Αλλάζει τα δεδομένα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου η άμεση μείωση της φορολογίας που εξήγγειλε η κυβέρνηση
Όπως ανέφερε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων κ. Ανδρικόπουλος «τα νέα μέτρα εκλογικεύουν την αγορά». Πέρα από αυτό, σχεδόν βέβαιο είναι πως οι πτωτικές τάσεις, που επικρατούν ολόκληρο το 2003 στην αγορά οχημάτων, θα αναστραφούν και ο κλάδος θα αναζωογονηθεί. Περισσότερο ευνοημένοι φαίνεται να είναι όσοι επιλέξουν να αγοράσουν αυτοκίνητα μεγαλύτερου του συνήθους (900 κ.εκ.-1.400 κ.εκ) κυβισμού, καθώς σε εκείνες τις κατηγορίες το ποσοστό μείωσης του τέλους ταξινόμησης είναι μεγαλύτερο. Ακόμη, καταργούνται τα τεκμήρια διαβίωσης για τα αυτοκίνητα ανεξαρτήτως κυβισμού, έως το ποσόν των 50.000 ευρώ και για τους πολύτεκνους η απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης επεκτείνεται στα 2.000 κ.εκ. Επίσης, μηδενίζεται το τέλος ταξινόμησης για τις μοτοσικλέτες ως 125 κ.εκ., ενώ περίπου σίγουρη είναι και η μείωση του ΦΠΑ για τα κράνη κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες.
Πιο συγκεκριμένα, οι αλλαγές στα τέλη ταξινόμησης είναι οι εξής:
Για τα αυτοκίνητα μέχρι 900 κ.εκ. το τέλος ταξινόμησης, που ήταν το 7% της αξίας του οχήματος μέχρι χθές, πέφτει πλέον κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, ενώ για τα οικολογικά (υβριδικά) αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας εξαφανίζεται εντελώς. Η μείωση της τιμής για την αγορά οχημάτων ως 900 κ.εκ. θα είναι από 100 ως 120 ευρώ περίπου.
Για τα οχήματα από 901 κ.εκ. ως 1.400 κ.εκ., το τέλος ταξινόμησης από 15% κατεβαίνει στο 12% και για τα υβριδικά αυτοκίνητα περιορίζεται στο 5%. Στην κατηγορία αυτή η τελική τιμή αγοράς υπολογίζεται πως θα μειωθεί περίπου κατά 200 -300 ευρώ.
Για τα αυτοκίνητα από 1.401 κ.εκ. μέχρι 1.600 κ.εκ. το τέλος ταξινόμησης ελαττώνεται κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες (από το 20% που βρισκόταν έως χθές), ενώ για τα οχήματα οικολογικού χαρακτήρα η εισφορά αυτή κατεβαίνει στο 10%. Οι τελικές τιμές της κατηγορίας αυτής αναμένεται τώρα να ελαττωθούν από 300 ως 500 ευρώ.
Τα αυτοκίνητα 1.801 έως 2.000 κ.εκ. θα πληρώνουν ως τέλος ταξινόμησης το 30% της αξίας τους, αντί του μέχρι τώρα ισχύοντος 35%, ενώ για τα υβριδικά το νέο ποσοστό θα είναι στο 10%. Η μείωση της τελικής τιμής για τα τετράτροχα αυτού του group θα είναι για τα 1.800 κ.εκ. από 600 ως 800 ευρώ, ενώ για τα δίλιτρα η τιμή αγοράς τους θα είναι ελαττωμένη από 1.200 μέχρι 1.500 ευρώ.
Για τα αυτοκίνητα από 2.001 κ.εκ. και άνω, στα οποία μέχρι χθές το τέλος ταξινόμησης έφθανε το 88% της αξίας τους, το νέο ποσοστό φορολόγησης κατεβαίνει στο 50%. Για τα οικολογικά οχήματα της κατηγορίας αυτής το τέλος ταξινόμησης καθορίζεται στο 10% της αξίας τους. Το group αυτό φαίνεται μέχρι στιγμής πως είναι το πιο ωφελημένο από τις αλλαγές, αφού η τελική τιμή των οχημάτων που ανήκουν σε αυτό θα κατέβει κατά περίπτωση από 4.500 ευρώ και άνω.
