Το hi-tech sedan το οποίο θα μπορούσε να γνωρίσει την επιτυχία του Tesla, θα αναστηθεί χάρη σε ένα Κινέζο κατασκευαστή ανταλλακτικών!
Το 2008 που παρουσιάστηκε στην έκθεση του Ντιτρόιτ το Καλιφορνέζικο Fisker Karma ήταν ό,τι πιο πρωτοποριακό μπορούσε να επιδείξει τότε η αυτοκινητοβιομηχανία. Επρόκειτο για μια σύμπραξη της Fisker Automotive και της Quantum Technologies, ενώ εμπνευστής του ήταν ο Δανός Henrik Fisker. Ο 53χρονος σήμερα Fisker ήταν προηγουμένως γνωστός στον κόσμο του αυτοκινήτου από τις σχεδιαστικές του δημιουργίες όπως οι BMW Z8 & X5 και Aston Martin DB9 & V8 Vantage.
Ο Fisker φυσικά ήταν υπεύθυνος και για το design του Karma, όμως ήταν τα μηχανολογικά του μέρη που είχαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς στόχος του Fisker ήταν να κατασκευάσει ένα υψηλών επιδόσεων sedan, φιλικό προς το περιβάλλον.
Όταν ακόμα η τεχνολογία των μπαταριών δεν μπορούσε να εξασφαλίσει μια ικανοποιητική αυτονομία για ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, η χρυσή τομή για πιο καθαρές μετακινήσεις άκουγε στο όνομα «Range Extender». Τα αυτοκίνητα με τη συγκεκριμένη τεχνολογία μπορούν να εξασφαλίσουν αμιγώς ηλεκτρικές μετακινήσεις για τις καθημερινές διαδρομές (πχ για αποστάσεις 50-80 χλμ.) και όταν η σχετικά μικρή αυτονομία των μπαταριών εξαντλείται, τότε ένα «extender», ένας δηλαδή θερμικός κινητήρας φροντίζει για τη φόρτισή τους, εξασφαλίζοντας έτσι μια αυτονομία ανάλογη των συμβατικών οχημάτων. Με τον τρόπο αυτό απαιτούνταν πολύ μικρότερες μπαταρίες έναντι ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ανάλογης εμβέλειας και φυσικά μικρότερος χρόνος φόρτισης. Επίσης τα αυτοκίνητα με RE μπορούν να βγουν από τα όρια της πόλης χωρίς το άγχος αναζήτησης φορτιστή.
Τέτοια λοιπόν ήταν η περίπτωση του Fisker Karma, όπως άλλωστε και των (λιγότερο premium) Chevrolet Volt/ Opel Ampera που εξελίχθηκαν την ίδια περίοδο.
Ειδοποιός διαφορά των αυτοκινήτων με RE σε σχέση με τα συμβατικά υβριδικά (που κι εκείνα χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικού μοτέρ) είναι ότι τα πρώτα μπορούν να κινηθούν με πλήρη ισχύ στην αμιγώς ηλεκτρική τους λειτουργία όταν τα συμβατικά υβριδικά προσφέρουν ηλεκτρική λειτουργία μόνο σε χαμηλές ταχύτητες και για μερικά μόνο χιλιόμετρα. Επιπλέον, ο θερμικός κινητήρας των συμβατικών υβριδικών συμβάλει απ’ ευθείας στην κίνηση του αυτοκινήτου, όταν στην περίπτωση των αυτοκινήτων με RE (ανάλογη και εκείνη του BMW i3 RΕx) η παρουσία του κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι για να φορτίζει τις μπαταρίες του αυτοκινήτου μέσω μιας γεννήτριας.
