top icon
Κόσμος

Υποχρεωτικά από αύριο το Intelligent Speed Limiter και το «μαύρο κουτί» – Τι σημαίνει για τους οδηγούς

Όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα λανσάρονται από αύριο 6 Ιουλίου στην Ευρώπη θα είναι υποχρεωτικό να εφοδιάζονται τόσο με «μαύρο κουτί» όσο και με το σύστημα Intelligent Speed Limiter που θα εκδίδει ειδοποιήσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας και δυνητικά θα μπορεί φρενάρει αυτόματα τα αυτοκίνητο. Θα μπορούν οι οδηγοί να το παρακάμψουν και πως θα λειτουργεί στην πράξη;

Από αύριο 6 Ιουλίου του 2022, το σύστημα «Έξυπνης Υποβοήθησης Ταχύτητας», ή αλλιώς, το Intelligent Speed Limiter (ISA), θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα νέα μοντέλα και τύπους οχημάτων που θα λανσάρονται στην αγορά της γηραιάς ηπείρου. Επιπρόσθετα, το ISA θα καταστεί υποχρεωτικό για όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρώπη από τον Ιούλιο του 2024, και επομένως δεν θα αφορά τον στόλο οχημάτων που έχει ήδη ταξινομηθεί και κυκλοφορήσει πριν από αυτή την ημερομηνία.

Επί της ουσίας το ISA θα διαπιστώνει πότε ο οδηγός υπερβαίνει τα όρια ταχύτητας του δρόμου στον οποίο κινείται εκδίδοντας τις σχετικές ειδοποιήσεις, αρχικά, ενώ εν συνεχεία δυνητικά θα επιβραδύνει αυτόματα το όχημα.

Intelligent Speed Limiter

Τι είναι και πως λειτουργεί το Intelligent Speed Limiter

Σύμφωνα με την τρέχουσα νομοθεσία, το ISA είναι απαραίτητο να συνεργάζεται με τον οδηγό και να μην περιορίζει τη δυνατότητά του να ενεργεί ανά πάσα στιγμή κατά την οδήγηση. Με άλλα λόγια, όπως διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι φορείς της ΕΕ αλλά και οι κατασκευαστές του εν λόγω συστήματος, «ο οδηγός έχει πάντα τον έλεγχο και μπορεί εύκολα να παρακάμψει το σύστημα ISA».

Ο κανονισμός για την υιοθέτηση και εγκατάσταση του συστήματος Intelligent Speed Limiter παρέχει 4 επιλογές λειτουργίας όταν το όχημα υπερβαίνει το όριο ταχύτητας, από τις οποίες οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα είναι ελεύθεροι να επιλέξουν μεταξύ της δυνατότητας διαδοχικής ακουστικής προειδοποίησης, διαδοχικής προειδοποίησης μέσω δόνησης, απτικής ανάδρασης μέσω του πεντάλ του γκαζιού και λειτουργία ελέγχου ταχύτητας.

Όρια ταχύτητα - Speed Limit

Πρακτικά, οι δύο πρώτες επιλογές δεν παρεμβαίνουν άμεσα, αλλά παρέχουν μόνο προειδοποιήσεις, οι οποίες πρέπει να είναι όσο το δυνατόν συντομότερες σε διάρκεια για να αποφευχθεί η πιθανή ενόχληση του οδηγού. Στη θεωρία…

Η τρίτη επιλογή θα αφορά στην άσκηση μιας δύναμης στο πεντάλ του γκαζιού αντίθετης φοράς – με άλλα λόγια, το πεντάλ θα «σπρώξει» απαλά το πόδι του οδηγού προς τα πίσω για να τον ενημερώσει και να τον βοηθήσει να επιβραδύνει. Ο οδηγός μπορεί να αγνοήσει αυτή την ανάδραση και να παρακάμψει το σύστημα πιέζοντας ελαφρώς πιο δυνατά το πεντάλ του γκαζιού.

Ακόμη και στην περίπτωση της τέταρτης επιλογής (λειτουργία ελέγχου ταχύτητας), όπου η ταχύτητα του αυτοκινήτου μειώνεται αυτόματα και ήπια, το σύστημα μπορεί να παρακαμφθεί από τον οδηγό πατώντας το πεντάλ του γκαζιού λίγο πιο βαθιά, όπως και στην τρίτη.

Όριο ταχύτητας - Speed Limit

Τι τελικά θα ισχύσει άμεσα από αύριο για το Inteligent Speed Limiter

Στην πράξη, όπως επισημαίνει και με σχετική ανακοίνωσή του το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, τα πρότυπα που θα υιοθετηθούν τόσο για το σύστημα Intelligent Speed Limiter όσο και για το «μαύρο κουτί», που είναι επίσης υποχρεωτικό, «είναι πολύ αδύναμα και πρέπει να αναθεωρηθούν επειγόντως».

Ειδικότερα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών επισημαίνει ότι τα ελάχιστα πρότυπα για το Intelligent Speed ​​Assistance (ISA) θα οδηγήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάζουν αυτοκίνητα με σύστημα ISA «που έχει περιορισμένα οφέλη ασφαλείας και ενοχλεί τους οδηγούς».

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ελάχιστη νομική προδιαγραφή επιτρέπει μόνο την παρουσία του συστήματος προειδοποίησης μέσω ενός «ενοχλητικού», όπως χαρακτηρίζεται, ήχου, ενδεχομένως σε συνδυασμό με ανακριβείς πληροφορίες ταχύτητας λόγω των συστημάτων που χρησιμοποιούν μόνο σύστημα αναγνώρισης πινακίδων που βασίζεται σε κάμερα, χωρίς αντίγραφο ασφαλείας, με τη μορφή ψηφιακού χάρτη των τοποθεσιών των ορίων ταχύτητας.

Το ETSC επισημαίνει επίσης ότι τα τελικά τεχνικά πρότυπα για τα «μαύρα κουτιά» των οχημάτων, γνωστά και ως Ηλεκτρονικά Καταγραφικά Δεδομένων (EDR), δεν θα συμβάλουν στη διερεύνηση των συνθηκών κάτω από τις οποίες πραγματοποιούνται τα ατυχήματα. Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, επειδή οι προδιαγραφές απαγορεύουν την καταγραφή πληροφοριών ώρας, ημερομηνίας και τοποθεσίας – κάτι που είναι απαραίτητο για τη διερεύνηση των γεγονότων μιας σύγκρουσης.

Intelligent Speed Limiter

Ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, σχολίασε:

«Η 6η Ιουλίου είναι ένα τεράστιο άλμα προς τα εμπρός για την ασφάλεια των οχημάτων στην Ευρώπη που θα οδηγήσει να σωθούν στο μέλλον χιλιάδες ζωές. Όμως, παρά τη μεγάλη αυτή νίκη για την οδική ασφάλεια, υπάρχουν μερικά αυτογκόλ.

«Το Intelligent Speed ​​Assistance, ένα από τα σωτήρια συστήματα με τις περισσότερες δυνατότητες, έχει αποδυναμωθεί σοβαρά και τα “μαύρα κουτιά” εντός του οχήματος θα είναι ουσιαστικά άχρηστα για τους ερευνητές ασφάλειας.

«Η ασφάλεια των οχημάτων προχωρά συνεχώς και δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο αυτά τα πρότυπα δεν μπορούν να αναθεωρηθούν και να ενημερωθούν στο εγγύς μέλλον. Πιστεύουμε ότι αυτό είναι απαραίτητο».

Intelligent Speed Limiter

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