Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων αναφορικά με τον αριθμό των κυκλοφορούντων οχημάτων στην Ευρώπη, την κατανομή τους ανά χώρα, τον τύπο καυσίμου που καταναλώνουν και τη μέση ηλικία τους.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε ο ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων – European Automobile Manufacturers’ Association) αναφορικά με τον αριθμό των κυκλοφορούντων οχημάτων στην Ευρώπη, την κατανομή τους ανά χώρα, τον τύπο καυσίμου που καταναλώνουν και τη μέση ηλικία τους, το 2020 στους δρόμους της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των 27 χωρών της ΕΕ, της Ισλανδίας, της Νορβηγίας, της Ελβετίας, της Ρωσίας, της Τουρκίας και του Ην. Βασιλείου, ήταν «ενεργά» 246,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αριθμός αυξημένος κατά 1,2% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.
Διαβάστε επίσης: Πόσους φόρους εισπράττουν βασικές χώρες της ΕΕ από τα αυτοκίνητα;
Η υψηλότερη ανάπτυξη ως προς τον αριθμό των κυκλοφορούντων οχημάτων παρατηρήθηκε στη Ρουμανία (+5,4%) και τη Σλοβακία (+5,1%), ενώ ο γαλλικός στόλος αυτοκινήτων συρρικνώθηκε ελαφρά (-0,3%).
Σχεδόν 29 εκατομμύρια οχήματα τύπου van κυκλοφορούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα μισά από τα οποία βρίσκονται σε τρεις χώρες: τη Γαλλία (5,9 εκατομμύρια φορτηγά), την Ιταλία (4,3 εκατομμύρια) και την Ισπανία (3,9 εκατομμύρια). Την ίδια στιγμή, το «παρών» δίνουν περισσότερα από 6,2 εκατομμύρια μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα στους δρόμους της ΕΕ, αριθμός αυξημένος κατά 1,7% σε σύγκριση με το 2019. Με περίπου 1,2 εκατομμύρια φορτηγά, η Πολωνία έχει μακράν τον μεγαλύτερο στόλο στη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκονται εν λειτουργία 684.285 λεωφορεία, σχεδόν τα μισά από τα οποία βρίσκονται μόνο σε τρεις χώρες: την Πολωνία (124.526), την Ιταλία (99.883) και τη Γαλλία (93.506).
Η μέση ηλικία των αυτοκινήτων στην Ευρώπη
Τα αυτοκίνητα στην ΕΕ έχουν πλέον μέσο όρο ηλικίας 11,8 έτη. Η Λιθουανία και η Ρουμανία έχουν τους παλαιότερους στόλους αυτοκινήτων, με οχήματα σχεδόν 17 ετών, ενώ τα «νεότερα» επιβατικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο Λουξεμβούργο (6,7 χρόνια).
Η μέση ηλικία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ είναι 11,9 έτη. Από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ, η Ιταλία έχει τον παλαιότερο στόλο van οχημάτων (13,8 χρόνια), ακολουθούμενη από την Ισπανία (13,3 έτη).
Τα φορτηγά έχουν, κατά μέσο όρο, ηλικία 13,9 ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με μέσο όρο ηλικίας τα 21,4 έτη, η Ελλάδα έχει τον παλαιότερο στόλο φορτηγών, ενώ τα πιο «φρέσκα» βρίσκονται στο Λουξεμβούργο (6,7 έτη) και στην Αυστρία (7 έτη).
Tα λεωφορεία στους δρόμους της έχουν μέση ηλικία 12,8 ετών. Με ηλικία άνω των 19 ετών, τα ελληνικά λεωφορεία είναι τα παλαιότερα στην ΕΕ, ενώ μόνο 6 χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτουν στόλο λεωφορείων ηλικίας μικρότερης των 10 ετών.\
Τι καταναλώνει ο στόλος οχημάτων στην Ευρώπη
Παρά την έντονη αύξηση των πωλήσεων που παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια, τα επιβατικά αυτοκίνητα με «εναλλακτικά καύσιμα» εξακολουθούν να αποτελούν μόνο το 5,3% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων της ΕΕ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία και τα υβριδικά plug-in αντιπροσωπεύουν μόλις το 0,5% και το 0,6% του στόλου, ενώ το 1,2% όλων των αυτοκινήτων στους δρόμους της ΕΕ είναι υβριδικά.
Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (van) που κινούνται με ντίζελ εξακολουθούν να κυριαρχούν σε όλες τις χώρες της ΕΕ, εκτός από την Ελλάδα, ενώ την ίδια ώρα το 91,2% του στόλου van οχημάτων στην ΕΕ λειτουργεί με ντίζελ και μόλις το 0,4% των van στην ΕΕ είναι ηλεκτρικά με μπαταρία.
