top icon
Επικαιρότητα

Μείωση φορολογίας αυτοκινήτων

Ελπίδες και ερωτήματα δέκα ημέρες μετά το «συμβάν» της 3ης Σεπτέμβρη 2003

Δέκα ημέρες έχουν περάσει από την ώρα που ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Σημίτης εξήγγειλε τα νέα μέτρα ελάφρυνσης της φορολογίας των Ελλήνων πολιτών, ανάμεσα στα οποία συμπεριλαμβανόταν η μείωση του ειδικού τέλους ταξινόμησης των αυτοκινήτων από 5% έως και 50%, ανάλογα με την χωρητικότητα του κινητήρα τους. Ειδικά για τα οχήματα αποφασίστηκε η άμεση ισχύς των νέων μέτρων, προτού καν ψηφιστεί το νομοσχέδιο από την Βουλή, προκειμένου οι καταναλωτές να ωφεληθούν πάραυτα από αυτά. Από την ημέρα εκείνη –3 Σεπτέμβρη- τα επιτελεία των αντιπροσωπειών έχουν πάρει φωτιά, καθώς χρειάστηκε να αναπροσαρμόσουν άμεσα τις τιμές τους και να τις δημοσιοποιήσουν στον Τύπο, διαδικασία που ακόμη συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς. Παράλληλα, αυξήθηκαν κατακόρυφα τα ανάλογα διαφημιστικά μηνύματα κυρίως στην τηλεόραση και στις εφημερίδες, αφού τα νέα για τα αυτοκίνητα της κάθε μίας χρειάστηκε να «ταξιδέψουν» πολύ γρήγορα σε κάθε σπίτι και κάθε γωνιά της ελληνικής γης. Όμως, αν και δια στόματος πρωθυπουργού οι ποσοστιαίες μεταβολές σε κάθε κατηγορία οχημάτων έχουν ανακοινωθεί, ωστόσο τα πράγματα δεν έχουν επακριβώς ξεκαθαρίσει. Αρκετές απορίες και «χάσματα» υπάρχουν ακόμη, ως την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές: Tι πραγματικά θα ισχύσει για τα τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης, πώς θα κοστολογηθεί –φορολογηθεί -κατηγοριοποιηθεί ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε σε παλαιότερη χρονολογία και που η τιμή του βρίσκεται «επικίνδυνα» κοντά στο όριο των 50.000 ευρώ; Ποιο είναι ακριβώς το καθεστώς των υβριδικών αυτοκινήτων, θα έχουν ή δεν έχουν μηδενικό τέλος ταξινόμησης, το ποσοστό 10% που ανακοινώθηκε αφορά μόνο τα υγραεριοκίνητα οχήματα ή και αυτά; Πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση στην αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου; Κανένα από αυτά τα ερωτήματα δεν στάθηκε δυνατόν να απαντηθούν από την Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, αφού μέχρι τώρα και εκείνοι περιμένουν την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου στην Βουλή. Από όσο ξέρουμε υπάρχει ακόμη προβληματισμός στα κυβερνητικά κλιμάκια σε ό,τι αφορά τα τεκμήρια, ο οποίος δεν αναμένεται να αποβεί γόνιμος σχετικά σύντομα. Ερωτήματα υπάρχουν βέβαια και στην αγορά, καθώς τα επιτελικά στελέχη των αντιπροσωπειών έχουν αρκετές φορές διαφορετικές μεταξύ τους γνώμες: Θα ανέβουν τελικά οι πωλήσεις και θα φθάσουν τα επίπεδα του 2002, θα αυξηθούν οι εργοστασιακές τιμές των «μικρών» μοντέλων «καταπίνοντας» τις όποιες μειώσεις στην κατηγορία των 900 μέχρι 1400 κυβικών εκατοστών; Aν αυτό συμβεί τις αυξήσεις θα τις επωμιστούν οι καταναλωτές ή οι αντιπροσωπείες θα αναλάβουν ένα μέρος της αύξησης εις βάρος των κερδών τους; Οι απορίες όπως βλέπετε εξακολουθούν να κυριαρχούν και η ανάγκη συγκεκριμένων απαντήσεων είναι επιτακτική. Εκτιμάται πάντως πως μέχρι τις αρχές του επόμενου μήνα η κατάσταση θα έχει ξεκαθαρίσει, αφού οι ημερομηνίες σαφώς πιέζουν. Πολλοί πιστεύουν πως η καλύτερη περίοδος για να αγοράσει κανείς αυτοκίνητο είναι ακριβώς τώρα, ενώ περίπου βέβαιο είναι ότι πολλοί Έλληνες θα «μεταπηδήσουν» ευκολότερα σε αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας, εφόσον οι υπάρχουσες συνθήκες ευνοούν μια τέτοια επιλογή. Στις λεπτομέρειες (;;) μπορεί κανείς να συμπεριλάβει την γενικότερη αίσθηση ότι ο υποψήφιος αγοραστής της μικρής κατηγορίας ελάχιστα θα ωφεληθεί από την μείωση του τέλους ταξινόμησης, ενώ σαφώς κερδισμένα θα είναι τα υψηλότερα «βαλάντια» που ούτως ή άλλως είχαν την δυνατότητα να αποκτήσουν κάτι μεγαλύτερο. Μέσα σε αυτά όλα θα προσθέσουμε και το ότι η κυβέρνηση υπολογίζει πως θα ισοσκελίσει αυτήν την φοροελάφρυνση, κόστους γι αυτήν 90 εκατομμυρίων ευρώ, από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας που θα πληρώσουν μελλοντικά όσοι εξαιτίας της μείωσης αγοράσουν τελικά αυτοκίνητο μεγαλύτερο από αυτό που υπολόγιζαν. Για την καλύτερη ενημέρωσή σας θα επανέλθουμε στο θέμα από Δευτέρα, αξιολογώντας ό,τι νεώτερο προκύψει…

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