Αλλαγές και στα τεκμήρια
Ανάμεσα στις εξαγγελθείσες φοροελαφρύνσεις συμπεριλαμβάνεται και η κατάργηση του τεκμηρίου διαβίωσης για την αγορά αυτοκινήτου ανεξαρτήτως κυβισμού, μέχρι το ποσόν των 50.000 ευρώ. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως μια οικογένεια θα μπορεί να αγοράσει όσα αυτοκίνητα επιθυμεί (αξίας ως 50.000 ευρώ), χωρίς να της επιβάλλεται ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα για την κατοχή τους. Παραμένει βέβαια σε ισχύ το τεκμήριο απόκτησης αυτοκινήτων κι αυτό σημαίνει πως στα κατά τόπους φορολογικά καταστήματα θα πρέπει να δικαιολογείται η προέλευση (πόθεν έσχες) των χρημάτων που δαπανήθηκαν γι αυτά.
Ελαφρύνσεις και για τους πολύτεκνους
Η ολική απαλλαγή από το ειδικό τέλος ταξινόμησης επεκτείνεται για τους πολύτεκνους από τα 1.800 κ.εκ. στα 2.000 κ.εκ., ενώ για τα μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρα αυτοκίνητα που ενδεχομένως θα προτιμήσουν ο συντελεστής του τέλους ταξινόμησης μειώνεται κατά 50%.
Μοτοσικλέτες
Το ειδικό τέλος ταξινόμησης μηδενίζεται εντελώς για όλα τα δίτροχα μέχρι 125 κ.εκ. Ακόμη η κυβέρνηση υπέβαλε πρόταση στην ευρωπαϊκή ένωση για τη μείωση του φόρου προστιθέμενης αξίας στα κράνη από το 18% που ισχύει σήμερα στο 8%.
Οι πρώτες εκτιμήσεις
Αναμφίβολα η αγορά αυτοκινήτου θα «ζωντανέψει», πολλοί μάλιστα πιστεύουν ότι οι πωλήσεις του τρέχοντος έτους θα ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2001. Για τα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού η διαφορά της νέας τιμής απόκτησης από την παλαιά δεν είναι μεγάλη, όμως οι υποψήφιοι αγοραστές θα έχουν τώρα καλύτερες προϋποθέσεις για να «ανέβουν» κατηγορία, αν το επιτρέπει ο οικονομικός προϋπολογισμός τους. Οι μειώσεις που προκύπτουν από τα νέα μέτρα θα παρασύρουν παράλληλα και τις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προς τα κάτω, με συνέπεια την περαιτέρω αύξηση των πωλήσεών τους. Ενδέχεται βέβαια μια πιθανολογούμενη αύξηση των εργοστασιακών τιμών να «καταπιεί» όλες τις μειώσεις στα μικρού κυβισμού αυτοκίνητα, όμως αυτό είναι ακόμη σενάριο, που θα επιβεβαιωθεί ή θα διαψευσθεί τους επόμενους μήνες. Ευνοημένοι φαίνονται να είναι και οι εισαγωγείς πολυτελών αυτοκινήτων από χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης, αφού θα μπορούν να πουλήσουν φθηνότερα τα προϊόντα τους. Τα νέα μέτρα πιστεύεται πως θα βοηθήσουν και την εκτιμώμενη σύγκλιση των τιμών ομοειδών αυτοκινήτων στις χώρες –μέλη της Ε.Ε., με δεδομένη την επικείμενη εφαρμογή του Block Exemption III σε αυτές. Οπωσδήποτε είναι ακόμη νωρίς για να φανεί πλήρως το εύρος των αλλαγών στην ελληνική αγορά, σίγουρο όμως είναι πως αυτές θα είναι αρκετές.
Παρακολουθώντας καθημερινά τις εξελίξεις στο θέμα, θα σας ενημερώνουμε έγκαιρα για ό,τι νεώτερο στον χώρο._