top icon
Επικαιρότητα

Toyota Yaris: Ο πήχης των σουπερμίνι στη χώρα μας

Με την 4η γενιά του Toyota Yaris να έχει ξεκινήσει τις πωλήσεις στη χώρα μας, ανατρέχουμε στην πορεία του επιτυχημένου ιαπωνικού μοντέλου στην αγορά, χωρίς να ξεχνάμε το αγωνιστικό του DNA, όπως έχει παρουσιαστεί σε ειδικές διαδρομές του WRC και των ελληνικών ράλλυ.

Μετά από 21 χρόνια σταδιοδρομίας, το Toyota Yaris έχει σημειώσει τέτοια επιτυχία στη χώρα μας, ώστε να μην έχει απλά τοποθετήσει, αλλά να έχει μετουσιωθεί,  στον πήχη μιας ιδιαίτερα δημοφιλούς κατηγορίας. Μια εξέλιξη, που όταν η Toyota προέβη στην αντικατάσταση του Starlet, το 1999, πιθανώς να μην είχε καν φανταστεί, στο βαθμό που συντελέστηκε.  

Σήμερα, το ιαπωνικό σουπερμίνι θεωρείται συνώνυμο του “best seller”, σε μια δύσκολη και απαιτητική κατηγορία, γνωρίζοντας παράλληλα ευρε αποδοχή στην Ελλάδα. Μπορεί εκτός Ευρώπης να κυκλοφόρησε και σε έκδοση sedan, ωστόσο η έκδοση hatchback ήταν εκείνη που γνωρίσαμε στην Γηραιά Ήπειρο και τη χώρα μας.

Toyota Yaris - Sotiris Kovos

Η σχέση του Toyota Yaris με την Ελλάδα ξεκίνησε πριν ακόμη αυτό τεθεί σε παραγωγή. Το πρωτότυπο Funtime έδωσε τη θέση του στο Yaris, ονομασία που αποτελεί παραλλαγή του “Charis”, δηλαδή “Χάρις”. Πέραν της σχέσης με τις μυθολογικές “Χάριτες” υπάρχει μια σαφώς πιο σύγχρονη και σημαντική σύνδεση του Yaris με τη χώρα μας, αφού σχεδιαστής του Yaris πρώτης γενιάς, είναι ο συμπατριώτης μας, Σωτήρης Κωβός.

Toyota Yaris

Από το 1999 μέχρι σήμερα το Toyota Yaris διήνυσε -κυριολεκτικά- πολλά χιλιόμετρα στους δρόμους του πλανήτη, με τις 3 πρώτες γενιές να έχουν ξεπεράσει τις 8,71 εκατομμύρια πωλήσεις, με σημαντικό ποσοστό (πάνω από 4 εκατομμύρια) εξ αυτών, να εντάσσεται στην αγορά της Ευρώπης. Μάλιστα, οι περισσότερες από 500.000 πωλήσεις υβριδικών Yaris στην 3η γενιά, είχε διττή σημασία, αφού πέραν της δεδομένης πρακτικότητας, βοήθησε το κοινό να εξοικειωθεί με μια μορφή κίνησης, που σήμερα θεωρείται περίπου δεδομένη.

Toyota Yaris

Μπορεί στην Ευρώπη το Toyota Yaris να είναι επιτυχημένο, όμως για την αγορά της Ελλάδας αυτός ο όρος δεν επαρκεί για να αναδείξει το μέγεθος αυτού που συμβαίνει. Στη χώρα μας, το Yaris κατέχει τα πρωτεία της κατηγορίας Β, με το ελληνικό κοινό να μην κρύβει την προτίμησή του σε αυτό. Η δεδομένη ιαπωνική αξιοπιστία και η πρακτικότητα, αφού ανέκαθεν ήταν ένα αυτοκίνητο πόλης που δεν του έλειπε τίποτα, αποδείχθηκαν πιο σημαντικά για τους Έλληνες από το γεγονός ότι δεν υπήρξε το πιο οδηγοκεντρικό της κατηγορίας του, χαρίζοντάς του την κατάκτηση αλλεπάλληλων κορυφών στην αγορά, αλλά και τη διατήρηση της τιμής του σε υψηλά επίπεδα, ακόμη και ως μεταχειρισμένο.Toyota Yaris

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι συνολικά στην χώρα μας έχουν ταξινομηθεί 136.000 Toyota Yaris, ενώ το αγοραστικό μερίδιο του μικρού ιαπωνικού hatchback στην Ελλάδα για το 2020, φτάνει στο 25,7% της κατηγορίας. Παράλληλα, έρευνες έχουν δείξει πως το Yaris είναι το πιο αναγνωρίσιμο μοντέλο του Ιάπωνα κολοσσού στην Ελλάδα, ενώ το 25% των οδηγών σουπερμίνι, έχει προτιμήσει ένα Yaris.

