X
Συνεντεύξεις

Αλέξανδρος Λιώκης, ο Έλληνας σχεδιαστής της Alfa Romeo Tonale

Με αφορμή την επίσημη παρουσίασή της Alfa Romeo Tonale, συνομιλούμε με τον Αλέξανδρο Λιώκη, που υπογράφει τον εξωτερικό σχεδιασμό του αυτοκινήτου.

Επιτέλους, τρία ολόκληρα χρόνια μετά την εμφάνιση του ομώνυμου πρωτοτύπου, η Alfa Romeo Tonale, ο εκπρόσωπος της ιταλικής φίρμας στην κατηγορία CSUV, παρουσιάστηκε επίσημα. Η ονομασία της, όπως και στην περίπτωση της Stelvio, είναι δανεισμένη από ένα πέρασμα των Άλπεων. Για το συναρπαστικό της σχήμα υπεύθυνος είναι ένας Έλληνας σχεδιαστής, ο Αλέξανδρος Λιώκης.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συνομιλούμε με τον Αλέξανδρο, καθώς τον είχαμε πρωτοσυναντήσει το 2014 στην Έκθεση της Γενεύης, με αφορμή τη συμμετοχή του στο σχεδιασμό της Maserati Alfieri. Λίγες βδομάδες μετά μετατέθηκε στο σχεδιαστικό κέντρο της Alfa Romeo, για να αποκτήσει στη συνέχεια έναν πρωταγωνιστικό ρόλο. Με αφορμή το λανσάρισμα της έκδοσης παραγωγής της Tonale επικοινωνούμε και πάλι μαζί του, προκειμένου να μας μεταφέρει στο «makingof» του συγκεκριμένου μοντέλου.

Μέσα από ποια διαδικασία έφτασες να υπογράφεις τον εξωτερικό σχεδιασμό της Tonale; > Η ιστορία ξεκινάει το 2018, όταν μας δόθηκε το αρχικό brief για ένα αυτοκίνητο CSUV, που αρχικά πήρε σάρκα και οστά σε ένα πρωτότυπο, την Tonale Concept. Για το συγκεκριμένο project ο καθένας μας μέσα στη σχεδιαστική ομάδα παρουσίασε την πρότασή του και στο τέλος επελέγη η δική μου. Ειδικά για το πίσω μέρος του αυτοκινήτου επαναλήφθηκε η διαδικασία και επελέγη ξανά η δική μου πρόταση.

Πόσο δύσκολο είναι για έναν σχεδιαστή να δημιουργήσει ένα SUV με σπορτίφ χαρακτήρα; Τι τρικ χρησιμοποιεί για να κρύψει το ύψος του αυτοκινήτου; > Για τον σχεδιαστή όλο αυτό αποτελεί μια πρόκληση, και προσωπικά μου φαίνεται πολύ πιο ενδιαφέρον να δημιουργήσεις κάτι το οποίο απευθύνεται στο ευρύ κοινό, από το να καταπιαστείς π.χ. με το όνειρο κάθε νέου σχεδιαστή, που είναι να φτιάξει ένα supercar… Στην Tonale το μυστικό ήταν ότι χρησιμοποιήσαμε οριζόντιες γραμμές, οι οποίες «τρέχουν» από μπροστά έως πίσω, ώστε να δώσουμε μήκος στο αυτοκίνητο και να κρύψουμε το ύψος. Επιπλέον, η επιλογή της διχρωμίας, όπως τα διακοσμητικά τόξα στα φτερά, το μαύρο στα μαρσπιέ κτλ., το κάνουν να δείχνει πιο ελαφρύ.

