X
Κόσμος

Πρόσθετοι δασμοί στα κινεζικής κατασκευής EV: Τι στάση θα τηρήσει η Ελλάδα;

Στις 4 Οκτωβρίου θα διεξαχθεί η κρίσιμη ψηφοφορία των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα βάλει την τελική σφραγίδα για την επιβολή πρόσθετων δασμών από τον προσεχή Νοέμβριο στα EV που κατασκευάζονται στην Κίνα και εισάγονται στην Ευρώπη.

Οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να εγκρίνουν τα σχέδια της Κομισιόν για την επιβολή πρόσθετων δασμών έως και 35,3% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα παρά τις αντιρρήσεις της Γερμανίας, η οποία ανησυχεί ότι τα αντίμετρα της κινεζικής κυβέρνησης θα βλάψουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Και ειδικότερα τις BMW, Mercedes και VW.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διεξάγει έρευνα για τις επιδοτήσεις του Πεκίνου στα εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα, απέστειλε την πρότασή της για τους τελικούς δασμούς στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ ενόψει της ψηφοφορίας που αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 4 Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με τις προτάσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να επιβάλει οριστικούς δασμούς για τα επόμενα πέντε χρόνια στις εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα, εκτός εάν μια ειδική πλειοψηφία 15 χωρών της ΕΕ που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της καταψηφίσει το σχέδιο.

Ωστόσο, κάτι τέτοιο φαντάζει τώρα απίθανο. Τουλάχιστον, με βάση τα έως τώρα δεδομένα. Και αυτό γιατί η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Πολωνία θα ψηφίσουν υπέρ των δασμών, όπως φέρεται να έχουν δηλώσει αξιωματούχοι και πηγές από αυτές τις χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τέσσερις αυτές χώρες αντιπροσωπεύουν το 39% του πληθυσμού της ΕΕ.

Η Γερμανία δηλώνει επιφυλακτική όσον αφορά την επιβολή των πρόσθετων δασμών λόγω των ανησυχιών για την ανάφλεξη ενός εμπορικού πολέμου τη στιγμή που η Mercedes, η BMW και η VW πωλούν εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα ετησίως στην Κίνα.

Ο Γερμανός καγκελάριος Olaf Scholz δήλωσε χθες ότι οι συνομιλίες με την Κίνα πρέπει να συνεχιστούν, αλλά η χώρα του, η οποία απείχε τον Ιούλιο από την προκαταρκτική ψηφοφορία, ενδέχεται να πράξει ξανά κάτι ανάλογο λόγω των διαφορετικών της απόψεων.

Χαρακτηριστικά, ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, εξέδωσε δήλωση λέγοντας: «Οι πρόσθετοι δασμοί βλάπτουν τις εταιρείες σε αυτή τη χώρα και θα μπορούσαν να προκαλέσουν εμπορική διαμάχη από την οποία κανείς δεν κερδίζει».

Η VW, από τη μεριά της, είπε ότι οι δασμοί δεν βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Οι προτεινόμενοι δασμοί είναι λάθος προσέγγιση», δήλωσε εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας.

Από τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, η Τσεχία δεν έχει αποσαφινήσει τι θα ψηφίσει, ενώ ασαφής είναι και η θέση της Ισπανίας, αφού ο πρωθυπουργός της χώρας Padro Sanchez δήλωσε σε επίσκεψη που πραγματοποίησε στην Κίνα τον Σεπτέμβριο ότι η ΕΕ πρέπει να επανεξετάσει τη θέση της.

Ποιες είναι οι άλλες επιλογές

Η Κομισιόν έχει δηλώσει ότι είναι πρόθυμη να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με την Κίνα προκειμένου να βρεθει μια εναλλακτική λύση έναντι των δασμών. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να επανεξετάσει η «δέσμευση τιμής» – κάτι που συνεπάγεται από τη μια μεριά τον καθορισμό μιας ελάχιστης τιμής εισαγωγής ενός EV και από την άλλη ενός ανώτατου ορίου εισαγωγών.

Μια δεύτερη επιλογή που μπορεί να τεθεί υπό διαπραγμάτευση είναι οι ελάχιστες τιμές εισαγωγής που υπολογίζονται βάσει κριτηρίων όπως η αυτονομία, η απόδοση της μπαταρίας και το μέγεθος του ηλεκτρικού οχήματος, καθώς και το αν είναι δικίνητο ή τετρακίνητο.

Η τρίτη εναλλακτική είναι η δέσμευση της Κίνας για επενδύσεις στην ΕΕ, με ποσοστώσεις που θα ισχύσουν για μια συγκεκριμένη μεταβατική περίοδο.

Προς ώρας, οι προτενόμενοι πρόσθετοι δασμοί κυμαίνονται από 7,8% -για την Tesla- έως 35,3% για τη SAIC, στην οποία ανήκει η MG. Θυμίζουμε ότι οι εν λόγω δασμοί προστίθενται στον καθιερωμένο εισαγωγικό δασμό ύψους 10% που έχει θεσπίσει η ΕΕ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!