Μετά την «κρίση ημιαγωγών» η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης βρίσκεται αντιμέτωπη πλέον με την «κρίση καλωδίων», καθώς στην Ουκρανία παράγεται έως τώρα το 7% του πολύτιμου αυτού συστατικού που χρησιμοποιούν οι εταιρείες στα ηλεκτρικά κυκλώματα των οχημάτων που κατασκευάζουν στη γηραιά ήπειρο.
Καθώς οι προμηθευτές κατασκευής καλωδίων και καλωδιώσεων στη δυτική Ουκρανία έχουν κλείσει λόγω της ρωσικής εισβολής στη χώρα, πολλές είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των VW, BMW και Porsche, οι οποίες έχουν επιδοθεί τις τελευταίες μέρες σ’ έναν ανελέητο αγώνα δρόμου για την εξασφάλιση του πολύτιμου αυτού συστατικού των σύγχρονων αυτοκινήτων.
Ανάμεσα στους κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται στην Ουκρανία κατασκευάζοντας χιλιάδες χιλιόμετρα καλωδιώσεων που εν συνεχεία εγκαθίστανται στα σύγχρονα αυτοκίνητα, είναι οι Leoni, Fujijura και Nexans.
Όπως αποκαλύπτουν οι ίδιοι οι κατασκευαστές, ένα μέσο αυτοκίνητο διαθέτει στο ηλεκτρικό του κύκλωμα πάνω από 5 χλμ. καλωδιώσεων.
Η γερμανική εταιρεία Leoni, η οποία διαθέτει δύο εργοστάσια κατασκευής καλωδίων στη δυτική Ουκρανία (στο Stryi και στην Kolomyja), προσπαθεί να αντισταθμίσει τις απώλειες παραγωγής, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ίδια στις επίσημες ανακοινώσεις της.
Για να μειώσουν το κόστος και να ανταγωνιστούν καλύτερα στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, πολλοί προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένων των γερμανικών Forschner, Kromberg & Schubert, Prettl, SEBN καθώς και της ιαπωνικής Yazaki, έχουν δημιουργήσει μεγάλες μονάδες παραγωγής καλωδίων και καλωδιώσεων στην Ουκρανία, η οποία διαθέτει επίσης εξειδικευμένο στο συγκεκριμένο τομέα εργατικό δυναμικό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Comtrade που αφορούν το 2020, οι συρμάτινες καλωδιώσεις αποτελούν «το πιο κρίσιμο εξάρτημα της Ουκρανίας στο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας» και συνάμα ένα προϊόν που εξήχθη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 7% του συνόλου των εισαγωγών στο συγκεκριμένο βιομηχανικό κλάδο.
Η UkraineInvest, το γραφείο προώθησης επενδύσεων της ουκρανικής κυβέρνησης, δηλώνει ότι 22 εταιρείες αυτοκινήτων έχουν επενδύσει περισσότερα από 600 εκατομμύρια δολάρια σε 38 εργοστάσια που απασχολούν περισσότερους από 60.000 Ουκρανούς. Τα περισσότερα από αυτά, αν και όχι όλα, παράγουν καλώδια και καλωδιώσεις.
Αυτά τα εργοστάσια βρίσκονται κοντά σε εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων στη Γερμανία και στους κόμβους παραγωγής που έχουν κατασκευάσει διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες στην κεντρική Ευρώπη.
Πηγές του κλάδου αναφέρουν ότι μπορεί να χρειαστούν αρκετοί μήνες μέχρι οι προμηθευτές να αυξήσουν τη παραγωγή καλωδίων και καλωδιώσεων σε εναλλακτικές τοποθεσίες του δικτύου – έχοντας προηγουμένως εξασφαλίσει όχι μόνο τον απαραίτητο χώρο για την παραγωγή, αλλά και τα κατάλληλα μηχανήματα, εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς και την κατάλληλη χρηματοδότηση.
Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, η κατασκευάστρια εταιρεία ανταλλακτικών Aptiv πέρασε πολλούς μήνες κάνοντας αυτό ακριβώς – μετατοπίζοντας δηλαδή την παραγωγή μεγάλου όγκου ανταλλακτικών για οχήματα από τα δύο εργοστάσιά της στην Ουκρανία ενόψει πιθανών εχθροπραξιών.
Τα ως άνω προβλήματα έχουν αρχίσει να γίνονται αισθητά στις μονάδες παραγωγής οχημάτων της VW, συμπεριλαμβανομένου του εργοστασίου της στο Wolfsburg, ενώ φρένο έχει βάλει και η Porsche στο εργοστάσιό της στη Λειψία.
Από τη μεριά του, το BMW Group αναγκάζεται να σταματήσει την παραγωγή αυτοκινήτων BMW και Mini στα γερμανικά και όχι μόνο ευρωπαϊκά εργοστάσιά της.
Διαβάστε επίσης: Ουκρανία – Προβλήματα στις προμήθειες και την παραγωγή, παύσεις εξαγωγών στη Ρωσία