Το Ford Fiesta μας… εγκαταλείπει ήδη από φέτος, ενώ στη ζώνη κινδύνου φαίνονται να οδηγούνται και άλλα σούπερ μίνι μοντέλα εξαιτίας της προδιαγραφής Euro 7, όπως το VW Polo και το Skoda Fabia.
Η πρόσφατη απόφαση της Ford να αποσύρει από την ευρωπαϊκή αγορά το Fiesta ήταν αναμφίβολα το πρώτο μήνυμα, καθώς η σχεδόν καθολική στροφή στην ηλεκτροκίνηση και -πρωτίστως- οι αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ στην Ευρώπη το 2025 (λέγε με Euro 7) καθιστούν ασύμφορη και εξαιρετικά δαπανηρή τη συνέχιση της εξέλιξης και διάθεσης μοντέλων της σούπερ μίνι κατηγορίας που τροφοδοτούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Το πρόβλημα αυτό, που κάθε άλλο παρά θεωρητικό είναι πλέον, έρχεται να επισημάνει και το VW Group. Και για την περίσταση η Skoda και η μητρική VW.
«Εάν το Euro 7 εγκριθεί σε αυτή τη μορφή, θα σήμαινε ότι η Skoda θα κλείσει ένα εργοστάσιο, γιατί θα σταματήσαμε να παράγουμε τα μικρότερα μοντέλα, τα Fabia, Scala, Kamiq. Αυτό σημαίνει ότι θα πληγούν τουλάχιστον 3.000 θέσεις εργασίας», δήλωσε την Κυριακή σε τηλεοπτική εκπομπή ο Martin Jahn, επικεφαλής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Skoda.
Συνολικά, περισσότερες από 10.000 θέσεις εργασίας θα τεθούν σε κίνδυνο στην Τσεχία, συμπεριλαμβανομένων των προμηθευτών της Skoda, δήλωσε με έμφαση ο Martin Jahn.
Όπως είναι ήδη γνωστό, το Euro 7, τον οποίο οι χώρες της ΕΕ και οι νομοθέτες θα αρχίσουν να διαπραγματεύονται φέτος, θα αυστηροποιήσει τα όρια όσον αφορά τους επιβλαβείς για την υγεία ρύπους που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των οξειδίων του αζώτου.
Η ΕΕ έχει δηλώσει από τη μεριά της ότι τα οφέλη για την υγεία από θα υπερβούν κατά πολύ το κόστος. Ωστόσο, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προειδοποιήσει ότι το Euro 7 θα επιβάλει στους κατασκευαστές υπέρμετρα υψηλό κόστος εξέλιξης.
Καμπανάκι και για το VW Polo
Αντίστοιχα μηνύματα έρχονται και από το στρατόπεδο της ομογάλακτης VW. Και αυτό όχι μέσα από… εικασίες, αλλά από επίσημες δηλώσεις υψηλόβαθμων στελεχών της μητρικής εταιρείας του VW Group, οι οποίοι έχουν αρχίσει να μιλούν για τον κίνδυνο απόσυσης από την αγορά και το μικρού Polo.
«Τα μικρότερα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα γίνουν απαγορευτικά ακριβά. Κυριολεκτικά αυτό καθιστά αδύνατη τη συνέχεια για ένα όχημα ICE όπως έχει αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο επικεφαλής της VW, Thomas Schafer.
Και προσέθεσε:
«Τα νέα μέτρα δεν αποτελούν μεγάλο πρόβλημα για αυτοκίνητα όπως ένα Audi A6, το οποίο διαθέτει ήδη υβριδική τεχνολογία και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων». Σε αντίθεση, όπως επεσήμανε, «το επιπλέον κόστος προέρχεται από την προσθήκη αυτής της τεχνολογίας σε ένα οικονομικό αυτοκίνητο. Αυτό καθιστά μια τεχνολογία που πεθαίνει απαγορευτικά ακριβή».