Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έφερε τα πάνω κάτω στην προμήθεια ζωτικών στοιχείων – και δη καλωδίων – που χρησιμοποιούν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές για την παραγωγή των οχημάτων τους.
Το VW Group και η BMW είναι μεταξύ των ουκ ολίγων αυτοκινητοβιομηχανιών που προσπαθούν να βρουν εναλλακτικές πηγές και «οδούς» για την προμήθεια εξαρτημάτων ζωτικής σημασίας που κατασκευάζονται στην Ουκρανία, καθώς η εισβολή της Ρωσίας θέτει σοβαρά προβλήματα στην παραγωγή των τελευταίων.
Το κυνήγι νέων προμηθειών (και προμηθευτών) σε περιοχές όπως η Κίνα και το Μεξικό αποτελεί το μεγάλο πλέον στοίχημα και συνάμα την πιο πρόσφατη πρόκληση για την αυτοκινητοβιομηχανία που ήδη δέχεται πολλαπλά χτυπήματα: αφενός από τις συνεχιζόμενες ελλείψεις ημιαγωγών, αφετέρου από το αυξανόμενο κόστος τόσο των μετάλλων όσο και της ενέργειας που καταναλώνουν για τη λειτουργία τους οι μονάδες παραγωγής οχημάτων.
Ένα από τα στοιχεία στα οποία εντοπίζεται έντονο πρόβλημα τις τελευταίες εβδομάδες είναι εκείνο που αφορά στην προμήθεια καλωδίων, τομέας στον οποίο η Ουκρανία έχει έντονη βιομηχανική και παραγωγική δράση. Και πιο συγκεκριμένα, η Δυτική Ουκρανία, με το χαμηλού κόστους, υψηλά ειδικευμένο εργατικό δυναμικό της, την εγγύτητα με τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων της Ευρώπης και την πληθώρα πρώτων υλών της ευρύτερης περιοχής να έχουν καταστήσει της τελευταίας σε σημαντικό κόμβο παραγωγής καλωδίων, στον οποίο δραστηριοποιούνται μεταξύ άλλων ιαπωνική Fujikura και η γαλλική Nexans.
Ορισμένοι κατασκευαστές, όπως η Fujikura, έχουν αναστείλει εντελώς την παραγωγή καλωδίων στην Ουκρανία μετά τη ρωσική εισβολή, ενώ άλλοι λειτουργούν με μειωμένη παραγωγική ικανότητα.
Αυτή τη στιγμή τα σενάρια που επεξεργάζονται οι προμηθευτές καλωδίων είναι η μεταφορά της παραγωγής σε εργοστάσια σε άλλες αγορές χαμηλού κόστους, με «ζωντανή» παρουσία στη βιομηχανία καλωδίων, όπως η Ρουμανία, η Σερβία ή η Τυνησία – κάτι όμως που συνεπάγεται την αγορά νέου εξοπλισμού για την ενίσχυση της παραγωγικής ικανότητας, διαδικασία που απαιτεί την επένδυση νέων κεφαλαίων αλλά και μηνών μέχρι να πραγματοποιηθεί.
Ορισμένοι κατασκευαστές καλωδίων στην Ουκρανία, όπως η Kromberg & Schubert, η ιαπωνική Yazaki και η Leoni, έχουν ήδη εγκαταστάσεις σε άλλες χώρες.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός μη κατονομαζόμενου κατασκευαστή καλωδίων στα δυτικά της Ουκρανίας, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια των εργαζομένων, δηλώνοντας ότι η παραγωγή συνεχίζεται μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας, και όχι τις νυχτερινές ώρες, λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας.
Την ίδια στιγμή, προβλήματα υπάρχουν και με τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευμάτων.
«Ο αριθμός των οδηγών των φορτηγών που είναι πρόθυμοι να οδηγήσουν στις ήδη περιορισμένες διαδρομές [στις οποίες δεν διεξάγονται πολεμικές επιχειρήσεις] είναι όλο και λιγότερος. Θα υπάρξει ένα σημείο όπου δεν θα μπορεί κανείς βγάλει τίποτα από εκεί με ασφάλεια», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Nick Klein, αντιπρόεδρος στην εταιρεία logistics, OEC Group.