Αναφέρθηκες στις οριζόντιες γραμμές που χαρακτηρίζουν την Tonale, εντούτοις αξίζει να επισημάνουμε πως δεν υιοθετεί τη φλύαρη σχεδιαστική γλώσσα την οποία συναντάμε σε πολλά σύγχρονα μοντέλα. > Αναμφίβολα, όλο αυτό αποτελεί μια τάση της εποχής μας. Είμαι της άποψης πως οτιδήποτε ακολουθεί μια τάση έχει και ημερομηνία λήξης. Τα αυτοκίνητα όμως που λατρεύει ο κόσμος, κι εγώ προσωπικά, φέρουν ένα πολύ απλό και άμεσο μήνυμα. Με λίγα λόγια, αν επρόκειτο να απεικονίσουμε ένα μοντέλο στο χαρτί, θα έπρεπε αυτό να γίνεται απλώς με τη χάραξη δύο χαρακτηριστικών γραμμών του, οι οποίες να δίνουν ένα εύκολα αναγνωρίσιμο αποτέλεσμα.

Όμως ακόμα και ένα AMC Gremlin μπορεί να είναι εύκολα αναγνωρίσιμο… > Προσωπικά είμαι φαν όλων των αναγνωρίσιμων αυτοκινήτων, όμορφων ή άσχημων. Είναι πολύ σημαντικό ένα αυτοκίνητο να έχει τον δικό του απλό χαρακτήρα. Μια πολύ καλή σχεδιαστική ιδέα είναι σαν ένα καλό κομμάτι κρέας! Δε χρειάζεται να το παστώνεις στα μπαχαρικά για να αποκτήσει μια ενδιαφέρουσα γεύση.

Πόσο εύκολο είναι κάθε φορά να πρωτοτυπείς με δύο γραμμές στα 4,5 μ., με δεδομένους και τους περιορισμούς που τίθενται στο σχεδιασμό ενός αυτοκινήτου; > Δεν είναι εύκολο, αλλά αυτή είναι η δουλειά μας. Το ίδιο μπορεί να σκεφτεί κανείς και για τα ρολόγια. Πόσα καντράν μπορούν να σχεδιαστούν χωρίς να μοιάζουν μεταξύ τους; Κι όμως, τελικά υπάρχει η απαραίτητη ποικιλία. Κάποιοι, φυσικά, θα πουν πως είναι όλα ίδια, ενώ ένα πιο εκπαιδευμένο μάτι τις βλέπει αυτές τις διαφορές.

Στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη εποχή με ποιο τρόπο η Alfa Romeo διατηρεί τη δική της ταυτότητα; > Ζούμε σε μια περίοδο που η ροή της πληροφορίας είναι πολύ εύκολη και είναι ουσιαστικά προσβάσιμη από όλους. Άρα οι απανταχού σχεδιαστές παίρνουν τα ίδια ερεθίσματα. Αυτό στο οποίο διαφέρει η Alfa Romeo και γενικότερα το ιταλικό ντιζάιν είναι ότι ακολουθούν κάποιες βασικές αρχές. Σημείο αναφοράς είναι ο «χρυσός κανόνας», που ξεκίνησε από τους αρχαίους προγόνους μας, αλλά τον αξιοποίησε η ιταλική τέχνη και τον απογείωσε. Το ιταλικό ντιζάιν, λοιπόν, χαρακτηρίζεται από τις ωραίες αναλογίες, είναι λιτό και απέριττο και προκαλεί όμορφα συναισθήματα.

Τι είναι αυτό που κάνει διαχρονικές τις Alfa Romeo, όπως για παράδειγμα τις Giulietta και MiTo, που ακόμα και σήμερα δε δείχνουν τα χρόνια τους; > Ένα από τα βασικά στοιχεία μιας Alfa Romeo είναι ότι διαθέτει αυτό το ιταλικό άγγιγμα που σε κάνει να την επιθυμείς. Όσο κι αν το θέμα της αισθητικής είναι υποκειμενικό, τo καλό ντιζάιν εντέλει το εκτιμάει ο κόσμος και, φυσικά, γίνεται αντιληπτό από εμάς τους επαγγελματίες, που γνωρίζουμε αν έχουν γίνει οι επιλογές εκείνες οι οποίες εξασφαλίζουν ένα άρτιο αποτέλεσμα. Και ένα άρτιο αποτέλεσμα είναι διαχρονικό.

