Με τις επιπτώσεις της πανδημίας και εν συνεχεία της έλλειψης ημιαγωγών, η αυτοκινητοβιομηχανία ετοιμάζεται για μια δυναμική επιστροφή, με την παρουσίαση μιας πληθώρας από νέα μοντέλα το 2022.
Την είσοδό της στην κατηγορία των premium μικρομεσαίων SUV θα πραγματοποιήσει το 2022 η Alfa Romeo με την Tonale, η οποία θα είναι το πρώτο plug-in υβριδικό μοντέλο της, με τη συνδρομή της μονάδας που κινεί τα εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα της Jeep. Στο μεταξύ, η Audi και η Porsche αναπτύσσουν από κοινού τη νέα πλατφόρμα Premium Platform Electric και ένα από τα πρώτα μοντέλα που θα την χρησιμοποιήσει θα είναι το Q6 E-tron SUV. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το αυτοκίνητο, που «συνελήφθη» από τους φωτογράφους έξω από το Νίρμπουργκρινγκ, θα είναι της ίδιας φιλοσοφίας με την μελλοντική ηλεκτρική Macan.
Στην Αudi που βαθμιαία εξηλεκτρίζεται, υπάρχει και η «σκληροπυρηνική» τάση που επιμένει με τον 5κύλινδρο κινητήρα των 2,5 λίτρων (εννιά φορές νικητή του βραβείου «International Engine of the Year»). Χάρις στους 400 ίππους που για την περίσταση αποδίδει, το νέο RS3 εκτός των άλλων επιταχύνει από στάση ως τα 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 3,8 δευτερόλεπτα.
Στο Μόναχο, η BMW i4 των 340 και των 544 ίππων, η οποία διατηρεί στενούς σχεδιαστικούς δεσμούς με τη νέα Σειρά 4 Gran Coupe, είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της εταιρείας μετά την iX. Όσο για την επόμενη γενιά BMW Σειρά 5 θα είναι διαθέσιμη με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, καθώς και σε plug-in υβριδική και πλήρως ηλεκτρική μορφή, με την τελευταία να να φέρει το όνομα i5.
Φυσικά, υπάρχει και η ηλεκτρική BMW i7, που βασίζεται στην τρέχουσα συμβατική γενιά της Σειράς 7 και αυτή τη στιγμή δοκιμάζεται σκληρά στον πάγο. Και τέλος, μια έκπληξη από τους Γερμανούς, αφού η Σειρά 3 Touring αποκτά για πρώτη φορά έκδοση Μ3, με τον τρίλιτρο κινητήρα να αποδίδει 480 και 510 ίππους.
Η Citroen C5x, που αναμένεται στην ευρωπαϊκή αγορά το δεύτερο εξάμηνο του 2022, θα είναι η ναυαρχίδα της γαλλικής εταιρείας. Το μοντέλο, που συνδυάζει σχεδιαστικά γνωρίσματα SUV, estate και saloon οχημάτων, πέρα από τους θερμικούς κινητήρες υιοθετεί και το plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης του Groupe PSA, αποδίδοντας συνδυαστική ισχύ 225 ίππων. Η ίδια μονάδα κινεί και την plug-in υβριδική έκδοση του DS4 της DS Automobiles. Το νέο crossover χρησιμοποιεί την αναβαθμισμένη πλατφόρμα EMP2.
Μια άλλη πλατφόρμα, η ΜΕΒ του Oμίλου VW που υιοθετήθηκε επίσης από τα ΙD.3 και ID.4, αποτέλεσε την βάση του μικρομεσαίου Cupra Born, του πρώτου βήματος της ισπανικής εταιρείας προς τον απόλυτο εξηλεκτρισμό της γκάμας της.
Διαφορετικής κατασκευαστικής φιλοσοφίας είναι το Dacia Βigster, ο προπομπός του νέου μοντέλου των Ρουμάνων στην κατηγορία των SUV, που θα τοποθετηθεί ένα σκαλί πιο πάνω από το Duster. Όμως, το SUV που θα συζητηθεί περισσότερα από όλα είναι η Ferrari Purosangue, με τον V12 των 800 ίππων τοποθετημένο μπροστά: το κάστρο έπεσε, η Scuderia αποδέχτηκε οριστικά τη νέα τάξη πραγμάτων…
Το 2022 είναι επίσης η χρονιά που θα δούμε το ηλεκτρικό πρωτότυπο με το όνομα Fiat Centoventi να μετατρέπεται στο επόμενο Panda, που θα είναι το δεύτερο επιβατικό μοντέλο μηδενικών ρύπων στη γκάμα των Ιταλών. Για το ανανεωμένο Ford Fiesta δεν ισχύουν τα ίδια, καθώς θα επιμείνει σε εκδόσεις με ήπιο υβριδικό σύστημα σε συνεργασία με τον 1.0 τούρμπο των 125 και 155 ίππων και χωρίς πετρελαιοκινητήρες.
