πολλά.

Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει ήδη δώσει την απάντησή του στη συγκεκριμένη ερώτηση. Πλέον, οι κατασκευαστές εστιάζουν πλήρως στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης, με στόχο τη διάθεση στην αγορά εξ ολοκλήρου ηλεκτρικών οχημάτων, δείχνοντας έμπρακτα και τη μη διάθεσή τους να επενδύσουν εκ νέου στις συμβατικές τεχνολογίες θερμικών κινητήρων.

Επομένως, πλησιάζουμε σύντομα σε μια νέα πραγματικότητα, όπου τα ηλεκτρικά ταξί συνεχώς κερδίζουν έδαφος, όπως ήδη βλέπουμε σε πάρα πολλές σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις, όπου ειδικά στα κέντρα τους ο στόλος των ταξί απαρτίζεται εξ ολοκλήρου από εξηλεκτρισμένα οχήματα. Ειδικότερα για το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» υπάρχει μία πολύ μεγάλη επιδότηση, της τάξεως των 22.000 ευρώ, για κάθε πράσινο ταξί που θα βγει στην αγορά. Μέχρι σήμερα η ανταπόκριση που έχει λάβει από τους επαγγελματίες δεν είναι αυτή που θέλουμε.

Πρέπει, και δουλεύουμε ως προς αυτό, να είμαστε σε στενή επικοινωνία με τον κλάδο και να πείσουμε να προχωρήσει αυτή η επένδυση, η οποία δε θα είναι πάντα τόσο μεγάλη σε επίπεδο επιδότησης.

Φυσικά, δίνουμε μεγάλη σημασία και στις ανησυχίες των επαγγελματιών, τόσο ως προς την αγορά όσο και ως προς τη λειτουργία ενός ηλεκτρικού ταξί. Στόχος μας είναι όσο πιο άμεσα να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τα οφέλη που θα έχουν οι επαγγελματίες που θα επιλέξουν να εμπιστευτούν τα ηλεκτρικά οχήματα, δημιουργώντας όσο το δυνατόν καλύτερες συνθήκες για την καθημερινότητά τους με αυτά, η οποία θα γίνεται συνεχώς καλύτερη, πάντα με τη στήριξη και του Υπουργείου μας.

Μιλώντας για οχήματα μεγάλης ηλικίας, πού βρίσκεται το ζήτημα της μηχανογραφικής εφαρμογής των Ιστορικών οχημάτων; > Προχωρήσαμε σε ενέργειες ώστε να ολοκληρωθεί και να τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία η μηχανογραφική εφαρμογή για την καταχώρηση των Ιστορικών οχημάτων στο μητρώο αδειών κυκλοφορίας οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Έτσι, καθίσταται πλέον εφικτή η χορήγηση άδειας κυκλοφορίας και πινακίδας στα Ιστορικά οχήματα. Έχουμε αναβαθμίσει το Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα Αδειών Κυκλοφορίας, ώστε να υποστηρίζει τη χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας σε οχήματα Ιστορικού ενδιαφέροντος.

Κλείνοντας, μια ερώτηση που έχει σχέση και με τον τόπο όπου πολιτεύεστε. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί ο πολύπαθος αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου; > Η νέα Εθνική Οδός Πατρών-Πύργου έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί δεκαετίες πριν. Στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη καταφέραμε να βγάλουμε το έργο από το τέλμα στο οποίο είχε οδηγηθεί και να δρομολογήσουμε την κατασκευή του, ουσιαστικά εξαρχής.

Τα αρχικά χρονοδιαγράμματα που έχουμε θέσει ισχύουν κανονικά, ενώ οι ρυθμοί της εκτέλεσής του βαίνουν αυξανόμενοι. Σε κάποιες περιπτώσεις οι εργασίες είναι και πιο προχωρημένες από αυτά. Με τον νέο αυτόν οδικό άξονα μειώνεται ουσιαστικά η απόσταση Αθήνα – Πάτρα – Πύργος και, το κυριότερο: ενισχύεται σημαντικά η ασφάλεια των πολιτών που διέρχονται από αυτόν. Δε θέλουμε να χάνονται ζωές στην άσφαλτο. Ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος συμβάλλει στην προστασία μας.

Συνεχίζουμε με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας την υλοποίηση έργων, επ’ ωφελεία της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Η υλοποίηση του έργου Πατρών-Πύργου είναι ύψιστης σημασίας για την ανάπτυξη και τη συνδεσιμότητα της περιοχής.

Ένα πολύ σημαντικό έργο για τη Δυτική Ελλάδα, το οποίο προάγει τη διασύνδεση μεταξύ σημαντικών πόλεων και περιφερειακών κέντρων, βελτιώνοντας τους οδικούς άξονες και δημιουργώντας ευκαιρίες για οικονομική ανάπτυξη. Σε ό,τι αφορά τη σύνδεση με τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και το σιδηρόδρομο, η ομαλή πρόοδος του έργου Πατρών-Πύργου είναι κρίσιμη για τη δημιουργία ενός συνεκτικού και αποτελεσματικού συστήματος μεταφορών.

Η σύνδεση αυτή θα ενισχύσει την πρόσβαση σε λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρομικά δίκτυα, προωθώντας την ευκολία μετακίνησης εμπορευμάτων και επιβατών και ενισχύοντας την οικονομική σύγκλιση μεταξύ των περιοχών._ 4Τ

Ποια είναι

Η Χριστίνα Αλεξοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Πατρών, στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών. Δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά και επιχειρηματικά στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, της Στερεάς Ελλάδας, της Πελοποννήσου και των Ιονίων Νήσων από το 1998 έως το 2019, υλοποιώντας πληθώρα έργων τοπικής, περιφερειακής και εθνικής εμβέλειας.

Εξελέγη βουλευτής Αχαΐας στις εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019 και επανεξελέγη στις φετινές, του 2023. Είχε εκλεγεί Γραμματέας της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και της Επιτροπής Βιβλιοθήκης της Βουλής, ενώ διετέλεσε μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών. Από τις 27 Ιουνίου 2023 έχει οριστεί υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!