Η αρχιτεκτονική του Karma
To 2009 παρουσιάστηκε η έκδοση παραγωγής, που έκανε την εμφάνισή της και επί ευρωπαϊκού εδάφους στο Σαλόνι της Γενεύης. Μόλις λίγες μέρες μετά είχαμε συναντήσει τους ανθρώπους της εταιρείας στην Έκθεση της Νέας Υόρκης. Η σχεδιάστρια Φεϊρούζ Σλεχτ μας μίλησε τότε τόσο για την αρχιτεκτονική του οχήματος όσο και για τον τρόπο που είχαν επιλεγεί τα υλικά του εσωτερικού του, ώστε να είναι φιλικό προς το περιβάλλον απ’ όλες τις απόψεις. «Βασικά έχει χρησιμοποιηθεί στρατιωτική τεχνολογία για την κίνηση του αυτοκινήτου. Δύο ηλεκτροκινητήρες ισχύος 403 ίππων κινούν τους πίσω τροχούς. Το ηλεκτρικό ρεύμα παρέχεται από μια συστοιχία συσσωρευτών ιόντων λιθίου τοποθετημένη κατά μήκος του αμαξώματος. Υπάρχουν δύο λειτουργίες για την κίνηση του Karma. Στην επιλογή Stealth Mode, το ρεύμα από τις μπαταρίες εξασφαλίζει αυτονομία 80 χλμ., επιτάχυνση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα σε περίπου 7 δλ. και τελική ταχύτητα 153 χλμ./ώρα. Στη λειτουργία Sport Mode τίθεται σε λειτουργία ο 2λιτρος υπερτροφοδοτούμενος Ecotec της GM με ισχύ 260 ίππους, φορτίζοντας τις μπαταρίες, γεγονός που αυξάνει την αυτονομία στα 483 χλμ., την τελική στα 201 χλμ./ώρα, ενώ βελτιώνεται και η επιτάχυνση, με τα 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται σε 6 δλ.»
Αν οι επιδόσεις αυτές εντυπωσίαζαν, άλλο τόσο… ψαρωτικό ήταν και το αλουμινένιο αμάξωμα του Karma. Με φουτουριστική εμφάνιση, θηριώδεις διαστάσεις (ΜxΠxΥ: 4.987×1.984×1.330, μεταξόνιο: 3.160 χλστ.) και αντίστοιχα μεγάλους τροχούς, που φορούσαν Michelin Pilot Sport PS2 (245/35R22 εμπρός και 265/35R22 πίσω.
Αντίστοιχα εντυπωσιακό (αλλά αρκετά περιορισμένο σε χώρους) ήταν το εσωτερικό. Δεν ήταν τόσο το high-tech περιβάλλον του οδηγού, για την εποχή, που ξάφνιαζε, όσο ο τρόπος που είχαν επιλεγεί τα υλικά, ώστε να συνάδουν με τον πράσινο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. «Η καμπίνα του Karma έχει τον αέρα ενός πολυτελούς σπορ αυτοκινήτου» μας εξηγούσε η Φεϊρούζ Σλεχτ, «μόνο που τα υλικά τα οποία έχουν επιλεγεί συνδυάζουν τον αισθησιασμό με την υπευθυνότητα. Οι ξύλινες επενδύσεις είναι από κορμούς δένδρων που είτε έχουν πέσει, είτε έχουν καεί, είτε έχουν βρεθεί στο βυθό κάποιας λίμνης. Αυτό του δίνει μια ξεχωριστή αίσθηση. Ακόμα και τα πατάκια κατασκευάζονται από φυτικές ίνες, χωρίς τη χρήση συνθετικών υλικών. Τα δέρματα προέρχονται από ζώα ελεύθερης βοσκής που τρέφονται φυσικά, ενώ ο ιδιοκτήτης του Karma μπορεί να επιλέξει την έκδοση EcoChic που προσφέρει ένα “animal-free” πολυτελές περιβάλλον, με τη θέση του δέρματος να παίρνει ύφασμα από μπαμπού».
