Eίκοσι χρόνια έχουν περάσει από το ντεμπούτο της πρώτης γενιάς του BMW iDrive και τώρα το γερμανικό εργοστάσιο παρουσιάζει στη φετινή Consumer Electronics Show (CES) την επόμενη έκδοση του ευρέως γνωστού συστήματος που σηματοδοτεί τη μετάβαση στη νέα, ψηφιακή εποχή.
Η ψηφιακή παρουσία της BMW στην CES 2021 περιλαμβάνει επίσης ένα ψυχαγωγικό teaser βίντεο που οπτικοποιεί την εξέλιξη της αμφίδρομης επικοινωνίας του οδηγού με μία BMW τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Πρωταγωνίστριες αυτού του ταξιδιού στο χρόνο είναι η BMW Σειρά 7 του 2001 – στην οποία το σύστημα BMW iDrive γιόρτασε την πρεμιέρα του – και η BMW iX, που θα κυκλοφορήσει στην αγορά το 2021 και στην οποία θα δούμε για πρώτη φορά τη νέα γενιά του λειτουργικού συστήματος.
Επιπλέον, η ομάδα Σχεδίασης της BMW που είναι υπεύθυνη για την εμπειρία και την αλληλεπίδραση χρήστη/οχήματος δημιούργησε ένα βίντεο με εικόνες από τα παρασκήνια της διαδικασίας εξέλιξης. Πρόκειται για ένα ακόμα επεισόδιο της σειράς “Re-Thinking Design” του BMW Group που λανσαρίστηκε στο πλαίσιο του #NEXTGen 2020.
Πριν από 20 χρόνια, η BMW προχώρησε σε μία επαναστατική αλλαγή καταργώντας τα αναρίθμητα μπουτόν που κατέκλυζαν το εσωτερικό των αυτοκινήτων εκείνης της εποχής. Το λειτουργικό σύστημα BMW iDrive που λανσαρίστηκε για πρώτη φορά στην τότε νέα BMW Σειρά 7 το 2001 άφησε πίσω τις συνήθειες του παρελθόντος και εξυγίανε το cockpit από τον αυξανόμενο αριθμό μπουτόν και χειριστηρίων. Τη θέση τους πήρε μία έγχρωμη οθόνη στον πίνακα οργάνων (Control Display) και ένα περιστροφικό χειριστήριο στην κεντρική κονσόλα (iDrive Controller). Αυτό το πολυλειτουργικό σύστημα επέτρεπε στους οδηγούς να ελέγχουν πολλές ρυθμίσεις του οχήματος, λειτουργίες ψυχαγωγίας, πλοήγησης και τηλεπικοινωνίας από ένα μόνο χειριστήριο. Επιπλέον, η BMW 7 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με τεχνολογία voice control, που επέτρεπε την ενεργοποίηση ορισμένων λειτουργιών μέσω φωνητικών εντολών.
Με το iDrive controller και το voice control, ο οδηγός μπορούσε να διαχειρίζεται τα συστήματα του αυτοκινήτου ευκολότερα και ασφαλέστερα. Ενώ παλιότερα έψαχνε για κάθε λειτουργία ένα συγκεκριμένο μπουτόν στο cockpit, με τη νέα τεχνολογία μπορούσε απλά να κρατά το χέρι του στο Controller, το οποίο ήταν εργονομικά τοποθετημένο στην κεντρική κονσόλα. Οι διάφορες λειτουργίες ελέγχονταν μέσω τυποποιημένων κινήσεων περιστροφής, πίεσης και μετατόπισης. Ο οδηγός μπορούσε να βλέπει τις πληροφορίες στην οθόνη Control Display – ενσωματωμένη στο κέντρο του πίνακα οργάνων στο ύψος των ματιών – άμεσα και με ασφάλεια. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν να σηκώσει για κλάσματα δευτερολέπτου τα μάτια του από το δρόμο για να πληροφορηθεί τη λειτουργική κατάσταση των συστημάτων. Μέσα σε λίγα χρόνια, αυτή η καινοτόμα φιλοσοφία εξελίχθηκε στο νέο πρότυπο της βιομηχανίας. Πολλοί ακόμα κατασκευαστές υιοθέτησαν το συνδυασμό απεικόνισης και ελέγχου, καθώς αυτός ήταν ο μόνος τρόπος αξιοποίησης των όλων και περισσότερων λειτουργιών των οχημάτων τους.
