Η τέταρτη γενιά του Ford Focus είναι εδώ και υπόσχεται άφθονη τεχνολογία, μεγαλύτερους χώρους και ακόμα καλύτερη ποιότητα. Μα, πάνω απ’ όλα, σπορ χαρακτήρα στο δρόμο.
Το Focus είναι ένα αυτοκίνητο που σίγουρα δε χρειάζεται συστάσεις έχοντας από το 1998 σηκώσει με απόλυτη επιτυχία το βάρος εκπροσώπησης της Ford στην ανηλεή αρένα της μικρομεσαίας οικογενειακής κατηγορίας. Τα 7 εκ. αντίτυπά του που όλα αυτά τα χρόνια έχουν ταξινομηθεί στις κατά τόπους αγορές της Ευρώπης, αλλά και τα περισσότερα από 17 εκ. σε ολόκληρο τον κόσμο, δεν αποτελούν παρά την καλύτερη απόδειξη ότι η Ford… χτύπησε φλέβα χρυσού με τον αντικαταστάτη του Escort (μην ξεχνιόμαστε!) προτάσσοντας σε όλες τις διαθέσιμες εκδόσεις του ένα σύγχρονο τεχνολογικό και σχεδιαστικό προσωπείο. Και, συνάμα, ένα οδηγικό ποιόν που τα πρώτα τουλάχιστον χρόνια της καριέρας του μοντέλου ήρθε να καθορίσει τα πρότυπα στην κατηγορία C.
Είκοσι χρόνια μετά, το νέο Focus, που αισίως περνά σήμερα στην τέταρτη κατά σειρά γενιά του, είναι το πρώτο μοντέλο της Ford που βασίζεται στη νέα πλατφόρμα C2, η οποία έρχεται να εξασφαλίσει μεγαλύτερους χώρους, πιο τονισμένα οδικά χαρακτηριστικά και καλύτερα στάνταρ παθητικής ασφάλειας. Διατίθεται δε σε δύο τύπους αμαξώματος (5θυρη και στέισον βάγκον), ενώ σε επιλεγμένες αγορές η εταιρεία θα προσφέρει τον νέο εκπρόσωπο της στη μικρομεσαία κλάση και σε 4θυρες παραλλαγές. Τα επίπεδα εξοπλισμού θα είναι τα Trend, Titanium και ST-Line, ενώ το «παρών» δίνουν επίσης η «χλιδάτη» έκδοση Vignale, αλλά και η πιο «περιπετειώδης» Active, κατά τα πρότυπα του μικρότερου Fiesta.
Από πλευράς διαστάσεων αξίζει να σταθεί κανείς στο μεγαλύτερο κατά 53 χλστ. μεταξόνιο, που πλέον φτάνει τα 2.701 χλστ. Το συνολικό μήκος σε σχέση με το Focus MKIIΙ είναι μεγαλύτερο κατά 18 χλστ. (4.378 χλστ. για το 5θυρο), με το πλάτος να διατηρείται στα ίδια περίπου επίπεδα (1.802 χλστ.) και το ύψος να είναι ελαττωμένο κατά 15 χλστ. Το σημαντικότερο εδώ είναι πως η τέταρτη γενιά Focus είναι ελαφρύτερη από την απελθούσα, με τον μέσο όρο του… χαμένου βάρους να κυμαίνεται στα 88 κιλά. Από αυτά, τα 33 κιλά προέρχονται από το νέο πλαίσιο, το οποίο αποτελείται ως επί το πλείστον από ατσάλι υψηλής αντοχής, τα 25 από τις εξωτερικές επιφάνειες, τα 17 από την καμπίνα, τα 7 από το ηλεκτρικό κύκλωμα και τα 6 από τον κινητήρα. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως η συνολική ακαμψία του νέου πλαισίου είναι βελτιωμένη κατά 20%, ενώ κατά 50% είναι αυξημένη εκείνη των αναρτήσεων.
