Η Ουκρανία είναι υπεύθυνη για τo 70% της παγκόσμιας παραγωγής νέον, ενός κρίσιμου αερίου που χρησιμοποιείται για την κατασκευή μικροτσίπ στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έρχεται να εγείρει νέες ανησυχίες στην παγκόσμια αυτοκινητική σκακιέρα, με έγκυρους παράγοντες και αναλυτές ανά την υφήλιο να εστιάζουν μεταξύ άλλων στις διαφαινόμενες ελλείψεις στην προμήθεια του αερίου νέον, το οποίο αποτελεί βασικό «συστατικό» για την κατασκευή ημιαγωγών.
Όπως αποκαλύπτουν διεθνή μέσα ενημέρωσης, η Ουκρανία είναι υπεύθυνη για την παραγωγή του 70% των ποσοτήτων του αερίου νέον που χρησιμοποιούνται σήμερα ανά την υφήλιο. Την ίδια στιγμή, το νέον είναι ένα ζωτικής σημασίας καύσιμο για τη λειτουργία μηχανών που χρησιμοποιούν λέιζερ, το οποίο με τη σειρά του αποτελεί βασικό εργαλείο για την κατασκευή ημιαγωγών, σύμφωνα με την υπηρεσία ανάλυσης αγοράς TrendForce.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι κατασκευαστές τσιπ στις ΗΠΑ βασίζονται «σχεδόν αποκλειστικά» σε καύσιμα λέιζερ που προέρχονται από τη Ρωσία και την Ουκρανία, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης αγοράς Techcet. «Σε τελική ανάλυση, θα αναζητηθούν διαφορετικές πηγές για την προμήθεια νέον, όσο το δυνατόν συντομότερα. Ωστόσο, αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί απλά να γίνει», ανέφερε η Carla Bailo, CEO της Heart for Automotive Analysis. «Αν δεν μπορούν να παραχθούν ημιαγωγοί, θα είμαστε και πάλι εκεί που βρισκόμαστε τους τελευταίους 12 μήνες».
Η έλλειψη ημιαγωγών έχει προκαλέσει τεράστια προβλήματα και ζημιές στις αυτοκινητοβιομηχανίες κάνοντας τη ζωή δύσκολη τόσο για τις ίδιες, όσο και για τους αγοραστές. Με βάση τις εκτιμήσεις του AutoForecast Options, οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρειάστηκαν να μειώσουν την παραγωγή τους κατά 10,4 εκατομμύρια οχήματα τους τελευταίους 12 μήνες εξαιτίας της έλλειψης ημιαγωγών, ενώ μόνο μέσα στο 2022 οι περικοπές φτάνουν τις 656.200 μονάδες.
Σύμφωνα με την Techcet, η κατάσταση με το αέριο νέον περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, καθώς η παραγωγή του στην Ουκρανία βασίζεται εν πολλοίς στη… Ρωσία, ως υποπροϊόν της βιομηχανίας χάλυβα της τελευταίας.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο το αέριο νέον που προβληματίζει την αυτοκινητοβιομηχανία με φόντο την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Κι αυτό, γιατί η πρώτη είναι η προμηθεύτρια χώρα του 30% του παλλαδίου που χρησιμοποιείται παγκοσμίως. Το παλλάδιο αξιοποιείται αυτή τη στιγμή τόσο για την κατασκευή ημιαγωγών, όσο και ως συστατικό των καταλυτικών μετατροπέων των σύγχρονων αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με την εταιρεία Hearch, η Ουκρανία και η Ρωσία αποτελούν επίσης βασικούς προμηθευτές αλουμινίου, νικελίου και χυτοσίδηρου, που τροφοδοτούν επίσης ουκ ολίγους κλάδους της αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει επιπλέον προβλήματα, όχι μόνο λόγω των προφανών διαταραχών στις μεταφορές, αλλά επιπρόσθετα εξαιτίας των διαφαινόμενων ελλείψεων εξαρτημάτων, και ιδίως καλωδίων, που αποτελούν ζωτικής σημασίας «υλικό» για την κατασκευή των ηλεκτρικών κυκλωμάτων των αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την Hearsch, στην Ουκρανία δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή πάνω από 20 προμηθευτές που σχετίζονται με την αυτοκινητοβιομηχανία, εκ των οποίων οι περισσότεροι επιχειρούν στην πρώην Σοβιετική Δημοκρατία στον κλάδο κατασκευής καλωδίων.
«Η Ουκρανία μοιάζει να είναι το Μεξικό της Ευρώπης όσον αφορά το χαμηλό κόστος του εργατικού δυναμικού και τα είδη των εμπορευμάτων που κατασκευάζονται εκεί», αναφέρει η Hearsch.
Διαβάστε επίσης: Ουκρανία – Προβλήματα στις προμήθειες και την παραγωγή, παύσεις εξαγωγών στη Ρωσία
Διαβάστε επίσης: Ουκρανία – Προβλήματα στην προμήθεια καλωδίων