Πριν από την καθιέρωση του iDrive, η BMW ήταν σταθερά πρωτοπόρος στον διαισθητικό έλεγχο των λειτουργιών του αυτοκινήτου, Στο πλαίσιο μιας διαδικασίας συνεχούς εξέλιξης κατάφερνε να υπερτερεί έναντι του ανταγωνισμού. Επόμενο βήμα ήταν η υιοθέτηση ‘αγαπημένων’ μπουτόν για την αποθήκευση εξατομικευμένων επιλογών. Στα μπουτόν αυτά έκαναν το ντεμπούτο τους οι επιφάνειες αφής που απεικόνιζαν λειτουργίες στην οθόνη Control Display. Και μετά, ήρθαν τα μπουτόν άμεσης επιλογής που επέτρεπαν την άμεση μετάβαση σε περιοχές του μενού με την πιο συχνή χρήση και ένα Touch Controller, που επέτρεπε την εισαγωγή χαρακτήρων από το χρήστη. Το 2015 σηματοδότησε την άφιξη του Control Display με έλεγχο αφής, και πάλι στην BMW Σειρά 7.
Παράλληλα, η BMW εφάρμοσε και άλλες καινοτομίες με σκοπό τη βελτιστοποίηση της οδηγικής άνεσης και ασφάλειας. Το 2004 έγινε η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που λανσάρισε ένα σύστημα Head-Up Display, το οποίο υποστήριζε την προβολή σχετικών πληροφοριών οδήγησης στο παρμπρίζ στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Ο έλεγχος μέσω πολλαπλών μέσων (multimodal operation) ανέβηκε επίπεδο το 2015 με την παγκόσμια πρεμιέρα του BMW Gesture Control στη Σειρά 7. Το Voice Control, από την άλλη, δεν έπαψε να εξελίσσεται σταθερά. Πράγματι, από το 2015 η κατανόηση της φυσικής γλώσσας επέτρεψε τον έλεγχο των συστημάτων μέσω οδηγιών στην καθομιλουμένη αντί προκαθορισμένων εντολών.
Η BMW iDrive προετοίμασε επίσης το δρόμο για την εισαγωγή ψηφιακών υπηρεσιών, που έχουν συντελέσει στη συνεχή αναβάθμιση της σχέσης μεταξύ χρήστη και οχήματος. Το πρώτο στάδιο εξέλιξης του συστήματος έφερε την υπηρεσία BMW Online στα μοντέλα BMW. Το 2007, σειρά είχε η ενσωμάτωση της μηχανής αναζήτησης της Google, ενώ την επόμενη χρονιά η BMW έγινε ο πρώτος κατασκευαστής οχημάτων σε όλο τον κόσμο που προσέφερε απεριόριστη πρόσβαση στο internet μέσα στο αυτοκίνητο. Σε απάντηση στην αλματώδη ανάπτυξη των smartphones – και στις ψηφιακές εφαρμογές που αναπτύχθηκαν ειδικά γι’ αυτά – apps τρίτων μπορούσαν επίσης να ενσωματωθούν στο λειτουργικό σύστημα BMW iDrive από το 2012.
Η σχέση μεταξύ οχήματος και οδηγού έγινε ακόμα στενότερη το 2016. Η εφαρμογή BMW Connected επέτρεπε στους πελάτες να ενσωματώνουν πλήρως το αυτοκίνητό τους στο ψηφιακό lifestyle τους. Οι προορισμοί που εισάγονταν στην εφαρμογή πλοήγησης μπορούσαν να μεταφέρονται απευθείας από ένα smartphone σε μία BMW, ενώ η πρόσβαση σε πληροφορίες για την κατάσταση του οχήματος ήταν εφικτή και μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλης ψηφιακής συσκευής. Αυτή η υπηρεσία προσφέρει τώρα ευρύτερο πεδίο λειτουργικότητας μέσω του My BMW app.