Πώς φτάσαμε όμως ως εδώ;

Toyota Yaris

1η γενιά: Ξεχωριστό από την αρχή

Όπως προαναφέραμε, το Toyota Yaris παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1999 και έκλεψε τις εντυπώσεις. Το 2000, αναδείχθηκε Car Of The Year και ο κινητήρας βενζίνης 1 λίτρου, κατέκτησε το βραβείο Engine Of the Year. Ο προσανατολισμός του μοντέλου προς την αγορά της Ευρώπης, υπογραμμίστηκε από το γεγονός ότι ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της Toyota, που από το 2001, παράγεται στο εργοστάσιο της ιαπωνικής μάρκας που βρίσκεται στη Valenciennes της Γαλλίας. Το Toyota Yaris πρώτης γενιάς, εφοδιαζόταν και με πιο δυνατό κινητήρα 1,3 λίτρων.

Toyota Yaris

Toyota Yaris και ελληνικοί αγώνες

Η πρώτη γενιά του Toyota Yaris, είχε και συνεχίζει να έχει, ξεχωριστή θέση στα ελληνικά ράλλυ. Σχεδόν ταυτόχρονα με το εμπορικό λανσάρισμα του μοντέλου, η Toyota Ελλάς προχώρησε στη δημιουργία του Yaris Cup, με αυτοκίνητα ενιαίων προδιαγραφών. Ειδικός θεσμός υπήρξε και στα ράλλυ, όπου σε ακόμη μια περίπτωση, το Yaris αντικατέστησε το Starlet.

Toyota Yaris

Με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο έκαναν τα πρώτα τους βήματα μεγάλα ταλέντα των ελληνικών ράλλυ σε χώμα και άσφαλτο. Παράλληλα, από το 2001 έως και το 2004, το Toyota Yaris υπήρξε το αυτοκίνητο του θεσμού “Γίνε Πρωταθλητής” που διοργάνωσε το περιοδικό μας σε συνεργασία με την Toyota Ελλάς και προσέφερε τη συμμετοχή σε νέους οδηγούς στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ και όχι μόνο, στο πλαίσιο της δύσκολης κλάσης Α5.

Η διαχρονικότητα του Yaris, που χάρη στην ταχύτητα και την αξιοπιστία του υπήρξε, και έως ένα βαθμό παραμένει, το “must” των μικρών κατηγοριών στα ράλλυ, το διατηρεί στις επάλξεις μέχρι και σήμερα, αφού συχνά-πυκνά, γρήγοροι οδηγοί τραβούν τα βλέμματα με τις επιδόσεις τους.

Toyota Yaris

2η γενιά: Περνώντας την ασφάλεια σε άλλο επίπεδο

Το 2005, ήρθε η ώρα της ανανέωσης, με τη δεύτερη γενιά του Toyota Yaris να παραλαμβάνει τη σκυτάλη. Η πορεία των πωλήσεων είχε καταδείξει τη δυναμική του μοντέλου, οπότε οι Ιάπωνες γνώριζαν πως έπρεπε να διατηρηθούν στο ύψος των περιστάσεων.  Καθώς η ασφάλεια είχε περάσει σε πρώτο πλάνο, το Yaris δεύτερης γενιάς έγινε το πρώτο μοντέλο κατηγορίας Β, με 5 αστέρια στα crash tests του EuroNCAP, ενώ έγινε και το πρώτο, που απέκτησε αερόσακο γονάτου για τον οδηγό.

