Αυτές είναι οι τάσεις στην ηλεκτροκίνηση για το 2024 σε Ευρώπη και Ελλάδα.
Με αφορμή τη διοργάνωση του 7ου Συνεδρίου Ηλεκτροκίνησης, συζητάμε με τον πρόεδρο της ΗΑΕΕ (Hellenic Association for Energy Economics), καθ. Σπύρο Παπαευθυμίου για τις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Πολλές χώρες σταματούν τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πώς εκτιμάτε ότι αυτό θα επηρεάσει γενικότερα τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων; > Είναι γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να είναι αρκετά ακριβότερα σε σχέση με τα συμβατικά, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως. Επίσης είναι γεγονός ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές αναμένεται να κατακλύσουν την Ευρωπαϊκή αγορά, προσφέροντας οχήματα με μειωμένη τιμή σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Στην εξίσωση προστίθενται και το ότι κάποιες χώρες είναι πιο ώριμες από άλλες στα δίκτυα πωλήσεων, στην ανάπτυξη και την πυκνότητα φορτιστών, στις προσφερόμενες τιμές φόρτισης και στα προγράμματα και ούτω καθεξής. Οπότε στην ερώτηση πώς εκτιμάται να επηρεάσει τις πωλήσεις, η απάντηση είναι ότι θα τις μειώσει, αλλά εξαρτάται από τη χώρα και από την οριζόντια ή μη παύση των επιδοτήσεων.
Π.χ. υπάρχει η πρόθεση στη Γερμανία και τη Γαλλία να παύσουν τις επιδοτήσεις σε οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα ή σε μη ευρωπαϊκά, για να τονώσουν τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Τώρα στη χώρα μας η οποιαδήποτε παύση των επιδοτήσεων – μείωση κινήτρων θα είχε σημαντικά αρνητική επίδραση, εάν σκεφτούμε πρώτον τον μεγάλο χρόνο ανανέωσης του στόλου που έχει η χώρα μας, το μικρό διαθέσιμο εισόδημα σε συνδυασμό με την μεγάλη διαφορά τιμής ηλεκτρικού-συμβατικού, αλλά και την, ακόμα μικρή, ανάπτυξη υποδομών φόρτισης στην πόλη. Οπότε τα κίνητρα στην Ελλάδα θα πρέπει να συνεχισθούν και να ενταθούν σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των αντίστοιχων υποδομών.
Με την τελευταία Υπουργική Απόφαση του Δεκεμβρίου και με τις προβλέψεις για τον χρόνο κατάθεσης των δικαιολογητικών στις 45 μέρες από την Απόφαση Υπαγωγής και την ολοκλήρωση της διαδικασίας έως 8 μήνες μετά την Απόφαση Υπαγωγής, δίνει την δυνατότητα απορρόφησης γρηγορότερα περισσότερων πόρων και αναδιανομής δεσμευμένων πόρων. Οπότε βρίσκεται προς την σωστή κατεύθυνση και λειτουργεί ως γέφυρα για το επόμενο πρόγραμμα, το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3, που σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών θα είναι αναβαθμισμένο.
Είναι σίγουρο ότι η εμπειρία των 2 προηγούμενων Κινούμαι Ηλεκτρικά θα δράσει θετικά και η στόχευση θεωρώ ότι θα είναι η διευκόλυνση του ωφελούμενου χρήστη ως προς την λήψη της επιδότησης και της περαιτέρω απλοποίησης της διαδικασίας.
Ηλεκτροκίνηση και υποδομές
Πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθούν οι υποδομές φόρτισης στους αυτοκινητοδρόμους, καθώς πέρα από τον άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης και Αθηνών Ιωαννίνων υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις; > Οι υποδομές φόρτισης στους αυτοκινητόδρομους παρουσιάζουν ελλείψεις, αλλά θεωρώ ότι με την αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων και την αύξηση της ζήτησης, θα ενταθεί και η ανάπτυξη των υποδομών, όσο και η αναβάθμιση των υφιστάμενων με ταχύτερους φορτιστές.
Φυσικά υπάρχουν και δυσεπίλυτα προβλήματα, όπως είναι η Εγνατία Οδός με την έλλειψη ΣΕΑ, όμως καθώς και η Ευρώπη στοχεύει στην πύκνωση των υποδομών φόρτισης, με την Ευρωπαϊκή Οδηγία AFIR, που προβλέπει μέγιστη απόσταση φορτιστών στις οδικές αρτηρίες τα 60 χιλιόμετρα, θα δημιουργηθούν και εκεί οι αντίστοιχες υποδομές.
