Στο Παρίσι το ποδήλατο έχει ξεπεράσει το αυτοκίνητο ως προτιμώμενο μέσο μεταφοράς, αποκαλύπτει μελέτη του Ινστιτούτου Paris Région (IPR).
Το Ινστιτούτο Paris Region (IPR) διεξήγαγε έρευνα κινητικότητας το 2023 στην ευρύτερη περιοχή του Παρισιού, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν πριν λίγες ημέρες. Το 2023, η έρευνα κατέγραψε κατά μέσο όρο 34,5 εκατομμύρια μετακινήσεις ανά εργάσιμη ημέρα στο Παρίσι, έναντι 29 εκατομμυρίων τα Σάββατα και 19 εκατομμυρίων τις Κυριακές. Ο μέσος χρόνος μετακίνησης ανά ημέρα ήταν 92 λεπτά τις καθημερινές, 67 λεπτά τα Σάββατα και 49 λεπτά τις Κυριακές. Ο μέσος αριθμός ταξιδιών ανά άτομο ανά ημέρα ήταν 3,8.
Η εργασία είναι ο κύριος λόγος μετακίνησης, αντιπροσωπεύοντας το 39% των μετακινήσεων και το 50% του χρόνου μετακίνησης τις καθημερινές. Οι μετακινήσεις διαρκούν κατά μέσο όρο 38 λεπτά την ημέρα. Στην ευρύτερη περιοχή, το αυτοκίνητο παραμένει το πιο διαδεδομένο μέσο μεταφοράς (34%), μπροστά από το περπάτημα (30%) και τα μέσα μαζικής μεταφοράς (26%).
Ωστόσο, τα αποτελέσματα αυτά αλλοιώνονται από τα προάστια εκτός της πόλης, όπου οι αποστάσεις είναι μεγαλύτερες και οι επιλογές των δημόσιων συγκοινωνιών σπανιότερες από ό,τι στο ίδιο το Παρίσι. Στο ίδιο το Παρίσι, τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν μόλις το 4,3% του συνόλου των μετακινήσεων. Τα ποδήλατα ξεπερνούν εύκολα τα αυτοκίνητα, με το 11,2% όλων των μετακινήσεων εντός των ορίων της πόλης να πραγματοποιούνται με ποδήλατο.
Τα ποδήλατα (14%) υπερτερούν επίσης των αυτοκινήτων (11,8%) στις μετακινήσεις μεταξύ της πόλης και των εσωτερικών προαστίων του Παρισιού. Η διαφορά αυτή αυξάνεται την πρωινή ώρα αιχμής (8 με 9 π.μ.), στο 18,9% των διαδρομών που γίνονται με ποδήλατο έναντι μόλις 6,6% με αυτοκίνητο. Μέχρι πρόσφατα, το 2010, τα ποδήλατα αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 3% των μετακινήσεων στο Παρίσι. Αυτή η αξιοσημείωτη αντιστροφή της τύχης των αυτοκινήτων και των ποδηλάτων μπορεί να αποδοθεί στην ενεργή προώθηση της ποδηλασίας από τις αρχές της πόλης του Παρισιού και σε μια αλλαγή συνηθειών που προκάλεσε το Covid-19.
Το Παρίσι διαθέτει σήμερα περισσότερα από 200 χιλιόμετρα οργανωμένων ποδηλατόδρομων και στοχεύει να διπλασιάσει τον αριθμό αυτό. Η πόλη διαθέτει πολλά κοινόχρηστα ποδήλατα στους δρόμους και παρέχει επίσης επιδοτήσεις στους Παριζιάνους για την αγορά τους. Οι αρχές εργάζονται επίσης για να αποθαρρύνουν τη χρήση του αυτοκινήτου αυξάνοντας τον αριθμό των μονοδρομήσεων, μειώνοντας τις θέσεις στάθμευσης και αυξάνοντας την τιμή της στάθμευσης στα SUV.
Σύμφωνα με το σύστημα καταμέτρησης ποδηλάτων που διαχειρίζεται η πόλη του Παρισιού, η επιβατική κίνηση στους ποδηλατόδρομους διπλασιάστηκε μέσα σε ένα μόνο χρόνο, από τον Οκτώβριο του 2022 έως τον Οκτώβριο του 2023. Και η αλλαγή θα συνεχιστεί, με την περιφερειακή αρχή μεταφορών να υπόσχεται τη δημιουργία 130.000 επιπλέον θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων μέχρι το 2030, οι οποίες θα βρίσκονται κοντά σε σιδηροδρομικούς σταθμούς και στάσεις του μετρό και του τραμ.