Η σχέση μεταξύ του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO) ενός στόλου οχημάτων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στο ευρύτερο πλαίσιο της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων, αποδεικνύεται πολύπλοκη.
Η ηλεκτροκίνηση υποσχέθηκε μακροπρόθεσμα εξοικονόμηση κόστους του στόλου οχημάτων, με μαζική μείωση του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO) μέσω του χαμηλότερου κόστους καυσίμου, της μειωμένης συντήρησης και επισκευής, της χαμηλότερης απόσβεσης και της υψηλής ενεργειακής απόδοσης. Τα φορολογικά κίνητρα και οι επιδοτήσεις υποσχέθηκαν επίσης να ενισχύσουν τη συμφωνία. Ωστόσο, τα πράγματα δεν κύλησαν σύμφωνα με τις προβλέψεις και τις φιλοδοξίες. Πρώτον, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) των ηλεκτρικών οχημάτων είναι αμφισβητήσιμο. Το 2021 το Ινστιτούτο Nickel διερεύνησε την TCO των ηλεκτρικών οχημάτων σε μεγάλα γεωγραφικά μέρη των ΗΠΑ, της Ευρώπης, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ασίας και διαπίστωσε ότι το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) για τα μεγάλα, πολυτελή οχήματα με ισχυρές ιπποδυνάμεις ήταν χειρότερη από ό,τι για τα αντίστοιχα οχήματα εσωτερικής καύσης.
Η μείωση ή η κατάργηση των φορολογικών κινήτρων και των επιδοτήσεων αγοράς σε πολλές χώρες, σε συνδυασμό με τα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού, το κόστος των πρώτων υλών, τη ζήτηση που υπερβαίνει την προσφορά και τη λιγότερο επιθετική κλιμάκωση των δυνατοτήτων παραγωγής, κρατά επίσης την τιμή των ηλεκτροκίνητων οχημάτων πολύ υψηλότερη από εκείνη των θερμικών. Σε ορισμένες γεωγραφικές περιοχές, το ανθρακικό αποτύπωμα της κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η πηγή ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται για τη φόρτισή τους παραμένουν μη βέλτιστες, αυξάνοντας την πολυπλοκότητα της καταγραφής του άνθρακα και το πολύπλοκο της σχέσης TCO-CO2.
H μετάβαση στην πράσινη κινητικότητα ανεβαίνει όλο και πιο ψηλά στην ατζέντα των διοικητικών συμβουλίων, κυρίως επειδή οι καταναλωτές και οι επενδυτές δέχονται όλο και μεγαλύτερες πιέσεις για τη μείωση των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων. Οι κυβερνήσεις θέτουν επίσης αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές ρύπων. Κατά την εξέταση της σχέσης μεταξύ του συνολικού κόστους στόλου οχημάτων και των εκπομπών CO2, είναι σαφές ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρουσιάζουν προκλήσεις όσον αφορά το κόστος και την υποδομή, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν.