Τι ξημερώνει για τους φιλόδοξους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων;
Αν η Νορβηγία αποτελεί το σημείο αναφοράς στην Ευρώπη ως προς το ποσοστό διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η Κίνα που αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μόνο το 2018 πουλήθηκαν περισσότερο από ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα, αριθμός 3 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με εκείνον της αμερικανικής αγοράς.
Αυτό επιτεύχθηκε, φυσικά, και με την ανάλογη νομοθεσία που προωθούσε τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πόλης Shenzhen στα νότια της χώρας όπου υπάρχουν αυστηροί περιορισμοί για την πώληση βενζινοκίνητων αυτοκινήτων και η απόκτηση ενός θερμικού οχήματος γίνεται μέσα από τέτοιες διαδικασίες, όπως λοταρίες ή δημοπρασίες που σημαίνει ότι μπορεί να περιμένεις για πολλά χρόνια ή και για… πάντα, τη στιγμή που στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν υπάρχει λίστα αναμονής.
Η Shenzhen αποτελεί, λοιπόν, το σημείο αναφοράς για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών, έχοντας μάλιστα ήδη από το 2017 δρομολογήσει ένα στόλο ηλεκτρικών λεωφορείων, ενώ ένα χρόνο αργότερα ενεργοποιήθηκε το κυβερνητικό πλάνο για αντικατάσταση των συμβατικών ταξί με ηλεκτρικά.
Προχωρημένη θεωρείται η πόλη και στον τομέα των υποδομών, καθώς σε κάθε κτίριο κατά μέσο όρο υπάρχουν δύο σημεία φόρτισης. Το αποτέλεσμα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κυριαρχούν στην πόλη, ακόμα και τα ακριβότερα μοντέλα, με τα Tesla να αποτελούν το 10% της κυκλοφορίας!
Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση επένδυσε 50 δισ. δολάρια στην εγχώρια βιομηχανία, με την ελπίδα πως η ανάπτυξη των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα καταστήσει τη χώρα πρωτοπόρο στον συγκεκριμένο τομέα.
Μέσα σε 3 χρόνια ο αριθμός των κινεζικών εταιρειών που κατασκεύαζαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα 3πλασιάστηκε, φτάνοντας τους 400!
Το Πεκίνο θορυβήθηκε από την απότομη αυτή αύξηση και αποφάσισε να βάλει ένα φρένο, περικόπτοντας στο μισό την επιδότηση που λαμβάνουν οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων, με αποτέλεσμα την δραστική μείωση των αντίστοιχων πωλήσεων μέσα στο 2019. Ειδικά στο τελευταίο 4μηνο, η σχετική αγορά κατέρρευσε, ενώ η έλευση της πανδημίας έφερε το τελειωτικό χτύπημα.
Όμως και η συνολική εικόνα των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Κίνα τον περασμένο Φεβρουάριο, εν μέσω της κρίσης δεν ήταν καλή, με τις πωλήσεις να έχουν πέσει κατά 79%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Οι εκτιμήσεις είναι πως μέσα από αυτή την κρίση η πλειονότητα των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν θα καταφέρουν να επιβιώσουν. Συγχωνεύσεις και φυσικά πτωχεύσεις είναι προ των θυρών και πλέον η πρωτοβουλία είναι στο χέρι της κινεζικής κυβέρνησης για το δρόμο που θα πάρουν τα πράγματα.
Οι αναλυτές θεωρούν πως η στρατηγική της Κίνας να καταστεί ηγέτιδα στο χώρο της ηλεκτροκίνησης έχει ακόμα δρόμο μπροστά της, καθώς τόσο τα εγχώρια αυτοκίνητα υπολείπονται έναντι του ανταγωνισμού, ενώ και οι μεγάλοι κατασκευαστές μπαταριών CATL και BYD υστερούν σε τεχνολογικό επίπεδο έναντι των Κορεατών και Ιαπώνων ομολόγων τους.
Ένα είναι βέβαιο, πως η χώρα πραγματοποιεί πολύ γρήγορα βήματα, καθώς μόλις πριν από χρόνια δεν αποτελούσε μια υπολογίσιμη δύναμη στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας και σήμερα έχουμε φτάσει να κάνουμε συγκρίσεις των προϊόντων της με hi-end κατασκευές, σαν αυτές της Tesla…
Πηγή: BBC