Τι είναι τα e-Fuels και πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν προκειμένου να παραμείνει στη ζωή ο κινητήρας εσωτερικής καύσης;
Η απόφαση της Γερμανίας να θέσει την τελευταία στιγμή ισχυρό βέτο – μαζί με άλλες ευρωπαϊκές χώρες στο πλευρό της όπως η Ιταλία και η Τσεχία – προκειμένου η νομοθεσία της ΕΕ που στέλνει στο πυρ το εξώτερων τον κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035 και μετά να τροποποιηθεί εντάσσοντας στην «ατζέντα» της τα e-Fuels, έχει εγείρει πολλές συζητήσεις αναφορικά με τη στάση της Νο 1 οικονομίας της Ευρώπης αλλά και την ικανότητα των ηλεκτροκαυσίμων να «συνταχθούν» με τον δεδηλωμένο πλέον στόχο μηδενικών εκπομπών από τις πωλήσεις νέων αυτοκίνητων σε λιγότερο από 12 χρόνια από σήμερα.
Τι είναι όμως τα e-Fuels για τα οποία η Γερμανία κόπτεται;
Τα ηλεκτροκαύσιμα, ή αλλιώς τα e-Fuels, είναι καύσιμα που δηνυτικά μπορούν να καταναλώσουν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα οποία παράγονται με τη σύνθεση των δεσμευμένων από την ατμόσφαιρα εκπομπών CO2 και του υδρογόνου που παράγεται με τη σειρά του με χρήση ανανεώσιμης ενέργειας ή ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς εκπομπές CO2.
Επί της ουσίας, τα e-Fuels απελευθερώνουν CO2 στην ατμόσφαιρα όταν χρησιμοποιούνται σε έναν κινητήρα. Ωστόσο, το όλο… concept για τη χρήση τους είναι ότι αυτές οι εκπομπές είναι ίσες με την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που αφαιρείται από την ατμόσφαιρα για την παραγωγή του καυσίμου – καθιστώντας το με τον τρόπο συνολικά ουδέτερο σε CO2.
Ποιος κατασκευάζει τα e-Fuels;
Οι περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες στοιχηματίζουν αυτή τη στιγμή στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία – μια τεχνολογία που είναι ήδη ευρέως διαθέσιμη – ως το βασικό μονοπάτι για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Ωστόσο, προμηθευτές και μεγάλες εταιρείες πετρελαίου υπερασπίζονται τα ηλεκτροκαύσιμα, καθώς και μια σειρά από αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες δεν θέλουν τα οχήματά τους να επιβαρύνονται από βαριές μπαταρίες.
Ωστόσο, τα e-Fuels δεν παράγονται ακόμη σε ευρεία κλίμακα. Το πρώτο εργοστάσιο στον κόσμο άνοιξε στη Χιλή το 2021 με την υποστήριξη της Porsche και με στόχο την παραγωγή 550 εκατομμυρίων λίτρων ετησίως. Στις υπόλοιπες μονάδες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων το Norsk e-Fuel στη Νορβηγία, που αναμένεται να αρχίσει να παράγει e-Fuels το 2024 με έμφαση στα καύσιμα αεροσκαφών.
Μπορούν τα e-Fuels να «καθαρίσουν» την αυτοκίνηση;
Τα e-Fuels μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα σημερινά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και να μεταφερθούν μέσω των υφιστάμενων δικτύων και δομών που σήμερα διακινούν τα ορυκτά καύσιμα.
Οι υποστηρικτές των e-Fuels τονίζουν ότι τα ηλεκτροκαύσιμα προσφέρουν μια «ενδιαφέρουσα διαδρομή» για τη μείωση των εκπομπών CO2 του υπάρχοντος στόλου επιβατικών αυτοκινήτων, χωρίς να καταστεί αναγκαία η αντακατάσταση αντικατασταθεί κάθε οχήματος με ηλεκτρικό.
Οι επικριτές τους, από την άλλη, τονίζουν ότι η παραγωγή των e-Fuels είναι πολύ ακριβή και ενεργοβόρα. Πιο συγκεκριμένα, η χρήση των e-Fuels σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης απαιτεί περίπου πέντε φορές περισσότερη ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια από ό,τι η λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος με μπαταρία, σύμφωνα με δημοσίευση του 2021 στο περιοδικό Nature Climate Change.
Ορισμένοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής υποστηρίζουν επίσης ότι τα e-Fuels πρέπει να προορίζονται για κλάδους που είναι δύσκολο να «απελευθερωθούν» από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όπως η ναυτιλία και η αεροπορία, οι οποίοι, σε αντίθεση με τα επιβατικά αυτοκίνητα, δεν μπορούν εύκολα να λειτουργήσουν με μπαταρίες.
Τι θέλουν οι γερμανικές (και όχι μόνο) εταιρείες για τα e-Fuels;
Μεγάλοι προμηθευτές αυτοκινήτων στη Γερμανία, όπως η Bosch, η ZF και η Mahle, είναι ήδη μέλη της eFuel Alliance, ενός βιομηχανικού λόμπι, όπως και οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου – από την ExxonMobil έως τη Repsol.
Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Porsche και η Mazda υποστηρίζουν ευρέως την τεχνολογία των ηλεκτροκαυσίμων, με την πρώτη να κατέχει μερίδιο στην εταιρεία παραγωγής e-Fuel, HIF Global. Από τη μεριά της, η BMW έχει επενδύσει 12,5 εκατομμύρια δολάρια στη νεοφυή και σχετική με το συγκεκριμένο καύσιμο εταιρεία Prometheus Fuels.
Φωτογραφίες: iStock, Αρχείο