Πολύς λόγος γίνεται για την επάνοδο του κινητήρα Wankel στο «σώμα» ενός ολοκαίνουργιου κουπέ με τα σήματα της ιαπωνικής Mazda που θα αποτελέσει τη φυσική συνέχεια του θρυλικού RX-8. Ας δούμε όμως ποια ακριβώς είναι τα πραγματικά δεδομένα μέχρι και αυτή τη στιγμή που αφορούν το όλο project.
Η πρόθεση της Mazda να επαναφέρει στο παγκόσμιο αυτοκινητικό τερέν τον κινητήρα Wankel και μαζί του ένα κουπέ μοντέλο με σπορ χαρακτήρα, πρέπει πλέον να θεωρείται κάτι παραπάνω δεδομένη. Αυτό άλλωστε απέδειξε με τον πλέον πειστικό τρόπο και η ξαφνική(;) για πολλούς κίνηση των Ιαπώνων να παρουσιάσουν στα πάτρια για αυτούς εδάφη στα τέλη της περασμένης χρονιάς, το εντυπωσιακό RX Vision Concept, ένα κουπέ πάνω στο οποίο, όπως οι ίδιοι δήλωσαν, θα βασιστεί η έκδοση παραγωγής της επόμενης γενιάς RX.
Καλώς εχόντων των πραγμάτων, η παρουσίαση του νέου RX-9, όπως ήδη φημολογείται πως θα ονομάζεται το νέο κουπέ των 1.400 κιλών, δεν αναμένεται να πραγματοποιηθεί νωρίτερα από τα τέλη του 2017. Αρχικά, το όλο project αναμένεται να «αναπτυχθεί» με την παρουσίαση ενός ακόμα πρωτοτύπου, το οποίο θα δει το φως της δημοσιότητας –που αλλού;- στην εγχώρια Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκιο του 2017. Κάτω από τις μεταλλικές επιφάνειες και συγκεκριμένα κάτω από το εμπρός καπό, θα φιλοξενείται η ολοκαίνουργια εκδοχή του περιστροφικού κινητήρα της Mazda, η οποία, σε αντίθεση με τον ήδη παροπλισμένο 1.300άρη, θα έχει χωρητικότητα 1,6 λίτρων διαθέτοντας, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, δύο ρότορες (2×800 κ.εκ.).
Στόχος των Ιαπώνων είναι να δημιουργήσουν έναν κινητήρα που όχι μόνο δεν θα καίει (καύσιμο, αλλά και λιπαντικό μέσο…), αλλά συγχρόνως θα εντυπωσιάζει με την απόδοσή του τόσο στις χαμηλές, όσο και στις υψηλές στροφές. Για το λόγο αυτό, οι μηχανικοί της Mazda εξετάζουν ήδη το ενδεχόμενο να «ενσωματώσουν» στη σύγχρονη εκδοχή του περιστροφικού τους κινητήρα όχι ένα, αλλά δύο τούρμπο. Το πρώτο θα είναι ηλεκτρικό, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, συμβάλλοντας στην εξάλειψη των γνωστών… ζητημάτων έλλειψης ροπής στις χαμηλές στροφές που δυστυχώς αμαύρωναν την εικόνα του ατμοσφαιρκού Wankel κινητήρα που επί σειρά ετών προσέφερε τις υπηρεσίες του στο θρυλικό πλέον RX-8, που παροπλίστηκε οριστικά το 2012.
Από εκεί και πέρα, ένα συμβατικό τούρμπο που θα ακολουθεί την πεπατημένη θα αναλαμβάνει δράση από τις μεσαίες στροφές και εξής εκτοξεύοντας τόσο τον δείκτη του στροφόμετρου πάνω από το ψυχολογικό και όχι μόνο φράγμα των 8.000 σ.α.λ., όσο και τη μέγιστη ισχύ του SkyActiv-R κινητήρα, πάνω από τους 400 ίππους!
