Η δρόμος για μηδενισμό των εκπομπών ρύπων από τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων το 2035 δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα ψηφίσει αυτές τις ημέρες αν τελικά θα αποδυναμώσει ένα σχέδιο για μείωση σε ποσοστό 100% των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα με χρονικό ορίζοντα το 2035 – μια κίνηση που εφόσον υιοθετηθεί θα έχει ως αποτέλεσμα την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η πρόταση να επιτρέπεται να πωλούνται μόνο νέα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών μετά το 2035 θα σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες ή πετρελαιοκινητήρες, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών, θα εκλείψουν από την αγορά «επιβάλλοντας» ουσιαστικά τις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων που δεν έχουν εκπομπές ρύπων.
Ως γνωστόν, ο στόχος για μηδενικό των εκπομπών ρύπων από τα νέα αυτοκίνητα αποτέλεσε κεντρικό στοιχείο του σχεδίου “Fit for 55” που παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 2021 έχοντας ως ενδιάμεσο στόχο τη μείωση τους στην ΕΕ κατά 55% έως το 2030 στην πορεία προς την πλήρη ουδετερότητα των εκπομπών άνθρακα έως το 2050.
Ωστόσο, με δεδομένες τις αντιδράσεις από πολλά κράτη μέλη της ΕΕ, οι νομοθέτες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σκέφτονται να «μαλακώσουν» το τελικό σχέδιο που θα ισχύσει προτείνοντας μια μείωση των εκπομπών στο 90%.
Οι υφιστάμενοι κανόνες όσον αφορά τις εκπομπές οχημάτων επιβάλλουν μείωση κατά 37,5% έως το 2030 από τον μέσο όρο του στόλου του 2021 που ήταν 95 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. Την ίδια στιγμή, μεγάλες περιβαλλοντικές ομάδες πιέζουν τους νομοθέτες για αυστηρότερους ενδιάμεσους στόχους, συμπεριλαμβανομένης της περικοπής κατά 45% έως το 2027.
Μια ομάδα 50 μη κυβερνητικών και καταναλωτικών οργανώσεων έστειλε τις προτάσεις της στα μέλη του Κοινοβουλίου την περασμένη εβδομάδα ζητώντας εμφατικά την επιβολή του ενδιάμεσου αυτού στόχου για το 2027. Στο σχετικό κείμενο οι εν λόγω ομάδες υποστηρίζουν τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων όλων των νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης «όσο το δυνατόν πιο κοντά στο 2030 αλλά όχι αργότερα από το 2035».
Από την άλλη, η βιομηχανία υποστηρίζει ότι ο στόχος του 100% για το 2035 θα κοστίσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και ως εκ τούτου ζήτησε μια πιο ήπια μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα συντηριτικά κόμματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υποστηρίζουν μέτρα που θα επιτρέψουν ορισμένες πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής από το 2035, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των εκπομπών κατά 90% μέχρι εκείνη την ημερομηνία.
Η πρόταση για μείωση των εκπομπών ρύπων στο 100% θα τερματίσει επίσης την παρέκκλιση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν 1.000 έως 10.000 αυτοκίνητα ετησίως έως το 2029. Μετά από αυτήν την ημερομηνία, μόνο οι αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν 1.000 αυτοκίνητα ή λιγότερα θα μπορούσαν να υποβάλουν αίτηση για εξαίρεση ή τροποποίηση των στόχων εκπομπών.
Πως θα διαμορφωθεί τελικά το τοπίο μένει να φανεί τις προσεχείς ημέρες…