Ένα νέο, και πλέον online σύστημα φωνητικού ελέγχου (voice control) έκανε την πρεμιέρα του το 2018 στην τότε νεοαφιχθείσα BMW Σειρά 3. Το σύστημα BMW Intelligent Personal Assistant είναι ένας ψηφιακός βοηθός, του οποίου οι δεξιότητες επεκτείνονται συνεχώς. Βασίζεται στο αρθρωτό και ευέλικτο λογισμικό BMW Operating System 7, το οποίο υποστηρίζει μία ακόμα υποσχόμενη υπηρεσία: χάρη στο Remote Software Upgrade η BMW είναι πάντα επικαιροποιημένη με τις τελευταίες ψηφιακές τεχνολογίες και σταδιακά αναβαθμίζεται με την ενσωμάτωση πρόσθετων λειτουργιών στο αυτοκίνητο.
Πριν από 20 χρόνια, η τόλμη της BMW να δώσει μία επαναστατική απάντηση στην πρόκληση της συνεχώς αυξανόμενης λειτουργικής πολυπλοκότητας την ανέδειξε σε πρωτοπόρο στο διαισθητικό έλεγχο των λειτουργιών του αυτοκινήτου. Το σύστημα BMW iDrive άνοιξε επίσης το δρόμο για την ψηφιακή νοημοσύνη, που επιτρέπει την προσαρμογή της οδηγικής εμπειρίας με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια στις ανάγκες και προτιμήσεις του πελάτη.
Η επόμενη γενιά του BMW iDrive προάγει την αναπτυσσόμενη σχέση μεταξύ μιας BMW και του οδηγού της σε νέα επίπεδα. Το νέο σύστημα γεφυρώνει έξυπνα το χάσμα μεταξύ αναλογικής και ψηφιακής τεχνολογίας, κάτι που με τη σειρά του, σηματοδοτεί ένα ακόμα τεχνολογικό άλμα, καθώς τόσο ο αριθμός των διαθέσιμων λειτουργιών ενός οχήματος όσο και η πολυπλοκότητά τους αυξάνονται συνεχώς. Η ψηφιακή νοημοσύνη δίνει το παρών στα αυτοκίνητα με βελτιστοποιημένους αισθητήρες για καλύτερη αντίληψη και ανάλυση του περιβάλλοντος. Ως αποτέλεσμα, λειτουργίες οδήγησης και στάθμευσης μπορούν να αυτοματοποιούνται σε μεγάλο βαθμό. Και υπηρεσίες βασισμένες στο cloud αντλούν πληροφορίες από μία συνεχώς αυξανόμενη συλλογή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
Αυτό σημαίνει ότι, σε πολλές περιπτώσεις, το όχημα έχει πρόσβαση σε μεγαλύτερο αριθμό πληροφοριών από τον οδηγό. Για παράδειγμα, μπορεί να λαμβάνει και να προβάλλει προειδοποιήσεις κινδύνου από άλλα οχήματα BMW και να προβλέπει τη διαθεσιμότητα χώρων στάθμευσης σε έναν προορισμό. Οι εξελίξεις θα συνεχιστούν προς αυτή την κατεύθυνση, θέτοντας στο σύστημα απεικόνισης και ελέγχου νέες προκλήσεις τώρα και στο μέλλον. Η επόμενη γενιά του BMW iDrive πρόκειται να αξιοποιήσει τις δυνατότητες ενός έξυπνα συνδεδεμένου οχήματος περισσότερο από ποτέ, κάνοντας την οδηγική εμπειρία ακόμα πιο ασφαλή, πιο άνετη και πιο ξεκούραστη αλλά και πιο πολυσυλλεκτική.