Αξίζει να θυμίσουμε πως στις 24 Μαρτίου του τρέχοντος έτος, η ιαπωνική εταιρεία κατοχύρωσε στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού ένα νέο «σχέδιο» του περιστροφικού της κινητήρα, γεγονός που αποδεικνύει και εμπράκτως πως οι πάντοτε δραστήριοι μηχανικοί της Mazda δεν ξέχασαν την παλιά τους… τέχνη. Από τα σχέδια που κατατέθηκαν πριν έξι μήνες στις ΗΠΑ με αριθμό αίτησης 20160084158 και τίτλο «Κινητήρας με περιστρεφόμενο έμβολο τοποθετημένος σε όχημα», αποκαλύπτεται πως ο νέος Wankel θα είναι αρκούντως καινοτομικός, όντας ανεστραμμένος κατά 180 μοίρες σε σχέση με τον παλαιό. Ως εκ τούτου, σε αντίθεση με το παρελθόν, η εξαγωγή του θα βρίσκεται στο επάνω τμήμα του και η εισαγωγή στο κάτω, επιλογές που θα επιδρούν ευεργετικά –αν μη τι άλλο, σε θεωρητικό επίπεδο- τόσο στον τομέα της απόδοσης, όσο και σε απόκριση.
Έτσι, με την εξαγωγή στο ανώτατο σημείο του κινητήρα, ο υπερτροφοδότης θα μπορεί πλέον να τοποθετηθεί πιο κοντά στον τελευταίο εξασφαλίζοντας έτσι ένα συντομότερο… μονοπάτι για τα καυσαέρια που θα κινούν τον υπερσυμπιεστή. Επίσης, με την εισαγωγή στο κάτω σημείο του νέου Wankel, η πολλαπλή θα μπορεί να διαθέτει μεγαλύτερο μήκος, με τον αέρα να διανύει πλέον μεγαλύτερη απόσταση.
Την ίδια στιγμή, ο νέος Wankel αναμένεται να είναι και εξαιρετικά συμπαγής σε διαστάσεις παρέχοντας έτσι αρκετές ελευθερίες στους σχεδιαστές της Mazda όσον αφορά το μέγεθος του εμπρός τμήματος του αμαξώματος.
Ο Διευθυντής Σχεδιασμού της εταιρείας, Kevin Rice, με παλαιότερες δηλώσεις του, είχε επιβεβαιώσει πως το όλο εγχείρημα προχωρά κανονικά, αλλά με σταθερά και προσεκτικά βήματα, λέγοντας χαρακτηριστικά:
«Κανένας δεν θα μπορούσε να εξελίξει τον περιστροφικό κινητήρα. Εμείς πιστέψαμε ότι μπορούμε να πάρουμε κάτι καλό από αυτόν και το κάναμε. Ποτέ δεν σταματήσαμε όμως να τον εξελίσσουμε. Δεν τον αφήσαμε ως είχε στο RX-8. Στη Mazda έχουμε μια ειδική ομάδα που συνεχίζει να τον εξελίσσει μέχρι και αυτή τη στιγμή. Όταν το κοινό θα είναι έτοιμο να αγοράσει ξανά τον περιστροφικό κινητήρα, θα είμαστε έτοιμοι να του τον παρέχουμε».
Από τη μεριά του, ο Υπεύθυνος Έρευνας και Εξέλιξης της εταιρείας, Kiyoshi Fujiwara, είχε δηλώσει λίγες ώρες πριν αποκαλυφθεί και επισήμως το πρωτότυπο RX-Vision στο Τόκυο:
«Αν από τώρα δεσμευτώ για το χρονοδιάγραμμα παρουσίασης του αυτοκινήτου, τότε θα ασκήσω μεγάλη πίεση στους μηχανικούς μας. Θέλω να το αποφύγω αυτό. Το τμήμα R&D εργάζεται ήδη πολύ σκληρά. Οι στόχοι είναι πολύ αυστηροί, μιας και ο περιστροφικός κινητήρας έχει πολλά ζητήματα, τα οποία πρέπει να λύσουμε. Δεν είναι μόνο οι εκπομπές ρύπων, είναι επίσης και η απόδοση αλλά και η συντήρησή του. Ο περιστροφικός κινητήρας είναι ένας δύσκολος κινητήρας».
Ένας ακόμα πόλος έλξης του νέου κινητήρα Wankel θα είναι η τεχνολογία HCCΙ, η οποία θα επιτρέπει τη συμπίεση του μίγματος καύσης έως την αυτανάφλεξή του, όπως ακριβώς συμβαίνει στους πετρελαιοκινητήρες! Η τεχνολογία αυτή επιφέρει, σύμφωνα με τη Mazda, σημαντική μείωση της κατανάλωσης και φυσικά των εκπομπών ρύπων._Χ.Α.