Η έλλειψη χώρου, η πυκνότητα της κυκλοφορίας ή απλά η προσπάθεια για περισσότερη ασφάλεια οδηγούν στην καταπάτηση των χώρων που προορίζονται για τους πεζούς και τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, με συνέπεια αυτοί να δυσκολεύονται.
Το ίδρυμα VINCI Autoroutes δημοσιεύει τα αποτελέσματα της τρίτης έκδοσης της έρευνας για την «Κοινή χρήση του οδικού δικτύου στην Ευρώπη». Σε συνέχεια του Βαρόμετρου υπεύθυνης οδήγησης, η έρευνα αυτή, που διεξήχθη από την Ipsos, εξετάζει συγκεκριμένα τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων που καλούνται να αντιμετωπίσουν τη συνύπαρξη διαφορετικών τρόπων μετακίνησης. Οι απαντήσεις των 12.400 Ευρωπαίων, καταδεικνύουν την ανάγκη ευαισθητοποίησης όλων των χρηστών του οδικού δικτύου ως προς την ανάγκη σεβασμού των υπολοίπων και των κανόνων, ώστε να μπορούν να συμβιώνουν αρμονικά στο δρόμο. Οι παρατηρήσεις που ακολουθούν αναδεικνύουν το πρόβλημα της έλλειψης χώρου, που σε συνδυασμό με την πυκνότητα της κυκλοφορίας και την προσπάθεια για περισσότερη ασφάλεια οδηγεί στην καταπάτηση των χώρων που προορίζονται για τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου.
Τα πεζοδρόμια χρησιμοποιούνται πολύ συχνά από ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές θέτοντας σε κίνδυνο τους πεζούς. Οι μοτοσικλετιστές και οι ποδηλάτες τείνουν πολύ συχνά να τα χρησιμοποιούν για στάθμευση (61% των μοτοσικλετιστών, 52% στην Ελλάδα) ή για να κυκλοφορούν (45% των μοτοσικλετιστών, 72% στην Ελλάδα). Αυτή η καταχρηστική κατάληψη του χώρου αποτελεί κίνδυνο για τους πεζούς, το 64% των οποίων δήλωσε πως τους έχει σκουντήξει τουλάχιστον μία φορά κάποιος χρήστης ποδηλάτου ή πατινιού ενώ περπατούσαν σε πεζοδρόμιο (89% στην Ελλάδα).
Ενώ οι ζώνες ποδηλάτων (τετράγωνη ζώνη ακριβώς μπροστά στο φανάρι) προορίζονται αποκλειστικά για ποδήλατα ώστε να μπορούν να τοποθετηθούν μπροστά από τα αυτοκίνητα σε μια διασταύρωση με φανάρια, για να βλέπουν και να τους βλέπουν καλύτερα, το 57% των μοτοσικλετιστών (44% στην Ελλάδα) και το 26% των αυτοκινητιστών (28% στην Ελλάδα) παραδέχονται πως σταματούν εκεί. Οι ποδηλατοδρόμοι αποτελούν επίσης πεδίο κατάχρησης των οδηγών δικύκλων και αυτοκινήτων: το 50% των μοτοσικλετιστών παραδέχονται ότι τους χρησιμοποιεί και το 18% των αυτοκινητιστών τους χρησιμοποιεί είτε για στάση είτε για στάθμευση (20% στην Ελλάδα).
Ένας ακόμη τρόπος κατάληψης χώρων που ανήκουν σε άλλους, πέρα από τη χρήση πεζοδρομίων ως χώρων στάθμευσης για αυτοκίνητα και δίκυκλα, είναι και το διπλοπαρκάρισμα. Ενδεικτικά, το 32% των αυτοκινητιστών ομολογεί ότι διπλοπαρκάρει τακτικά (52% στην Ελλάδα), το 21% παραδέχεται ότι χρησιμοποιεί τις λωρίδες των λεωφορείων (38% στην Ελλάδα), το 14% αναγνωρίζει ότι παρκάρει στις θέσεις ατόμων με αναπηρία (12% στην Ελλάδα) και το 15% σε θέσεις για ηλεκτρικά οχήματα (16% στην Ελλάδα). Μια άλλη περίπτωση απροσεξίας προς τους ποδηλάτες, το 36% των αυτοκινητιστών παραδέχεται ότι ανοίγει την πόρτα χωρίς να ελέγχει αν πλησιάζει ποδήλατο (25% στην Ελλάδα).