Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο ύψους 875 εκατ. ευρώ στο VW Group και την BMW για τη σύσταση καρτέλ που στόχο είχε να βάλει «φρένο» στην ανάπτυξη τεχνολογιών που θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές βλαβερών σωματιδίων – και κατ’ επέκταση να περιορίσει το κόστος εξέλιξής τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ύστερα από έρευνες που η ίδια πραγματοποίησε ότι η Daimler, η BMW και το VW Group παραβίασαν τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εμποδίζοντας με τη σύσταση καρτέλ την τεχνική εξέλιξη σε συγκεκριμένους τομείς που σχετίζονται με τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων.
Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο ύψους 875.189.000 ευρώ που αφορά μόνο τις BMW και VW Group – η Daimler δεν τιμωρήθηκε καθώς έγκαιρα αποκάλυψε τη συμμετοχή της στο καρτέλ.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Margrethe Vestager, υπεύθυνος για θέματα ανταγωνισμού, δήλωσε:
«Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων Daimler, BMW, VW, Audi και Porsche διέθεταν την τεχνολογία για τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών ρύπων πέρα από αυτό που απαιτείται νομικά σύμφωνα με τα πρότυπα της ΕΕ. Ωστόσο, απέφυγαν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό προκειμένου να την εξελίξουν. Δεν ανεχόμαστε να συνεργάζονται εταιρείες. Είναι παράνομο βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ.
«Ο ανταγωνισμός και η καινοτομία στη διαχείριση των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων είναι ουσιαστικής σημασίας για την Ευρώπη για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της Πράσινης Συμφωνίας. Και αυτή η απόφαση δείχνει ότι δεν θα διστάσουμε να λάβουμε μέτρα απέναντι σε όλες τις συμπεριφορές που θέτουν σε κίνδυνο αυτόν τον στόχο».
Επί της ουσίας, οι ως άνω κατασκευαστές πραγματοποιούσαν τακτικές συναντήσεις για να συζητήσουν την εξέλιξη της τεχνολογίας Selective Catalytic Reduction (SCR) που εξαλείφει τις επιβλαβείς εκπομπές οξειδίου του αζώτου από επιβατικά, ντίζελ αυτοκίνητα μέσω της χρήσης AdBlue. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατά τη διάρκεια αυτών των συναντήσεων, και για πάνω από 5 χρόνια, οι συγκεκριμένοι κατασκευαστές συνεργάστηκαν για να αποφύγουν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία περιορισμού των εκπομπών ήταν ήδη διαθέσιμη.
Πιο συγκεκριμένα, η Daimler, η BMW και το VW Group κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με τα μεγέθη των δεξαμενών αποθήκευσης του AdBlue και την εκτιμώμενη κατανάλωσή του, ανταλλάσοντας επίσης εμπορικά «ευαίσθητες» πληροφορίες που σχετίζονται με την εν λόγω τεχνολογία.
Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι έως άνω συνεννοήσεις αφορούν την περίοδο 25 Ιουνίου 2009 και 1 Οκτωβρίου 2014.
Όπως αναφέρουν οι σχετικές ανακοινώσεις, στην Daimler δεν υπεβλήθη κανένα πρόστιμο, καθώς η εταιρεία αποκάλυψε η ίδια τη συμμετοχή της στις ως άνω συνεννοήσεις – σε διαφορετική περίπτωση το πρόστιμο θα ανέρχονταν στα 727 εκατομμύρια ευρώ.
Στο VW Group και την BMW επεβλήθησαν αντίστοιχα πρόστιμα ύψους 502.362.000€ και 372.827.000€.