Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει την αυστηροποίηση των μεθόδων υπολογισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα μετά την κριτική ότι οι ισχύουσες μετρήσεις είναι έως και τέσσερις φορές χαμηλότερες από τις πραγματικές.
Η νέα μεθοδολογία, σύμφωνα με πηγές με γνώση στο θέμα, κάλλιστα θα μπορούσε να οδηγήσει ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες το 2021 πούλησαν σχεδόν ίσο αριθμό επαναφορτιζόμενων υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων, να «ρίξουν» στην αγορά της γηραιάς ηπείρου περισσότερα BEVs προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους εκπομπών της ΕΕ – και κατ’ επέκταση να αποφύγουν υψηλά πρόστιμα.
Οι νέες αυτές προδιαγραφές είναι πιθανό να εφαρμοστούν από το 2025 και μετά, ανέφεραν έγκυρες αλλά μη κατονομαζόμενες πηγές.
Όπως και να ΄χει, το νέο πρότυπο φέρεται να προβλέπει την ενσωμάτωση, και κατ΄ επέκταση τον συνυπολογισμό, δεδομένων από μετρήσεις κατανάλωσης καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες, γεγονός που αναμένεται να αναδείξει μια πιο ρεαλιστική εικόνα για το πόσο τα υβριδικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να βασίζονται στον κινητήρα εσωτερικής καύσης που διαθέτουν.
«Η ηλεκτρική αυτονομία θα αλλάξει. Ξεκινάμε να συλλέγουμε δεδομένα από οχήματα… είναι μια συνεχής διαδικασία», δήλωσε στο Reuters ο Petr Dolejsi, διευθυντής βιώσιμων μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Reuters, οι προτεινόμενες αλλαγές αναμένεται να συζητηθούν από μια ομάδα εργασίας αποτελούμενη από ενδιαφερόμενα μέρη από τη βιομηχανία, τις κυβερνήσεις και τις ενώσεις καταναλωτών, στις 9 Φεβρουαρίου.
Οι προτεινόμενες αλλαγές αντικατοπτρίζουν καλύτερα τις εκπομπές στον πραγματικό κόσμο υποστηρίζοντας την άποψη περιβαλλοντικών ομάδων αλλά και ουκ ολίγων ρυθμιστικών αρχών ότι τα plug-in υβριδικά οχήματα δεν είναι τόσο «πράσινα» όσο πολλοί πιστεύουν. Και ως εκ τούτου δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται το ίδιο με τα ηλεκτρικά κατά τη χάραξη πολιτικών που στόχο έχουν την ενθάρρυνση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Θυμίζουμε ότι η διαδικασία πιστοποίησης WLTP σχεδιάστηκε με βάση πραγματικά δεδομένα που σχετίζονται με το πώς και πού τείνουν να χρησιμοποιούν τα οχήματά τους οι οδηγοί, την απόσταση και την ταχύτητα κίνησης, έως και τον τύπο του δρόμου, κάτι που σίγουρα αποτελεί μια σημαντική βελτίωση σε σχέση με το απελθόν πρωτόκολλο που βασίζονταν σε θεωρητικά μοντέλα.
Εντούτοις, μελέτες περιβαλλοντικών ομάδων όπως το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (International Council for Clean Transportation – ICCT), δείχνουν ότι ακόμη και το πρωτόκολλο WLTP απέχει πολύ από την πραγματικότητα ως προς τα αποτελέσματα εκπομπών που προσφέρει, ιδιαίτερα όσον αφορά τα υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία εξ ορισμού βασίζονται στον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Οι μελέτες του ICCT φέρεται να χρησιμοποίησαν δεδομένα εκπομπών σε πραγματικές συνθήκες τα οποία συλλέχτηκαν από περισσότερα από 100.000 plug-in υβριδικά αυτοκίνητα – κυρίως από στόλους εταιρικών αυτοκινήτων.
Η συγκεκριμένη μελέτη αναδεικνύει εν πολλοίς ότι τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα φορτίζονται λιγότερο συχνά και έχουν μικρότερη ηλεκτρική αυτονομία από ό,τι «ορίζει» η εκάστοτε πιστοποίηση. Η πραγματική απόκλιση, σύμφωνα με τον ICCT, είναι ακόμη μεγαλύτερη για τα εταιρικά αυτοκίνητα, πιθανότατα επειδή οι οδηγοί τους έχουν μικρότερο κίνητρο προκειμένου να φορτίσουν το όχημα καθώς, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, δεν πληρώνουν οι ίδιοι το τίμημα που αφορά την ενέργεια του θερμικού σκέλους της μονάδας κίνησης.
«Οι εκπομπές εξακολουθούν να μειώνονται κάθε χρόνο και αυτό είναι μια πραγματική επιτυχία», δήλωσε ο Peter Mock, Διευθύνων Σύμβουλος της ICCT για την Ευρώπη. «Αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι τα υβριδικά – όλο αυτό είναι το παραπλανητικό».
Διαβάστε επίσης: Η πραγματική κατανάλωση των plug-in υβριδικών