Με την προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση για περιορισμό του κόστους του οικιακού ηλεκτρικού ρεύματος, μήπως θα πρέπει να γίνει αντίστοιχη προσπάθεια για να μειωθεί το κόστος φόρτισης; > Σίγουρα για όποιον φορτίζει στο σπίτι του, η προσπάθεια περιορισμού του κόστος του οικιακού ηλεκτρικού ρεύματος, θα τον ωφελήσει. Τώρα για την δημόσια φόρτιση, η πρόσφατη μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 6% ήταν μια πολύ θετική εξέλιξη, που μείωσε οριζόντια τις τιμές φόρτισης από όλους τους παρόχους. Καθώς ακόμα η ανάπτυξη της δημόσιας φόρτισης και η αντίστοιχη χρήση της είναι μικρή, παρατηρούνται υψηλές τιμές σε σχέση με τις αντίστοιχες του εξωτερικού.
Βέβαια, στο εξωτερικό και στις πιο ώριμες αγορές ηλεκτροκίνησης, υπάρχουν διάφορα πακέτα τιμολογήσεων, όπως π.χ. συνδρομητικά ή μη ή ανάλογα με την συχνότητα μηνιαίας χρήσης. Οπότε θεωρώ ότι η αύξηση της διαλειτουργικότητας μεταξύ των διαφόρων υποδομών φόρτισης, οι πολλές εταιρείες ΦΕΥΦΗΟ που δραστηριοποιούνται και η αύξηση των χρηστών θα αυξήσουν τον ανταγωνισμό και θα μειώσουν τις τιμές.
Πιστεύετε πως μέσα στο 2024 θα δούμε πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα; > Σίγουρα με το χρόνο παρατηρείται μια μείωση της διαφοράς τιμής ηλεκτρικού με συμβατικού οχήματος και ναι θα δούμε πιο προσιτά, αλλά με υψηλή ακόμα αρχική αξία. Βέβαια μεγάλο ρόλο θα παίξει και το ύψος των επιδοτήσεων και τα άλλα, οικονομικά και μη, οφέλη. Είναι βέβαιο ότι θα έχουμε πολλά νέα μοντέλα οχημάτων, όχι μόνο αυτοκινήτων, αλλά και για ελαφρά επαγγελματική χρήση.
Από ό,τι φαίνεται, η ηλεκτροκίνηση μπαίνει για τα καλά στην καθημερινότητα μας, τόσο για ιδιωτική όσο και επαγγελματική χρήση. Σε αυτό που πρέπει να δοθεί βάση και προσοχή, είναι η ορθή και γρήγορη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης αλλά και η γρήγορη επίλυση ζητημάτων, όπως είναι η πρόσφατη συζήτηση γύρω από το εάν θα επιτρέπεται η μεταφορά οχήματος με πλοίο, στοιχείο που μπορεί να αποθαρρύνει τον οδηγό από την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.
Όλα τα παραπάνω θα τα συζητήσουμε στο 7ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης την Τετάρτη 24/1 στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου στην Αθήνα και σας περιμένουμε όλους εκεί!
Πώς πιστεύετε ότι θα διαμορφωθεί το τοπίο της αγοράς με την μαζική έλευση Κινέζων κατασκευαστών; > Είναι γεγονός ότι τα Κινέζικα αυτοκίνητα ήδη κατακλύουν την Ευρωπαϊκή αγορά και η ΕΕ είναι διατεθειμένη να θέσει περιορισμούς, κυρίως στις επιδοτήσεις τους, με στόχο την ενίσχυση της εγχώριας κατασκευής οχημάτων. Αναμένουμε να δούμε εάν οι περιορισμοί αυτοί θα έχουν αποτέλεσμα, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην ΕΕ δέχονται μεγάλη πίεση για ελαχιστοποίηση του κόστους παραγωγής και σε ορίζοντα λίγων ετών από σήμερα.
Οπότε το ζήτημα πρέπει να το δει η ΕΕ ολιστικά και μακροπρόθεσμα με ενίσχυση της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, εγχώριας κατασκευής μπαταριών και εξόρυξης πρώτων υλών, έτσι ώστε να μην συρρικνωθεί η αγορά από την επέλαση της Κίνας και της εξάρτησης της ΕΕ από αυτήν.