Πληθαίνουν οι φωνές που ζητούν εν μέσω πανδημίας την προσωρινή αυστηροποίηση των ορίων ταχύτητας, καθώς όλοι και περισσότεροι είναι οι οδηγοί που φέρονται αντικοινωνικά και επικίνδυνα εκμεταλλευόμενοι τους περιορισμούς στην κυκλοφορία – και κατ’ επέκταση του άδειους δρόμους – σε όλα σχεδόν τα μήκη και πλάτη της υφηλίου.
Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού και με δεδομένα τα στοιχεία επίσημων φορέων των ΗΠΑ, η μέση ταχύτητα κίνησης των οχημάτων έχει αυξηθεί κατά 75% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου, ενώ μόνο «μέσα» στην πόλη της Ν. Υόρκης οι επιβεβαιωμένες παραβάσεις για υπέρβαση των προβλεπόμενων ορίων αυξήθηκαν κατά 60% σε σχέση με εκείνες που καταγράφηκαν τον μήνα Μάρτιο. Και όλα αυτά τη στιγμή που οι περιορισμοί στην κίνηση των πολιτών έχουν επιφέρει στη χώρα μια (αναμενόμενη) μείωση της τάξης του 90% στην κυκλοφορία των οχημάτων.
Αντίστοιχη φαίνεται πως είναι η κατάσταση και στη γηραιά ήπειρο. Οι αρμόδιες αστυνομικές αρχές της πόλης του Λονδίνου δημοσίευσαν την περασμένη Τρίτη ένα βίντεο που δείχνει έναν οδηγό να κινείται στον αυτοκινητόδρομο M1 με ταχύτητα 150 μιλίων/ώρα (περίπου 240 χλμ./ώρα) την ώρα που υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι ανέφεραν σε σχετική ενημέρωση που πραγματοποίησαν ότι οι ταχύτητες κίνησης σε ορισμένους δρόμους της χώρας έχουν σχεδόν διπλασιαστεί κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, καθώς αρκετοί είναι οι οδηγοί που «εκμεταλλεύονται τους άδειους δρόμους».
Εξίσου ανησυχητική ήταν η κατάσταση στο Μάντσεστερ, με την αστυνομία να καταγράφει από τότε που ξεκίνησαν οι περιορισμοί στην κυκλοφορία περισσότερες από 6.000 παραβάσεις που σχετίζονται με την τήρηση των ορίων ταχύτητας. Στη Γερμανία δε, σύμφωνα με αξιωματούχους της αστυνομίας στη πολιτεία της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, σχεδόν το 30% των οχημάτων που κινήθηκαν τον Μάρτιο υπερέβησαν τα όρια ταχύτητας – η αντίστοιχη τιμή τους προηγούμενους μήνες κυμαίνονταν, ανάλογα με την περιοχή, από 5% έως 8%.
«Παρά το ότι η ασφάλεια συνήθως βελτιώνεται όσο λιγότερα οχήματα βρίσκονται στο δρόμο, αρκετοί οδηγοί επιδεινώνουν την κατάσταση με την ανεύθυνη και μερικές φορές εντελώς απερίσκεπτη συμπεριφορά τους», δηλώνουν χαρακτηριστικά εκπρόσωποι της αστυνομίας από τη Βαυαρία.
Σε μια προσπάθεια να αποθαρρύνουν τους οδηγούς να κινούνται με υπερβολικές ταχύτητες πολλοί είναι πλέον εκείνοι που προτείνουν την άμεση, πλην όμως προσωρινή, θέσπιση αυστηρότερων ορίων ταχύτητας. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με εκπροσώπους του κόμματος των Πρασίνων στο Ην. Βασίλειο, το γενικό όριο πρέπει να μειωθεί στη χώρα στα 50 μίλια/ώρα (περίπου 80 χλμ./ώρα) και στις αστικές ζώνες στα 20 μίλια/ώρα (περίπου 32 χλμ./ώρα). Άξια αναφοράς είναι επίσης η πρωτοβουλία των αρχών στο Isle of Man, οι οποίες από τα τέλη Μαρτίου έχουν ορίσει εκτάκτως για τους παραπάνω λόγους ως ανώτατο όριο κίνησης για όλα τα οχήματα (τετράτροχα ή δίτροχα) τα 40 μίλια/ώρα (περίπου 64 χλμ./ώρα), με εκείνα των 20 και 30 μιλίων/ώρα να εξακολουθούν να ισχύουν σε συγκεκριμένα σημεία του νησιού.
Σύμφωνα με τις τοπικές αρχές με την απόφαση αυτή «θα ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος ατυχημάτων και η χρήση κλινών που σε διαφορετική περίπτωση θα καλυφθούν από άτομα που χρίζουν νοσοκομειακής περίθαλψης εξαιτίας του κορονοϊού».