Η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης έβαλε και επίσημα τέλος στις επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων που ίσχυαν εδώ και επτά χρόνια. Ιδού το γιατί.
Η γερμανική κυβέρνηση τερμάτισε ξαφνικά το πρόγραμμα επιδότησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον απόηχο της συμφωνίας της περασμένης εβδομάδας για εξοικονόμηση πόρων για να ξεπεραστεί η δημοσιονομική κρίση στη χώρα.
Το Υπουργείο Οικονομίας και Κλίματος δήλωσε σε σχετικό δελτίο Τύπου ότι δεν είναι πλέον δυνατή η υποβολή αιτήσεων για επιδότηση έως και 4.500 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μπαταρία. Οι πληρωμές που έχουν ήδη εγκριθεί θα τηρηθούν και οι υπάρχουσες αιτήσεις «θα διεκπεραιωθούν με τη σειρά με την οποία παραλήφθηκαν και – εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις – θα εγκριθούν».
Το υπουργείο ανέφερε ότι συνολικά 2,1 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα είχαν επιδοτηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος, με τις σχετικές πληρωμές να ανέρχονται σε περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ από την έναρξή του το 2016.
«Το πρόγραμμα χρηματοδότησης ήταν πολύ επιτυχημένο και προώθησε αποφασιστικά την ηλεκτρική κινητικότητα στη Γερμανία», ανέφερε το υπουργείο, προσθέτοντας ότι η επιδότηση επρόκειτο να λήξει τον επόμενο χρόνο, ούτως ή άλλως.
Η δημοσιονομική κρίση στη Γερμανία πυροδοτήθηκε τον Νοέμβριο όταν το συνταγματικό δικαστήριο της χώρας έκρινε ότι το σχέδιο μεταφοράς 60 δισεκατομμυρίων ευρώ σε ειδικό ταμείο που προορίζεται για projects που αφορούν το κλίμα ήταν παράνομο. Σε απάντηση, η κυβέρνηση αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα να μειώσει σχετικές δαπάνες. Ο υπουργός Οικονομίας και Κλίματος Ρόμπερτ Χάμπεκ είχε πει ότι οι περικοπές περιλαμβάνουν τον τερματισμό της υποστήριξης των ηλεκτρικών οχημάτων νωρίτερα από το προγραμματισμένο – πράγμα που σημαίνει ότι το ξαφνικό τέλος της επιδότησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξέπληξε πολλούς.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να έχει τουλάχιστον 15 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους γερμανικούς δρόμους μέχρι το 2030, αλλά το τέλος της επιδότησης πυροδότησε φόβους ότι αυτός ο στόχος είναι απρόσιτος.
Έγκυροι αναλυτές προβλέπουν ότι η κατάργηση του προγράμματος επιδοτήσεων θα οδηγήσει σε μείωση κατά 200.000 μονάδες στις ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το επόμενο έτος. Έντονη κριτική υπήρξε και από το εσωτερικό του κυβερνητικού συνασπισμού. Αρκετοί μάλιστα δήλωσαν ότι η απόφαση είναι «εξαιρετικά ατυχής» και κάλεσαν την κυβέρνηση να μεριμνήσει για «μια πιο αξιόπιστη μετάβαση» στα ηλεκτρικά οχήματα.