Στην Ευρώπη, οι τιμές των μεταχειρισμένων μειώθηκαν κατά 1,5% τον Ιανουάριο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, αφήνοντας ελπίδες ότι θα συνεχίσουν να πέφτουν. Ωστόσο, ορισμένοι διαφωνούν.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 1,5% τον Ιανουάριο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Το ποσοστό αυτό φαίνεται να επιβεβαιώνει τις προβλέψεις ότι το 2025, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα συνεχίσουν την πτώση. Όμως, ορισμένοι έχουν άλλη γνώμη. Τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι υπερτιμημένα σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημία. Οι τιμές χονδρικής πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τον Ιανουάριο του 2025 εξακολουθούσαν να είναι κατά 14% υψηλότερες από ό,τι πέντε χρόνια νωρίτερα, ακριβώς πριν από το ξέσπασμα του Covid-19. Από αυτή την άποψη, η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει ακόμη δρόμο προς τα κάτω μέχρι να διορθωθούν πλήρως οι τιμές. Και η συνεχιζόμενη υποτίμηση φαίνεται να αποτελεί λογική συνέχεια της περσινής χρονιάς, όταν οι τιμές χονδρικής πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 4,8%. Η ευρωπαϊκή αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είδε τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 17% το 2024, ενώ η προσφορά αυξήθηκε μόνο κατά 5% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ωστόσο οι τιμές μειώθηκαν κατά 6%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ζήτηση για τα μεταχειρισμένα plug-in υβριδικά αυξήθηκε κατά 69%, ενώ τα αμιγώς ηλεκτρικά μεταχειρισμένα είχαν 37% μεγαλύτερη ζήτηση.
Περαιτέρω πτώση των τιμών είναι επίσης αυτό που αναμένει ένα μεγάλο μέρος της αγοράς: μια διαδικτυακή έρευνα σε περισσότερους από 7.200 εμπόρους αυτοκινήτων σε οκτώ από τις κύριες αγορές της Ευρώπης δείχνει ότι το 44% αναμένει ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα υποχωρήσουν το 2025. Περισσότερο από το ένα τρίτο (34,6%) αναμένει ότι οι τιμές θα παραμείνουν σε μεγάλο βαθμό σταθερές. Μόλις ένας στους πέντε (21,4%) πιστεύει ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα αυξηθούν. Σε μια διαφορετική μέτρηση, με βάση τον δείκτη όγκου πωλήσεων (SVI), οι αναλυτές δεδομένων βλέπουν μια αποφασιστική πτώση της ευρωπαϊκής ζήτησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα, η εταιρεία σημειώνει διψήφια πτώση της ζήτησης κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου σε όλες τις μεγάλες αγορές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κυρίως στην Ισπανία (μείωση της ζήτησης κατά 53,5% σε σχέση με τον Δεκέμβριο), τη Γερμανία (-28,6%), την Αυστρία (-27,2%), την Ιταλία (-26,7%), την Ελβετία (-11,2%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (-19,7%).
Και η πτώση αυτή δεν είναι μόνο εποχική: οι διαφορές με τον Ιανουάριο του 2024 ήταν εξίσου σημαντικές, και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη μεγαλύτερες. Η προσφορά έχει επίσης μειωθεί, σε μεγάλο βαθμό σύμφωνα με την πτώση της ζήτησης. Αυτό σημαίνει τουλάχιστον ότι δεν θα υπάρξουν πρόσθετες πιέσεις στις υπολειμματικές αξίες, οι οποίες είχαν ήδη προβλεφθεί ότι θα μειωθούν σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές για τα επόμενα τρία χρόνια. Δύο είναι τα αποτελέσματα που ξεχωρίζουν σε εθνικό επίπεδο: Η Ισπανία, όπου η ζωηρή οικονομία τονώνει τη ζήτηση, πράγμα που σημαίνει ότι οι τιμές για το μέσο αυτοκίνητο τριών ετών αυξήθηκαν κατά 266 ευρώ τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο- και το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου δεν υπήρξε μείωση της προσφοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων το 2025 μπορεί να εξελιχθούν προς μια κατεύθυνση αντίθετη από την ευρωπαϊκή τάση, ιδίως στα τμήματα της αγοράς με χαμηλές εκπομπές ρύπων και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Σύμφωνα με τους αναλυτές, η βρετανική αγορά θα παρουσιάσει φέτος έλλειμμα μεταξύ 500.000 και 700.000 μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε σύγκριση με πριν από το Covid, με λιγότερα οχήματα τριών ετών να επιστρέφουν στην αγορά. Καθώς η ζήτηση ξεπερνά την προσφορά, οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν.
Τον Δεκέμβριο, αναφέρθηκαν ήδη αυξήσεις τιμών σε όλες τις κατηγορίες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με τα βενζινοκίνητα να αυξάνονται κατά 6,4%, τα plug-in υβριδικά 3,1%, τα αμιγώς ηλεκτρικά 3,1% και τα ντίζελ 0,7%. Η βενζίνη παρέμεινε ο κυρίαρχος τύπος καυσίμου στη βρετανική αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καταλαμβάνοντας το 61,9% της αγοράς, ακολουθούμενη από τα PHEV (17,8%), τα ντίζελ (17,2%) και τα BEV (3%). Ενώ η γενική πρόβλεψη για αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να μην ισχύει για την υπόλοιπη Ευρώπη, η ζήτηση – και οι τιμές μπορεί να αυξηθούν, ιδίως για τα PHEV και τα BEV, αν συνεχιστεί η αύξηση της ζήτησης για αυτά.