Όλα τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη από τον Ιούλιο του 2022 θα εφοδιάζονται υποχρεωτικά με το σύστημα Intelligent Speed Limiter που θα εκδίδει ειδοποιήσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας και εν συνεχεία θα φρενάρει αυτόματα τα αυτοκίνητο. Θα μπορούν όμως οι οδηγοί να το παρακάμψουν;
Από τον Ιούλιο του 2022, το σύστημα «Έξυπνης Υποβοήθησης Ταχύτητας», ή αλλιώς, Intelligent Speed Limiter (ISA), θα είναι υποχρεωτικό για νέα μοντέλα και τύπους οχημάτων που εισάγονται στην αγορά της γηραιάς ηπείρου. Επιπρόσθετα, το ISA θα καταστεί υποχρεωτικό για όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρώπη από τον Ιούλιο του 2024, και επομένως δεν θα αφορά τον στόλο οχημάτων που έχει ήδη ταξινομηθεί και κυκλοφορήσει πριν από αυτή την ημερομηνία.
Επί της ουσίας το σύστημα θα διαπιστώνει πότε ο οδηγός υπερβαίνει τα όρια ταχύτητας του δρόμου στον οποίο κινείται εκδίδοντας τις σχετικές ειδοποιήσεις, αρχικά, ενώ εν συνεχεία θα επιβραδύνει αυτόματα το όχημα.
Τι είναι και πως λειτουργεί το Intelligent Speed Limiter
Σύμφωνα με την τρέχουσα νομοθεσία, το ISA είναι απαραίτητο να συνεργάζεται με τον οδηγό και να μην περιορίζει τη δυνατότητά του να ενεργεί ανά πάσα στιγμή κατά την οδήγηση. Με άλλα λόγια, όπως διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι φορείς της ΕΕ αλλά και οι κατασκευαστές του εν λόγω συστήματος, «ο οδηγός έχει πάντα τον έλεγχο και μπορεί εύκολα να παρακάμψει το σύστημα ISA».
Ο κανονισμός για την υιοθέτηση και εγκατάσταση του συστήματος Intelligent Speed Limiter παρέχει 4 επιλογές λειτουργίας όταν το όχημα υπερβαίνει το όριο ταχύτητας, από τις οποίες οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα είναι ελεύθεροι να επιλέξουν μεταξύ της δυνατότητας διαδοχικής ακουστικής προειδοποίησης, διαδοχικής προειδοποίησης μέσω δόνησης, απτικής ανάδρασης μέσω του πεντάλ γκαζιού και λειτουργία ελέγχου ταχύτητας.
Οι δύο πρώτες επιλογές δεν παρεμβαίνουν άμεσα, αλλά παρέχουν μόνο προειδοποιήσεις, οι οποίες πρέπει να είναι όσο το δυνατόν συντομότερες σε διάρκεια για να αποφευχθεί η πιθανή ενόχληση του οδηγού.
Η τρίτη επιλογή θα αφορά στην άσκηση μιας δύναμης στο πεντάλ του γκαζιού αντίθετης φοράς – με άλλα λόγια, το πεντάλ θα «σπρώξει» απαλά το πόδι του οδηγού προς τα πίσω για να τον ενημερώσει και να τον βοηθήσει να επιβραδύνει. Ο οδηγός μπορεί να αγνοήσει αυτή την ανάδραση και να παρακάμψει το σύστημα πιέζοντας ελαφρώς πιο δυνατά το πεντάλ του γκαζιού.
Ακόμη και στην περίπτωση της τέταρτης επιλογής (λειτουργία ελέγχου ταχύτητας), όπου η ταχύτητα του αυτοκινήτου μειώνεται αυτόματα και ήπια, το σύστημα μπορεί να παρακαμφθεί από τον οδηγό πατώντας το πεντάλ του γκαζιού λίγο πιο βαθιά, όπως και στην τρίτη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο οδηγός θα μπορεί επίσης να απενεργοποιήσει πλήρως το σύστημα ISA κατά την εκκίνηση του οχήματος – όχι όμως και κατά τξ διάρκεια της οδήγησης, παρά το γεγονός ότι στην περίπτωση αυτή θα μπορεί να το παρακάμψει πατώντας πιο βαθιά το πεντάλ του γκαζιού.