Στο «πάνω ράφι» της εταιρείας προστίθεται η Mustang Mach-E GT, η κορυφαία σε ισχύ έκδοση του ηλεκτρικού SUV της Ford, με απόδοση 487 ίππων και ισχύ 860 Nm. Στην αναμονή είμαστε και για την ευρωπαϊκή έκδοση του νέου Honda Civic. Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, διατίθεται με δύο κινητήρες βενζίνης. Ο πρώτος είναι δίλιτρος απόδοσης 158 ίππων και ο δεύτερος 1,5 λίτρων με τούρμπο ισχύος 180 ίππων.
Επιπλέον, υπάρχει και η τρίτη γενιά του Honda HR-V, το τρίτο μοντέλο της εταιρείας που θα προσφέρεται αποκλειστικά με το υβριδικό σύστημα κίνησης e:HEV.
Στη Hyundai έχουν το Ιοniq 5, ένα ηλεκτρικό SUV των 170 ίππων (225 με τετρακίνηση) με μεταξόνιο τριών μέτρων, που εμφανισιακά παραπέμπει στο concept 45 και φιλοδοξεί να αποτελέσει το επόμενο success story των Κορεατών στην ηλεκτροκίνηση. Στην Kia χρειάστηκε να περάσουν 28 χρόνια για την πρώτη αποκλειστικά ευρωπαϊκή έκδοση του Sportage, το οποίο βασίζεται σε μια νέα πλατφόρμα, που φέρει την κωδική ονομασία Ν3.
Το ταξίδι της εταιρείας στον κόσμο των μηδενικών ρύπων μοιάζει να πηγαίνει καλά, όπως αποδεικνύει το αμιγώς ηλεκτρικό Kia EV6 με το δάπεδο E-GMP του Hyundai Motor Group που προορίζεται αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά και η δεύτερη γενιά του Νiro. Δεύτερη γενιά επίσης και για το Lexus NX, που για πρώτη φορά έχει και plug-in υβριδική έκδοση (NX 450h+, η οποία ενσωματώνει την ίδια τεχνολογία με το Toyota RAV4 PHEV).
H πανδημία, που αρχικά ακινητοποίησε και στη συνέχεια καθυστέρησε τα πάντα στον πλανήτη, ήταν η αιτία που η παρουσίαση της Μaserati Grecale αναβλήθηκε για την άνοιξη του 2022. Το νέο SUV με το πάτωμα της Alfa Romeo Stelvio, που οφείλει το όνομά του σε ένα βορειοανατολικό άνεμο της Μεσογείου, θα τοποθετηθεί ένα σκαλί πιο χαμηλά από την Levante.
Προς το παρόν βρίσκεται σε εξαντλητικές δοκιμές, όπως και η Maserati Granturismo, που θα είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της ιταλικής εταιρείας. Λίγες ημέρες πριν το τέλος της χρονιάς, η Mazda παρουσίασε το νέο Mazda2 Hybrid, που θα προσφέρεται ως το πρώτο πλήρως υβριδικό μοντέλο της γκάμας της στην Ευρώπη, βασισμένο εξ ολοκλήρου στο Toyota Yaris.
Στη Mercedes, η στρατηγική παρουσίασης αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αντιστοιχούν στα «συμβατικά» μοντέλα της γκάμας της, συνεχίζεται. Έτσι λοιπόν, όπως μας προϊδέασε η γερμανική εταιρεία στην έκθεση του Μονάχου, έφτασε η ώρα για την EQB, που μετά την EQA αποτελεί το δεύτερο πλήρως ηλεκτρικό compact αυτοκίνητο της Στουτγάρδης.
Η ώρα έφτασε και για την πολυτελή EQS των 333 και 584 ίππων, το πρώτο μοντέλο της γερμανικής φίρμας που βασίζεται στη νέα πλατφόρμα EVA, η οποία είναι εξελιγμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα. Την ίδια χρησιμοποιεί και η EQS SUV, που βρίσκεται σε δοκιμές στη Βόρεια Ευρώπη και θα παρουσιαστεί επίσημα στο τέλος της χρονιάς.
Όσο για τη νέα γενιά της SL είναι V8, τετρακίνητη, τετραθέσια και με τετραδιεύθυνση, αλλά και για πρώτη φορά εξελιγμένη από την AMG.
