Ο πρώην επικεφαλής της Audi, γίνεται το πρώτο μέλος του διοικητικού συμβουλίου της VW που καταδικάζεται για το σκάνδαλο dieselgate.
Η υπόθεση του σκανδάλου με τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων του ομίλου VW, που ήλθε στο φως της δημοσιότητας το 2015, συνεχίζεται 8 χρόνια αργότερα. Πριν λίγες ώρες, το δικαστήριο του Μονάχου καταδίκασε σε ποινή φυλάκισης ενός έτους και εννέα μηνών, με αναστολή, τον πρώην επικεφαλής της Audi, Rupert Stadler. Παράλληλα, του επιβλήθηκε πρόστιμο 1,1 εκατ. ευρώ, με τα χρήματα να πηγαίνουν στο δημόσιο ταμείο και σε μη κυβερνητικές οργανώσεις.
Αυτή είναι η πρώτη φορά που μέλος του ΔΣ του VW Group, λαμβάνει τέτοια ποινή για την απάτη με τους κινητήρες diesel. Ο κύριος Stadler κρίθηκε ένοχος για την εξαπάτηση σχετικά με τις τιμές εκπομπής ρύπων, με το σκεπτικό ότι καθυστέρησε υπερβολικά να σταματήσει την πώληση των συγκεκριμένων diesel μοντέλων.
Η δικηγόρος του Ulrike Thole-Groll, ανέφερε πως ο Stadler δεν γνώριζε ότι τα οχήματα είχαν υποστεί χειραγώγηση και ότι οι αγοραστές είχαν υποστεί βλάβη, αλλά αναγνώρισε ότι ήταν μια πιθανότητα και αποδέχτηκε ότι έπρεπε να υπάρχει περισσότερη προσοχή.
Οι εισαγγελείς ζήτησαν το πρόστιμο να ανέλθει στα 2 εκατ. ευρώ, επικαλούμενοι τους μισθούς τον πρώην CEO της Audi όταν εργαζόταν στον γερμανικό όμιλο, καθώς και τα οικονομικά και ακίνητα περιουσιακά του στοιχεία. Τελικά, ο δικαστής αποφάσισε αυτό να ανέλθει σχεδόν στο μισό.
Πώς ξέσπασε το σκάνδαλο dieselgate
Όλα ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν η Αρχή Περιβαλλοντικής Προστασίας (EPA) των ΗΠΑ, ζήτησε από τη Volkswagen να ανακαλέσει 482.000 πετρελαιοκίνητα οχήματά της που έχει πουλήσει στις ΗΠΑ, υποστηρίζοντας ότι είναι εφοδιασμένα με λογισμικό που παραποιούσε τις τιμές εκπομπής ρύπων.
Το θέμα έλαβε τεράστιες διαστάσεις και από την έρευνα, διαπιστώθηκε ότι σε οχήματα της Volkswagen, της Audi αλλά και της Porsche, είχαν τοποθετηθεί παράνομες συσκευές καταγραφής ρύπων. Ουσιαστικά, επρόκειται για μια εσκεμμένη, μεγάλης κλίμακας απάτη με την εγκατάσταση εξαρχής «πειραγμένων» λογισμικών συστημάτων καταμέτρησης ρύπων.
Διαβάστε επίσης: Dieselgate: Ομολογία ενοχής από τον Rubert Stadler
Το σκάνδαλο κόστισε στη μητρική εταιρεία Volkswagen διακανονισμούς δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ αναγκάστηκε να αποσύρει από τη διεθνή αγορά εκατομμύρια οχήματα. Σύμφωνα με την Κομισιόν η Volkswagen είχε πουλήσει και στην Ευρώπη 8,5 εκατομμύρια οχήματα που ήταν εξοπλισμένα με τις επίμαχες συσκευές, οι οποίες αλλοίωναν τα αποτελέσματα των εκπομπών Nοx.