Γιατί ένας σχεδιαστής σε κάποια άλλη εταιρεία να μη θέλει να κάνει κάτι άρτιο; > Δε φτάνει μόνο αυτό, γιατί προκειμένου ένα μοντέλο να διεκδικήσει το μερίδιό του στην αγορά, θα πρέπει επίσης να καταφέρει να ξεχωρίζει. Εμείς είμαστε τυχεροί σε αυτό τον τομέα, καθώς έχουμε πίσω μας μια μοναδική κληρονομιά, που μας εξασφαλίζει την αναγνωρισιμότητα. Έχοντας στα χέρια μας τέτοια πρώτη ύλη, δεν έχουμε ανάγκη να τραβάμε την προσοχή του κοινού με υπερβολές. Αντ’ αυτού, έχουμε την πολυτέλεια να δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις λεπτομέρειες του αυτοκινήτου, όπως είναι για παράδειγμα τα λεπτά φωτιστικά σώματα της Tonale εμπρός και πίσω.

Πράγματι, βλέπουμε σήμερα αυτοκίνητα με περίπλοκο σχεδιασμό στα φωτιστικά τους σώματα, όταν στην Tonale διαπιστώνουμε μια μίνιμαλ προσέγγιση. Πώς φτάσατε στη συγκεκριμένη επιλογή, και μάλιστα με τη λογική των τριπλών προβολέων; > Ουσιαστικά αυτό που θέλουμε να χαρακτηρίζει τα αυτοκίνητά μας είναι να διαθέτουν μια παρουσία η οποία να μην είναι επιθετική, αλλά να εμπνέει σοβαρότητα και αυτοπεποίθηση. Δεν είναι το… τσιουάουα που γαβγίζει. Είναι μια Alfa Romeo, και δε χρειάζεται να δηλώσει την παρουσία της με έναν επιθετικό τρόπο. Έχουμε ήδη αρκετή επιθετικότητα στις μεγαλουπόλεις. Γιατί πρέπει άραγε όλα τα αυτοκίνητα να είναι θυμωμένα;

Εν προκειμένω, τα τρία φωτιστικά σώματα αποτελούν μια γέφυρα με το παρελθόν, την SZ και μετά με την «159» και την Brera. Απλώς, στη μοντέρνα εκδοχή τους τα τρία αυτά φώτα είναι πλέον πολύ λεπτά, κάτι για το οποίο μας βοήθησε και η εξέλιξη της τεχνολογίας. Σε κάθε περίπτωση, τα βλέπεις από τον καθρέφτη σου και καταλαβαίνεις αμέσως ότι σε ακολουθεί μια Alfa Romeo.

Με ποιον τρόπο αντλείς ιδέες από την κληρονομιά της εταιρείας; > Είναι κάτι ιδιαίτερα διασκεδαστικό και αποτελεί μέρος της ενασχόλησής μου με τα κλασικά αυτοκίνητα, να εξερευνώ δηλαδή και την τελευταία γωνιά από μια παλιά Alfa Romeo.

Στη συνέχεια, εκείνο που θα αποκομίσω μπορώ να το μετασχηματίσω σε κάτι τελείως διαφορετικό. Τα στοιχεία αυτά δεν τα αντιγράφεις ένα προς ένα. Κάτι τέτοιο θα ήταν ένας ρετρό σχεδιασμός. Το θέμα είναι, ό,τι δανειστείς να το προσαρμόσεις στα σύγχρονα δεδομένα, έτσι που το τελικό αποτέλεσμα να θυμίζει Alfa, ακόμα κι αν λείπουν τα διακριτικά της εταιρείας στο εμπρός μέρος. Η Tonale νομίζω το καταφέρνει, κι ας μην ανήκει στα τυπικά segment όπου συναντούσαμε στο παρελθόν αυτοκίνητα της Alfa Romeo, γιατί κι αυτή επικοινωνεί τη συγκεκριμένη αύρα και το συναίσθημα.

Πιστεύεις ότι στη σημερινή εποχή οι αγοραστές στις επιλογές τους υποκινούνται περισσότερο από τη λογική ή το συναίσθημα; > Νομίζω πως και τον παλιό καιρό υπήρχαν στην αγορά επιλογές για εκείνους που ήταν ορθολογιστές, και αντίστοιχα για εκείνους που αποφάσιζαν περισσότερο με το συναίσθημα. Σήμερα απλά υπάρχουν πολύ περισσότερες επιλογές. Επί προσωπικού, εγώ πορεύομαι πάντα με το συναίσθημα.

Γι’ αυτό δουλεύεις στην Alfa Romeo…_ 4Τ

 

7 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για την Tonale

1. H Tonale είναι διαθέσιμη με δύο επίπεδα εξηλεκτρισμένης κίνησης: Hybrid και Plugin Hybrid. Στην πρώτη περίπτωση, ο βενζινοκινητήρας αποδίδει 130 ή 160 ίππους και συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT 7 σχέσεων και έναν ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 15 kW και 55 Nm ροπής. Αντίστοιχα, η έκδοση Plugin Hybrid Q4 διαθέτει έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1,3 λίτρων 180 ίππων που κινεί τους εμπρός τροχούς, και ένα ηλεκτρικό μοτέρ με απόδοση 90 kW στους πίσω τροχούς, προσφέροντας με αυτό τον τρόπο χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Η συνδυαστική απόδοση ανέρχεται στους 275 ίππους, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,2 δλ., ενώ η ηλεκτρική αυτονομία αγγίζει τα 80 χλμ. Την γκάμα κινητήρων της Tonale συμπληρώνει ο νέος ντίζελ των 1,6 λίτρων, με απόδοση 130 ίππους και 320 Nm ροπής, o οποίος συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT 6 σχέσεων.

2. Στον βασικό εξοπλισμό της Tonale περιλαμβάνεται το νέο σύστημα πολυμέσων, με προσαρμοζόμενο σύστημα Android και κεντρική οθόνη αφής 10,25 ιντσών.

3. Η Tonale ενσωματώνει το σύστημα φωνητικών εντολών Alexa της Amazon αλλά και το Secure Delivery Service, όπου το όχημα μπορεί να δηλωθεί ως το σημείο παράδοσης μιας αποστολής, με το αυτοκίνητο να ξεκλειδώνει για να αφήσει ο διανομέας το πακέτο.

4. Η Alfa Romeo είναι ο πρώτος κατασκευαστής που με την Tonale συνδέει ένα αυτοκίνητο με το ψηφιακό πιστοποιητικό NFT (NonFungible Token), το οποίο καταγράφει μια σειρά δεδομένων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εγγύηση ότι το όχημα έχει συντηρηθεί σωστά, στοιχείο που επιδρά ιδιαίτερα θετικά στη μεταπωλητική του αξία.

5. Τα συστήματα υποβοήθησης της Tonale προσφέρουν δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Η ρύθμιση των συστημάτων βρίσκεται σε απόλυτη συμφωνία με τη φιλοσοφία της Alfa Romeo, όπου ο οδηγός βρίσκεται στο επίκεντρο, με τη λειτουργία τους να μην αφαιρεί χαρακτήρα από την οδηγική αίσθηση.

6. Η Tonale θα διατίθεται με δύο επίπεδα εξοπλισμού, Super και Ti. Στην περίπτωση της Super, ο υποψήφιος αγοραστής θα μπορεί να επιλέξει επιπλέον το πακέτο Sprint με στοιχεία που τονίζουν τον σπορ χαρακτήρα του μοντέλου, ενώ στην έκδοση Ti η έμφαση δίνεται στην κομψότητα.

7. Οι παραγγελίες της νέας Alfa Romeo Tonale αναμένεται να ξεκινήσουν την προσεχή άνοιξη, με την ειδική έκδοση λανσαρίσματος Edizione Speciale.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!