Toyota Yaris

3η γενιά: Με υβριδική τεχνολογία

Έχοντας ολοκληρώσει την πρώτη δεκαετία της σταδιοδρομίας του, το Toyota Yaris πέρασε στην τρίτη γενιά του το 2011. Σε εκείνο το χρονικό σημείο, έγινε και το πρώτο αυτοκίνητο της κατηγορίας που απέκτησε υβριδικό σύστημα κίνησης, αλλάζοντας τα δεδομένα στα σουπερμίνι, όσον αφορά στην οπτική μας για την κατανάλωση, τις εκπομπές ρύπων, αλλά και τη λειτουργικότητα ενός αυτοκινήτου εν γένει.

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC

Το 2015, η Toyota οριστικοποίησε την επιστροφή στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, από όπου είχε αποσυρθεί το 1999. Το αυτοκίνητο που επιλέχθηκε να αποκτήσει προδιαγραφές WRC, ήταν το Yaris. Ο πρόεδρος του Ιάπωνα κολοσσού και θιασώτης των αγώνων, Akio Toyoda, έδωσε το χρίσμα στον Tommi Makinen, ο οποίος με επίκεντρο την Φινλανδία, επιχείρησε ότι είχε κάνει και ο Ove Andersson κατά τη δεκαετία του ’70, από τη Σουηδία.

Toyota Yaris WRC

Το Toyota Yaris WRC έκανε ντεμπούτο στις ειδικές διαδρομές του Ράλλυ Μόντε Κάρλο 2017 και σήμερα, 4 χρόνια αργότερα, έχει πετύχει αξιοσημείωτες επιτυχίες. Το 2018, η Toyota αναδείχθηκε Πρωταθλήτρια Κατασκευαστών για 4η φορά στην ιστορία της, ενώ τόσο το 2019 όσο και το 2020, ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής οδηγούσε Yaris WRC. Πέρυσι, τον τίτλο κέρδισε ο Ott Tanak και φέτος, στην κορυφή επέστρεψε ο Sebastien Ogier.

Toyota Yaris WRC

Από το 2017 μέχρι σήμερα, το Toyota Yaris WRC έχει συμμετάσχει σε 46 αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, έχοντας πετύχει 17 νίκες και 40 τερματισμούς στο βάθρο. Ταυτόχρονα, τα πληρώματά της έχουν σημειώσει 321 φορές τον ταχύτερο χρόνο σε ειδική διαδρομή και έχουν κερδίσει 1.217 βαθμούς.

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris

Μπορεί σε γενικές γραμμές η τεχνογνωσία από το WRC να περνά σε όλα τα αυτοκίνητα παραγωγής, ωστόσο ορισμένα μοντέλα έχουν καλύτερη… μεταχείριση. Χαρακτηριστική τέτοια περίπτωση είναι το Toyota GR Yaris, κατά γενική ομολογία, το πιο πολυαναμενόμενο hot hatch των τελευταίων ετών, σε μια εποχή που η αυτοκίνηση περιστρέφεται ολοένα και περισσότερο γύρω από την έννοια της πολιτικής ορθότητας.

Toyota GR Yaris

Το Toyota GR Yaris (διαβάστε για την τιμή του στην ελληνική αγορά εδώ) έχει ως βάση μια ανάμιξη των πατωμάτων GA-B του “απλού” μοντέλου και του μεγαλύτερου GA-C, της νέας Corolla. Διαθέτει 3κύλινδρο τούρμπο κινητήρα ισχύος 261 ίππων και ροπής 360 Nm, ενώ είναι τετρακίνητο και εφοδιάζεταιμε μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων. Με βάρος 1.280 κιλών που διαμορφώνει αναλογία 4,9 κιλών/ίππο, επιταχύνει 0-100 σε 5,5” και η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 230 χλμ./ώρα.  Από πλευράς αναρτήσεων, το αποκλειστικά τρίθυρο GR Yaris εφοδιάζεται με γόνατα McPherson εμπρός, ενώ στον πίσω άξονα, κάθε τροχός διαθέτει διπλά ψαλίδια.

Κάπως έτσι, 4η γενιά του Toyota Yaris διαθέτει τα πάντα, αφού η πρακτικότητα ενός Yaris, η προηγμένη τεχνολογία ενός Toyota και πλέον, ο οδηγοκεντρικός χαρακτήρας και η ελκυστική σχεδίαση, διαμορφώνουν ένα πακέτο που διαθέτει τα εχέγγυα, ώστε να διατηρήσει το ιαπωνικό σουπερμίνι στις υψηλές πτήσεις που έχουμε συνηθίσει εδώ και 21 χρόνια.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