Από το λανσάρισμά του το νέο Ford Focus θα είναι διαθέσιμο με κινητήρες ντίζελ και βενζίνης, ενώ μέσα στο 2019 το ντεμπούτο της θα πραγματοποιήσει και μια ήπια υβριδική έκδοση. Σε ότι αφορά τις εκδόσεις βενζίνης, η Ford προσφέρει τον γνωστό 1.000άρη EcoBoost, ο οποίος διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης του ενός κυλίνδρου, νέο τούρμπο και κεφαλή, υψηλότερη σχέση συμπίεσης (10,5:1), υψηλότερη πίεσης στο σύστημα ψεκασμού (250 bar) καθώς και φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων. Η Ford προσφέρει τον μικρό 3κύλινδρό της σε εκδόσεις 85, 100 και 125 ίππων, ενώ ο νέος και μεγαλύτερος σε χωρητικότητα 1.500άρης (επίσης με μονό αριθμό κυλίνδρων) αποδίδει 150 και 182 ίππους. Η γκάμα των ντίζελ συνόλων περιλαμβάνει έναν 4κύλινδρο 1.500άρη της γενιάς EcoBlue σε εκδόσεις με 95 και 120 ίππους, καθώς και μια 2λιτρη παραλλαγή του με απόδοση 150 ίππων. Όλοι οι κινητήρες διατίθεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, ενώ προαιρετιξά στις εκδόσεις 1.0 EcoBoost 125 PS, 1.5 ΕcoBoost 182 PS, 1.5 EcoBlue 120 PS και και 2.0 EcoBlue 150 PS με ένα αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων με μετατροπέα ροπής.
Όπως ανακοινώθηκε, οι εκδόσεις 1.0 EcoBoost και 1.5 EcoBlue είναι εφοδιασμένες με ημιάκαμπτο άξονα πίσω, με τις υπόλοιπες, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι εκδοχές Active, station wagon και Vignale, να διαθέτουν μια διάταξη με διπλά ψαλίδια. Κάτι που και στις δύο περιπτώσεις αποτελεί είδηση. Η δε έκδοση ST-Line είναι εφοδιασμένη με σφικτότερα αμορτισέρ και χαμηλότερα κατά 10 χλστ. ελατήρια, ενώ ενισχυμένα είναι και τα μπράτσα της ανεξάρτητης ανάρτησης, η οποία στην έκδοση Active είναι ψηλότερη κατά 30 χλστ. σε σχέση με τις απλές εκδόσεις της σειράς.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι όλες οι εκδόσεις είναι εφοδιασμένες με τρία προγράμματα λειτουργίας (Normal, Sport, Eco) που επηρεάζουν το βάρος του τιμονιού, την απόκριση του κινητήρα καθώς και εκείνη του αυτόματου κιβωτίου –όταν υπάρχει. Επιπρόσθετα, στις εκδόσεις με ρυθμιζόμενη ανάρτηση, οι οποίες συνδυάζονται αποκλειστικά με τα διπλά πίσω ψαλίδια, μέσω των ως άνω modes μεταβάλλεται και ο βαθμός απόσβεσης. Στη δε στέισον εκδοχή της σειράς, για λόγους ενίσχυσης της χωροταξίας του πορτ μπαγκάζ, τα ελατήρια είναι χαμηλότερα σε ύψος και με πιο φαρδιές σπείρες, όπως επισημαίνει η ίδια η Ford.
Στο εσωτερικό, το μεγαλύτερο μεταξόνιο επιδρά θετικά στον αέρα για τα πόδια των πίσω, που σε σχέση με το παρελθόν είναι ενισχυμένος κατά 53 χλστ. Από εκεί και πέρα, η καμπίνα, το ταμπλό αλλά και κάθε τι άλλο στο εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι νέα, με τη Ford να αναφέρει χαρακτηριστικά πως ο θάλαμος διαβίωσης του αυτοκινήτου είναι ο «πιο προηγμένος στην κατηγορία σε όλη την Ευρώπη». Έτσι, ο δυνητικός αγοραστής θα έχει στη διάθεσή του μια πλούσια παλέτα συστημάτων υποβοήθησης, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται τo Ford Adaptive Lightning System, Head-up display, Active Park Assist 2, Park-out Assist, Pre-Collision Assist, Evasive Steering Assist, Blind Spot Information System και Cross Traffic Alert, ενώ στον τομέα της συνδεσιμότητας ξεχωρίζει το FordPass Connect κοκ._X.A.