Το 96,3% όλων των φορτηγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση κινούνται με ντίζελ, ενώ η βενζίνη καταλαμβάνει ποσοστό μικρότερο του 1% του στόλου. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι μόλις το 0,24% των φορτηγών στους δρόμους της ΕΕ έχουν κινητήρα μηδενικών εκπομπών, από 0,04% που ήταν το 2019.
Με τη σειρά τους, τα λεωφορεία με κινητήρες πετρελαίου αντιπροσωπεύουν το 93,5% του στόλου της ΕΕ, με μόνο το 0,9% να είναι ηλεκτρικά με μπαταρία και το 1,4% υβριδικά. Ωστόσο, σημαντικά μερίδια ηλεκτρικών λεωφορείων παρατηρούνται στην Ολλανδία (12,4%) και στο Λουξεμβούργο (6,6%).
Πόσα αυτοκίνητα ανά κάτοικο;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαριθμεί 560 επιβατικά αυτοκίνητα και 81 επαγγελματικά ανά 1.000 κατοίκους. Το Λουξεμβούργο έχει την υψηλότερη «πυκνότητα» στην ΕΕ (696 ανά 1.000 άτομα), ακολουθούμενη από την Ιταλία (666 ανά 1.000 κατοίκους). Αντίθετα, η χαμηλότερη τόσο για αυτοκίνητα (353/1.000), όσο και για επαγγελματικά οχήματα (40/1.000) παρατηρείται στη Λετονία – εδώ σχεδόν το 43% όλων των νοικοκυριών δεν έχουν αυτοκίνητο, ενώ σχεδόν το 32% των γαλλικών οικογενειών έχει δύο επιβατικά αυτοκίνητα.
Τα οχήματα στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ACEA, στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν 5.315.875 επιβατικά οχήματα, αριθμός αυξημένος κατά 1,3% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα ήταν 921.776, με τα μεσαία και βαριά να φτάνουν τις 225.216 και τα λεωφορεία τα 28.196. Συνολικά για το 2020, «ενεργά» εμφανίζονται να είναι στη χώρα μας 6.491.063 οχήματα.
Η ηλικία των αυτοκινήτων στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία, στη χώρα μας ο μέσος όρος ηλικίας όλων των εν ενεργεία επιβατικών οχημάτων είναι τα 16,6 χρόνια.
Από τα 5.315.875 αυτά οχήματα, τα 4.510.489 έχουν ηλικία άνω των 10 ετών. Από εκεί και πέρα, ηλικία έως και 5 έτη έχουν κάτι περισσότερα από 457.000 αυτοκίνητα, με τα… υπόλοιπα 348.070 να έχουν ηλικία 5 έως 10 έτη.
Στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, ο μέσος όρος ηλικίας διαμορφώνεται στα 20,2 και στα 21,4 έτη για τα μεσαία και βαριά. Τα λεωφορεία μας έχουν μ.ο. την ηλικία των 19,4 ετών.
Τι καταναλώνει ο ελληνικός στόλος επιβατικών οχημάτων
Στα επιβατικά οχήματα, το 88% καταναλώνει βενζίνη, ενώ μόλις το 8,5% είναι πετρελαιοκίνητη (κάτι αναμενόμενο με δεδομένη την καθυστέρηση της χώρας μας στην υιοθέτηση της ελεύθερης χρήσης ΙΧ οχημάτων που καταναλώνουν ντίζελ).
Τα υβριδικά οχήματα καταλαμβάνουν στο… δρόμο ποσοστό 0,7%, ενώ τα οχήματα φυσικού αερίου 0,1%.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι το ποσοστό των plug-in υβριδικών (PHEV) καθώς και των αμιγώς ηλεκτρικών (BEV) οχημάτων δεν καταγράφεται από την έρευνα του ACEA, καθ’ ότι είναι αμελητέο.
Πόσα οχήματα ανά κάτοικο στην Ελλάδα;
Το 2016, στη χώρα μας αναλογούσαν 475 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, αριθμός που διαμορφώθηκε σε 480, 481 και 489 οχήματα τα επόμενα τρία χρόνια. Το 2020, η χώρα μας επέδειξε έναν ακόμα υψηλότερο δείκτη, με σχεδόν 1 αυτοκίνητο ανά 2 κατοίκους (496/1.000).
Στα επαγγελματικά δε οχήματα, καθώς και στα φορτηγά και λεωφορεία, το 2020, για κάθε 1.000 κατοίκους αναλογούσαν 110 LCVs.
Πηγή στοιχείων: ACEA
Φωτογραφίες: Αρχείο 4Τ, Eurokinissi