Το Νissan Aryia είναι μια πολύ σημαντική άφιξη για τους Ιάπωνες. Δέκα χρόνια μετά το ντεμπούτο του Leaf, το ηλεκτροκίνητο μεσαίο SUV θα διατεθεί σε όλες τις αγορές, ενώ οι τετρακίνητες εκδόσεις του θα χρησιμοποιούν το νέο σύστημα μετάδοσης e-4ORCE, σε συνδυασμό με δύο ηλεκτροκινητήρες.
Την ίδια βαρύτητα έχει φυσικά και η έκτη γενιά του Opel Astra, που σχεδιαστικά ακολουθεί τα ίχνη των Mokka, Grandland και Crossland, με την γκάμα του να πλαισιώνεται με δύο plug-in υβριδικές εκδόσεις.
Στην ομογάλακτη (λέγε με Stellantis) Peugeot η τρίτη γενιά του 308, έρχεται με στόχο να αυξήσει τις 7 εκατ. συνολικές πωλήσεις του μοντέλου, αλλά και να επιβεβαιώσει τον τίτλο του best-seller της εταιρείας.
Η ομοεθνής Renault έχει στις τάξεις της το Megane E-Tech Electric, που με εφόδια την τεχνογνωσία του Zoe θα είναι ο ηλεκτρικός εκπρόσωπός της στη μικρομεσαία κατηγορία. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι μέσα στο 2022 θα παρουσιάσει ένα νέο SUV με την ονομασία Austral, το οποίο θα διαδεχθεί τo Kadjar (το όνομα του δεύτερου θα καταργηθεί).
Το νέο Polestar 3 είναι το τρίτο μοντέλο του πολυτελούς «παρακλαδιού» της Volvo, το οποίο θα είναι ηλεκτρικό SUV και θα κατασκευάζεται στις ΗΠΑ.
Η μητρική εταιρεία επικεντρώνει την προσοχή της στο C40 Recharge, που αποτελεί την κουπέ εκδοχή του μικρού SUV της Volvo (XC40) και διατίθεται αποκλειστικά ως ηλεκτρικό.
Η αγορά των ΗΠΑ ενδιαφέρει πάρα πολύ και την Land Rover, που με την πέμπτη γενιά του Range Rover στοχεύει να την κατακτήσει ξανά. Πέρα από την πολυτέλεια και την τεχνολογία, θα συνδράμει σε αυτό και μία σειρά κινητήριων συνόλων ήπιας υβριδικής και plug-in hybrid τεχνολογίας (αμιγώς ηλεκτρική έκδοση θα προκύψει το 2024).
Σε άλλο μήκος κύματος και με πολύ πιο γήινα χαρακτηριστικά, η νέα γενιά Skoda Fabia είναι ετοιμοπόλεμη από τις αρχές της χρονιάς, με μοντέρνα σχεδίαση και μεγαλύτερες διαστάσεις, εξαιτίας της πλατφόρμας MQB-A0.
Οι Ιάπωνες άργησαν να μπουν στο χορό της αμιγούς ηλεκτροκίνησης και το κάνουν τώρα, χωρίς να αρνούνται και την ανάπτυξη μοντέλων με θερμικούς κινητήρες, όπως δείχνει και η νέα γενιά Toyota Aygo X, που έρχεται στην αγορά με crossover χαρακτηριστικά.
Όσο για το κουπέ GR86, είναι το τρίτο κατά σειρά μοντέλο GR μετά τα Supra και Yaris, με την Toyota Gazoo Racing να έχει αναλάβει την εξέλιξή του.
Το crossover bz4x είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο του μεγάλου εργοστασίου της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου. Είναι επίσης το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάζεται στη νέα αποκλειστική EV πλατφόρμα e-TNGA, η οποία έχει εξελιχθεί από κοινού με την Subaru. Βασισμένη σε αυτήν, η δεύτερη παρουσίασε με τη σειρά της το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, που το ονόμασε Solterra.
Ανεπηρέαστη από όλα αυτά η Tesla έκανε νέο ρεκόρ ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Νίρμπουργκρινκ, με την έκδοση παραγωγής του Model S Plaid, που διαθέτει τρεις ηλεκτροκινητήρες συνδυαστικής απόδοσης 1.033 ίππων.
Φτάσαμε στο τέλος της πολύ ενδιαφέρουσας «Έκθεσης του 2022», με την επιβεβαίωση ότι οι κατασκευαστές βρίσκονται στη φάση που ονομάζεται «ενεργειακή μετάβαση στην εποχή των μηδενικών ρύπων».
Γι αυτό άλλωστε η Volkswagen, παράλληλα με την ανανέωση του καταξιωμένο κόμπακτ crossover T-Roc, ανακοίνωσε πως τα επόμενα χρόνια θα επενδύσει 89 δις ευρώ στην ηλεκτροκίνηση. Οι εξελίξεις τρέχουν για όλους…