Στη γραμμή παραγωγής
Την κατασκευή του αυτοκινήτου είχε αναλάβει η Φινλανδική Valmet, με στόχο ετήσια παραγωγή 15.000 μονάδων που σύμφωνα με την πρόβλεψη θα απορροφούσαν εξ ημισίας Ευρώπη και Αμερική. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου παρέχονταν από την A123 Systems, η οποία ιδρύθηκε το 2001 με έδρα τη Μασαχουσέτη αξιοποιώντας τεχνογνωσία αναπτυγμένη στο MIT (Massachusetts Institute of Technology).
Η παραγωγή ξεκίνησε αρκετά καθυστερημένα, τον Ιούλιο του 2011. Ως τότε η εταιρεία είχε λάβει 3.000 προπαραγγελίες, που κάλυπταν και την παραγωγή του 2012, ενώ η αρχική τιμή πώλησης ήταν μόλις κάτω από τα 100.000 δολάρια, όταν η αρχική πρόβλεψη ήταν 79.000$.
Οι κριτικές που έλαβε το αυτοκίνητο ήταν πολύ καλές, όμως τη θετική αύρα που συνόδευε το ξεκίνημα της παραγωγής δεν άργησαν να σκιάσουν τα πρώτα σοβαρά προβλήματα.
Κάποια κατασκευαστικά ελαττώματα, που αφορούσαν κυρίως τις μπαταρίες οδήγησαν σε ανάκληση πολλών αυτοκινήτων, ενώ το 2012 ήρθαν στη δημοσιότητα περιστατικά πυρκαγιάς που όμως δεν είχαν σχέση με τις μπαταρίες, αλλά με ένα προβληματικό ανεμιστήρα, στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου, που κολλούσε και στη συνέχεια υποθερμαινόταν. Στις 29 Οκτωβρίου του 2012 κατά τη διάρκεια μιας πλημμύρας που προκάλεσε ο τυφώνας Sandy, 16 Karma έπιασαν φωτιά, ενώ μια άρτι αφιχθείσα από την Ευρώπη παραγωγή 330 αυτοκινήτων, καταστράφηκε ολοσχερώς από τον τυφώνα, προκαλώντας ζημιά που ξεπέρασε τα 30 εκατομμύρια δολάρια, οδηγώντας στο κλείσιμο της εταιρείας.
Κάπως έτσι άδοξα το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς σταμάτησε η παραγωγή με 2.450 αυτοκίνητα να έχουν διανεμηθεί, ως επί το πλείστον σε Αμερικανούς αγοραστές.
Σήμερα
Η επάνοδος της Fisker είναι πλέον γεγονός, χάρη σε έναν στον κολοσσό Wanxiang, μια κινέζικη εταιρεία κατασκευής ανταλλακτικών, αλλά και μητρική πλέον των μπαταριών A123 Systems. Το αυτοκίνητο θα κατασκευάζεται πλέον στην Καλιφόρνια με νέα ονομασία (Karma Revero) και τιμή πώλησης 130.000 $, ενώ οι πληροφορίες μιλούν για μια δεύτερη γραμμή παραγωγής στην Κίνα, έχοντας εξασφαλίσει σύμφωνα με το Reuters την έγκριση της κινεζικής κυβέρνησης για την ετήσια επιδότηση 50.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το Revero αναμένεται να συμπληρώσει μια δεύτερη, λίγο μικρότερη εκδοχή του.
Μένει να δούμε κατά πόσο ένα αυτοκίνητο εξελιγμένο προ δεκαετίας, όσο προηγμένο κι αν ήταν για την εποχή, θα καταφέρει να μπει στα χωράφια που πλέον κυριαρχεί η Tesla και μάλιστα με ένα μοντέλο το οποίο προσφέρει καλύτερες επιδόσεις, πλουσιότερους χώρους και χαμηλότερη τιμή.
Διαβάστε για τη δικαστική διαμάχη με την Tesla στα πρώτα βήματα του Karma
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ*
Ισχύς: 403 PS
0-100 χλμ./ώρα: 6 δλ.
Κατανάλωση: 2,4 λίτρα/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 93 γρ./100 χλμ.
Χρόνος φόρτισης μπαταριών: 5 ώρες
* Αρχική έκδοση