Το Quadrifoglio, το θρυλικό σύμβολο που συνοδεύει τις κορυφαίες δημιουργίες της Alfa Romeo στους αγώνες και στα αυτοκίνητα παραγωγής, στις 15 Απριλίου 2023 γίνεται 100 χρονών.
Η πρώτη Alfa Romeo που έφερε στο αμάξωμά της το Quadrifoglio ήταν η RL Corsa του Ugo Sivocci που κατέκτησε τη νίκη στο 14ο Targa Florio του 1923, η πρώτη νίκη από συνολικά δέκα που κατέκτησε η μάρκα σε αυτή την κορυφαία διοργάνωση. Το ίδιο σύμβολο καλής τύχης κοσμούσε την P2 του Gastone Brilli-Peri όταν κατακτούσε τον «Παγκόσμιο Τίτλο Αγώνων Αυτοκινήτου» το 1925 στη Monza, τον πρώτο από τους πέντε παγκόσμιους τίτλους της Alfa Romeo.
Το Quadrifoglio ήταν και το σύμβολο που ξεχώριζε στα τέλη της δεκαετίας του ’20 τα «εργοστασιακά» αγωνιστικά αυτοκίνητα της Alfa Romeo, από εκείνα της Scuderia Ferrari, που είχαν ως σύμβολό τους το χαρακτηριστικό cavallino rampante.
Το 1950 και 1951, οι Nino Farina και Juan Manuel Fangio οδήγησαν τις Alfa Romeo 158 και 159 (τη θρυλική Alfetta) στην κατάκτηση των δύο πρώτων Παγκοσμίων Πρωταθλημάτων της Formula 1.
Στη συνέχεια, κατά τη δεκαετία του 1960, το Quadrifoglio χαρακτήριζε τις TI Super, τις έτοιμες για τους αγώνες «πολιτικές» Giulia, ενώ στη συνέχεια συνδυάστηκε για αρκετές δεκαετίες με το μπλε τρίγωνο της Autodelta, από τις GTA έως τις διάφορες εκδόσεις της 33, όπως οι Παγκόσμιες Πρωταθλήτριες, 33 TT 12 (1975) και 33 SC 12 (1977).
Η αγωνιστική δραστηριότητα της Alfa Romeo συνεχίστηκε και τη δεκαετία του ’80. Μετά την επιστροφή στη Formula 1 το 1980, θριάμβευσε στα πρωταθλήματα αυτοκίνητα τουρισμού με την GTV 6 2.5 και στη συνέχεια στο DTM με την 155 V6 Ti και στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Τουρισμού με την 156 Superturismo.
Από τη δεκαετία του ’60 έως και τη δεκαετία του ’80, μοντέλα παραγωγής υψηλών επιδόσεων έφεραν το Quadrifoglio στο αμάξωμα τους, όπως οι Giulia Sprint GT Veloce και η 1750 GT Veloce. Ειδικότερα τη δεκαετία του ’80 οι εκδόσεις πήραν και το όνομα τους από το θρυλικό σύμβολο, όπως οι 33 Quadrifoglio Verde και 164 Quadrifoglio Verde.
Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός, ότι μεταξύ των δεκαετιών ’70 και ’80, το Quadrifoglio ήταν διαθέσιμο σε δύο εκδοχές, τη Verde (πράσινη) για τις πιο σπορ εκδόσεις και την Oro (χρυσή) για τις πιο πολυτελείς εκδόσεις.
Με την πάροδο των ετών, το γράμμα Q αποτέλεσε τμήμα του αλφάβητου της Alfa Romeo, χαρακτηρίζοντας τις πλέον καινοτόμες τεχνικές λύσεις, όπως το διάσημο σύστημα τετρακίνησης Q4, το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Q2 και τα συστήματα μετάδοσης Q-System και Q-Tronic.
Με τις Mito (2008) και Giulietta (2010) πραγματοποιήθηκε η επιστροφή του Quadrifoglio στο νέο αιώνα, ενώ η παρουσίαση της Giulia Quadrifoglio το 2015 δημιούργησε ακόμα ένα μυθικό μοντέλο για τη μάρκα. Εφοδιασμένη με τον bi-Turbo V6 κινητήρα των 2,9 λίτρων απόδοσης 510 ίππων και κορυφαία οδική συμπεριφορά, η Giulia Quadrifoglio έθεσε νέο ρεκόρ γύρου για την κατηγορία της στην πίστα του Nürburgring με 7’32’’, παράδειγμα που ακολούθησε και η κορυφαία έκδοση του πρώτου SUV της μάρκας, η Stelvio Quadrifoglio.